Într-o perioadă în care piaţa muncii este caracterizată de instabilitate, neînţelegerile cu şeful pot fi cel mai urât coşmar. Acum, orice angajat are  emoţii când vine vorba de locul de muncă. Miile de concedieri, scăderile salariale şi şomajul în creştere i-au transformat pe majoritatea salariaţilor în nişte persoane anxioase, temătoare. Multi dintre ei văd în orice şedinţa posibilitatea pierderii locului de muncă.  

Experţii din resurse umane susţin însă că astfel de situaţii sunt de neevitat într-o companie şi întotdeauna va exista măcar un conflict minor între manager şi angajat. Dar nu este sfârştiul lumii, iar situaţia poate fi remediată. Primul pas: comunicarea.

„Comunicarea este esenţială, indiferent de situaţie. Cu atât mai mult cu cât apar neînţelegeri, e de dorit ca şi subordonatul, şi superiorul să aibă deschiderea şi maturitatea de discuta franc despre cauzele acestora şi, mai important, să agreeze asupra unor soluţii viabile”, este de părere Iulia Lazea, Senior Consultant al companiei de resurse umane Hart Human Resources Consulting.

Rezolvarea e la mijloc!

Rezolvarea nu poate veni însă doar din partea unei singure părţi. Atât angajatul, cât şi angajatorul, trebuie să caute să pună punct divergenţelor şi să găsească o modalitate de a se înţelege. „Este indicat să caute împreună o soluţie pentru rezolvarea problemelor. Dacă este o persoană obiectivă, şeful va întelege şi va remedia situaţia”, spune şi Alina Botezatu, Managing Partner al companiei de consultanţă în resurse umane, Perspective Group.

Dar pentru că angajatul este cel care se teme cel mai tare de siguranţa locului de muncă şi de degradarea relaţiei cu şeful, atunci tot el trebuie să ia principalele măsuri. După cum spune Marian Rujoiu, Manager al Extreme Training, acesta trebuie să îşi dea seama că relaţia de muncă este un parteneriat, o relaţie care aduce beneficii pentru ambele părţi dar şi respect. Tecând peste asta, cheia unei bune cooperări este înţelegerea reciprocă. „Trebuie să caute să afle exact ce aşteptări are de la el ca angajat, ce standarde de performanţă sunt impunse şi să încerce pe cât posibil să se apropie de ele”, spune Rujoiu.

Satisfacerea tuturor cerinţelor şefului

Dar neînţelegerile pot persista. În acest condiţii, angajatul trebuie să-şi facă o radiografie a comportamentelor pe care le are pentru a putea să-şi dea seama dacă poate sau nu să satisfacă anumite cerinţe pe care superiorul le are, după cum afirmă Florin Gogianu, sales support representative al companiei de consultanţă în HR şi recrutare Lugera & Makler.

Dacă angajatul este de părere că a reuşit să ducă la bună îndeplinire toate sarcinile impuse de şeful veşnic nemulţumit, se pot relua discuţiile. „Angajatul are nevoie de un feed-back”, spune reprezentantul Lugera. Acesta trebuie să ştie unde greşeste şi ce îl neumulţumeşte exact pe şef. „De altfel, aceste lucruri ar trebui discutate în mod curent în timpul evaluărilor”, susţine  Florin Gogianu.

Uneori nu strică nici o radiografie a dorinţelor şefului. Spre exemplu, angajatul ar trebui aă afle ce îi place şi ce nu îi place superiorului său (comunicarea prin e-mail, voicemail, mesaje) şi să încerce să colaboreze cu el în funcţie de acestea.

Alternative: să schimbi jobul sau să ai propria afacere

Cu toate acestea, în ciuda unei comunicări după toate regulile, situaţia nu ia mereu o întorsătură fericită. Ce mai rămâne de făcut? „Dacă aceste metode nu duc la o îmbunătăţire, uneori însă, nu-ţi mai rămâne decât alternativa să devii propriul şef”, spune Marian Rujoiu, Manager al Extreme Training.

Practic, orice frână şi orice blocaj poate fi transformat într-o oportunitate, după părerea acestuia. „Atunci când ai încercat să cauţi o infinitate de variante de a te înţelege cu şeful şi nu ai reuşit, rămân două variante simple:să-ţi schimbi jobul sau să-ţi deschizi propria afacere”, mai adaugă Rujoiu.

Bagajul de cunoştinţe de la actualul job poate fi un plus pentru găsirea unui loc de muncă mult mai bun, unde şeful ştie să întreţină o relaţie relaxată, de cooperare şi bună înţelegere. Să devii propriul şef este chiar mai bine.