Ce faci dacă pensia nu a fost calculată corect? Pașii pe care trebuie să-i urmezi

talon pensie

SURSA FOTO: Ora de Sibiu

Ce faci dacă pensia este greșită? Vă prezentăm în rândurile de mai jos modul în care pensionarii pot solicita recalcularea pensiei de la Casa de Pensii Județeană dacă nu a fost calculată corect. Legea nr. 360/2023 prevede posibilitatea recalculării pensiilor pentru pensionari, conform Art. 94.

Ce faci dacă pensia nu a fost calculată corect? Pașii pe care trebuie să-i urmezi

Ce faci dacă pensia este greșită? Potrivit Art. 94 alin. 1 din Legea nr. 360/2023, dacă după stabilirea și/sau plata drepturilor de pensie se constată diferențe între sumele stabilite și/sau plătite și cele legal datorate, casa teritorială de pensii efectuează, din proprie inițiativă sau la cererea pensionarului, ajustările necesare prin emiterea unei decizii de revizuire, scrie FACIAS.

Situații în care recalcularea pensiei poate fi solicitată:

În cazul în care nu au fost luate în considerare aspecte legate de cuantumul veniturilor lunare, perioadele de cotizare, perioadele asimilate, activitatea desfășurată în grupe superioare, condiții de muncă deosebite și speciale, sporurile cu caracter permanent, precum și orice alte documente relevante pentru recalcularea pensiei.

a. Veniturile totale lunare realizate în perioada: ______________.

In situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare veniturile lunare realizate într-o anumită perioadă de timp.

b. Stagiile de cotizare realizate în perioada: ______________.

În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare stagiile de cotizare într-o anumită perioadă de timp, sau stagiul de cotizare a fost efectuat după data înscrierii la pensie.

c. Perioadele asimilate realizate în perioada: ______________.

În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare perioadelor asimilate stagiilor de cotizare într-o anumită perioadă de timp.

d. Perioadele de activitate desfășurate în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.

În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu a fost luată în considerare munca prestată în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.

e. Sporurile cu caracter permanent acordate în perioada: ______________.

În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare sporurile cu caracter permanent, acordate în anumite perioade de timp.

f. Orice alte documente relevante pentru recalcularea pensiei______________.

În situația în care dețineți orice fel de document care nu a fost luat în considerare la calcul din decizia de recalculare.

În situația în care se identifică erori în calculul sau recalcularea anterioară a pensiei, este necesar să se solicite verificarea și corectarea acestora, conform reglementărilor legale în vigoare.

Pregătirea documentelor necesare

Pentru a depune o cerere de recalculare a pensiei, va trebui să ai pregătite următoarele documente:

– Cerere-tip pentru recalcularea pensiei (ANEXA nr. 16 la norme) – Cerere de recalculare a pensiei.
– Actul de identitate – O copie a cărții de identitate este necesară pentru verificarea identității solicitantului.
– Documente suplimentare – În funcție de caz, pot fi necesare documente adiționale, precum adeverințe de venit, documente care atestă contribuțiile la sistemul public de pensii, sau alte acte relevante care susțin cererea ta.

Completarea cererii-tip

Completează cererea-tip cu atenție, asigurându-te că sunt incluse toate informațiile necesare. Formularul trebuie să conțină datele personale, informațiile despre pensia actuală și motivul pentru care soliciți recalcularea, în conformitate cu prevederile Art. 94 din Legea nr. 360/2023. Formularul poate fi descărcat de aici: Cerere recalculare pensie.

Depunerea cererii la Casa de Pensii Județeană emitentă

Cererea completată și documentele necesare pot fi depuse prin următoarele metode:

– La sediul casei de pensii care a emis decizia de recalculare – Te poți prezenta personal la casa de pensii pentru a depune cererea și documentele.
– Prin poștă – Cererea poate fi trimisă prin poștă, însoțită de documentele necesare, la adresa casei de pensii emitente.
– Prin e-mail – Cererea poate fi transmisă și prin e-mail, dar aceasta necesită o semnătură electronică calificată.

Soluționarea cererii

După depunerea cererii, aceasta va fi soluționată în termen de 45 de zile de la data înregistrării, prin emiterea unei decizii. Termenul de 45 de zile poate fi extins cu încă 30 de zile, dacă sunt necesare documente sau operațiuni suplimentare pentru finalizarea cererii.

Depunerea unei contestații (dacă este cazul)

Deciziile emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate în termen de 45 de zile de la data comunicării, la instanța judecătorească competentă.

Acest ghid oferă o descriere generală a pașilor necesari pentru a solicita recalcularea pensiei, conform Art. 94 din Legea nr. 360/2023. Este important să urmezi cu atenție fiecare pas și să depui toate documentele cerute pentru a facilita procesul de recalculare.