Concedierea nu este nici singura, nici cea mai eficientă metodă de reducere a costurilor de personal. Consultanţii au inventariat 20 de metode de diminuare a cheltuielilor unei companii.
«Costurile cu personalul variază între 10% şi 30% din totalul cheltuielilor, în funcţie de profilul companiilor. Acesta este, în cele mai multe cazuri, principalul capitol din bugetul de cheltuieli al organizaţiilor. Este de înţeles, astfel, de ce măsurile luate în acest domeniu au fost nu doar cele mai „intense“, dar şi cele mai variate şi mai extinse ca anvergură». Aşa explică Ruxandra Stoian, liderul grupului de consultanţă în resurse umane din cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) România, abundenţa de măsuri prin care companiile au reuşit, anul trecut, să-şi scadă cu până la o treime costurile de personal.
Unele, precum reducerea salariilor, tăierea bonusurilor sau acordarea de concedii fără plată forţate, au fost puse în practică încă de la începutul crizei globale, iar altele, cum sunt trecerea angajaţilor pe PFA (Persoană Fizică Autorizată) şi reducerea timpului săptămânal de lucru, s-au răspândit rapid în a doua jumătate a anului trecut. Apoi, deşi externalizarea serviciilor era o practică utilizată de ani buni de companiile autohtone, în ultima perioadă, a devenit aproape nelipsită, spune Camelia Slivineanu, membră în conducerea asociaţiei de resurse umane HR Club.
Amputarea bonusurilor
Externalizarea, crede Camelia Slivineanu, are o serie de avantaje: pe lângă reducerile consistente de cheltuieli, „costurile fixe se transformă în costuri variabile, firma îşi concentrează resursele acolo unde are mai multă nevoie, iar unele riscuri sunt preluate de companiile prestatoare de servicii.“
Aşa cum am simţit cei mai mulţi dintre noi pe propria piele, beneficii pe care în urmă cu peste un an le consideram fireşti, precum trainingurile, teambuildingurile sau cadourile primite de sărbători sau aniversări, au trecut în uitare. Pe alocuri, companiile au exagerat, dovadă că una din zece organizaţii a renunţat la acordarea de cafea şi băuturi răcoritoare angajaţilor, măsură care a avut, însă, un impact financiar minor. Apoi, spune Ruxandra Stoian, 40% din companiile din sectorul bancar au decis că o soluţie eficientă pentru economisire ar fi să nu le mai permită angajaţilor primirea de credite cu dobândă preferenţială, măsură cu rezultate îndoielnice, de asemenea. Totuşi, există şi un segment neafectat: „abonamentele la clinicile medicale private nu au suferit modificări, în cele mai multe dintre cazuri ele fiind păstrate la nivelul celor din 2008“, potrivit reprezentantei PwC.
Reversul medaliei
Evident, orice tăiere a costurilor are ca rezultat demotivarea angajaţilor şi, atunci când nu este făcută ca la carte, poate da naştere la tensionarea periculoasă a relaţiilor dintre management şi echipa de angajaţi. Ultimele luni, în care, din cauza dificultăţilor financiare neprevăzute, companiile au fost nevoite să adopte de pe o zi pe alta decizii de restructurare, au făcut ca cele mai multe astfel de măsuri să fie luate pe genunchi.
Totuşi, căi pentru eficientizarea procesului există. „Demotivarea este cu atât mai mare cu cât angajatul este atins în aspecte ce asigură satisfacerea nevoilor sale de bază, în acest caz fiind vorba de salariu şi de prime. Vor fi, însă, mai puţin dezamăgiţi dacă li se va tăia din bugetul de training, coaching, din beneficii din categoria de lux sau nu foarte imediate, de exemplu abonamentele la sala de gimnastică sau trecerea de la un abonament telefonic la un operator telecom la un altul din motive de eficienţă financiară“, spune Mădălina Bălan, managing partner al companiei de consultanţă în resurse umane HART, care a asistat, în ultimul an, un număr mare de companii de-a lungul procesului de restructurare a cheltuielilor de personal.
Potrivit specialiştilor contactaţi de Capital, o altă măsură la care se pot aştepta salariaţii anul acesta este concedierea urmată imediat de reangajarea pe perioadă determinată, adoptată tot mai fervent în ultimele trei luni.
În urma acestor măsuri, avantajul angajatului este păstrarea slujbei, în condiţiile în care o treime din firme şi-au redus personalul în ultimul an.
Ruxandra Stoian, partner, director Resurse Umane, PwC
Eficienţa metodelor depinde de situaţia financiară a companiei. În cazul unei firme cu pierderi imense, reducerea organigramei e prima soluţie.
Dana Barbu, HR Manager Provident, membru HR Club
Metode valabile în 2009
Plata salariilor sub alte forme decât pe cartea de muncă, cel mai frecvent prin trecerea angajaţilor pe PFA. Măsură de pe urma căreia compania nu are decât de câştigat: poate să înceteze contractul cu PFA fără alte obligaţii şi nu se mai preocupă de plata lunară a contribuţiilor la asigurările sociale şi la fondurile speciale. Pentru angajat, lucrurile stau, evident, mai rău: între altele, nu mai beneficiază în mod obligatoriu de concediu de odihnă şi nu i se plătesc orele suplimentare. Totuşi, de obicei, transformarea în PFA aduce după sine un venit lunar sensibil mai mare decât cel anterior, dar şi posibilitatea colaborării cu mai multe firme concomitent.
Reducerea salariilor, tăierea (adesea, în totalitate) a beneficiilor, eliminarea retribuţiilor pentru orele suplimentare sau compensarea lor cu zile libere şi eliminarea comisioanelor de performanţă, mai ales în vânzări. Este una dintre cele mai eficiente căi de reducere a cheltuielilor de personal, dar induce şi cele mai numeroase „efecte adverse“, în special scăderea vizibilă a productivităţii şi loialităţii angajaţilor.