Maşinile mici, de oraş, cu motoare pe benzină şi SUV-urile compacte diesel au o cotă de piaţă mai mare în primele nouă luni din acest an decât în perioada similară din 2008. Dacia, Hyundai şi KIA sunt performerele anului.

Scăderea vânzărilor de autoturisme de pe piaţa autohtonă este evidentă. Însă, odată cu modificarea volumului de maşini vândute, au apărut şi modificări în comportamentul clienţilor. Dintre acestea, se remarcă apetenţa tot mai mare către maşinile de dimensiuni reduse, din clasa A, în detrimentul celor din segmentele B şi C. În acelaşi timp, clienţii de maşini din clasa D par a se orienta către SUV-uri şi monovolume, iar o parte dintre doritorii de lux care achiziţionau automobile din clasa F s-au împărţit în două categorii: unii au coborât în gamă, achiziţionând maşini din segmentul E (Executive), iar alţii au migrat tot către SUV-uri.

Conform statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în primele nouă luni din acest an, au fost comercializate 101.770 de autoturisme; piaţa totală, ce include şi autoutilitarele, a atins doar 114.573 de unităţi. În ambele cazuri se remarcă o scădere drastică, de 54,3% la categoria autoturisme şi de 57,2% pentru întreaga piaţă, faţă de perioada similară din 2008. Dacă avem în vedere că în întreaga Uniune Europeană  piaţa autoturismelor a scăzut, în aceeaşi perioadă, cu numai 6,4%, problemele majore ale industriei auto româneşti devin vizibile. Cu toate acestea, puţinii clienţi care vizitează showroomurile şi pleacă la bordul unor maşini noi au reuşit să modifice segmentarea pieţei.

Maşini mici şi motoare economice

Dacă în perioada ianuarie – septembrie 2008 clasa A deţinea 3,67% din piaţă, după primele nouă luni din acest an a crescut la 4,04%. Coroborat cu scăderea segmentelor B şi C, acest rezultat arată clar orientarea clienţilor către vehiculele cât mai mici. Statistica APIA relevă şi faptul că cele mai mici maşini comercializate sunt echipate, în proporţie covârşitoare, cu motoare la fel de mici, alimentate cu benzină. Astfel, primele trei modele din clasamentul vânzărilor clasei A, Hyundai i10, Fiat Panda şi Chevrolet Spark, au fost echipate, cu precădere, cu cele mai mici motoare din ofertă, propulsoare de 0,8 până la 1,2 litri. Chiar şi în clasele B şi C, aflate în regres, motorizările preferate sunt tot cele pe benzină.

Odată cu trecerea către clasele superioare, D, E şi F, clienţii par mai atenţi la consumul de carburant şi mai puţin la preţ. Astfel, în toate aceste segmente ale pieţei, primele trei modele comercializate au fost preferate în variante alimentate cu motorină. În privinţa capacităţii cilindrice, majoritatea clienţilor clasei D au cumpărat maşini sub 2.000 cmc, în timp ce în clasa E, propulsoarele cele mai căutate au fost cele de 2.0 litri, 2.2 litri şi chiar 3 litri în cazul modelului Audi A6. În segmentul F, cele câteva zeci de clienţi au căutat în special motoarele diesel de 3.0 litri.

Trecând la segmentul SUV, se remarcă o tendinţă tot mai clară către vehiculele compacte, în detrimentul modelelor de mari dimensiuni. Astfel, clasamentul acestei clase este condus de Hyundai Tucson, Hyundai SantaFe şi Volkswagen Tiguan, în timp ce mamuţi precum ­Volkswagen Touareg sau Hyundai ix55, se află abia pe poziţiile şapte şi, respectiv, opt. Tot aici, aşa cum era de aşteptat, motorizările preferate sunt cele diesel între 2.000 cmc şi 2.500 cmc.

În concluzie, se pare că românii au fost forţaţi de criza economică să renunţe la extravaganţe şi să intre în tendinţele pieţei vest-europene, unde sedanurile au pierdut de mult lupta cu hatchback-urile, iar maşinile de dimensiuni mari sunt tot mai puţin utilizate. De altfel, acest fapt a fost prevestit de vicepreşedintele APIA, Brent Valmar, încă de la începutul anului, când acesta declara că „vom asista la o reorientare între clase, o reorientare între modele, iar clientul român o să înceapă să fugă de anumite echipamente care sunt doar de imagine, ca să nu spun de fiţe, şi o să se orienteze, mai pragmatic, către ce are nevoie“.

Logan, liderul pieţei.
Cee‘d, numărul 1 la importuri

Dacă luăm în calcul toată piaţa autoturismelor se poate observa că modelele Dacia, Logan şi Sandero, sunt lideri detaşaţi, iar KIA cee‘d este vehiculul importat cel mai căutat de români. Deşi au scăzut ca volum, aceste modele s-au comportat mai bine decât media pieţei. În Top 10, scăderi mai mici decât piaţa au înregistrat doar Cee‘d, Clio, i30, Golf şi Accent, în timp ce Focus, Octavia, Astra Classic şi Mégane au înregistrat reculuri de peste 54%.

Conform majorităţii importatorilor, se va menţine în perioada următoare înclinaţia clienţilor către maşinile mici, alimentate cu benzină, ale căror costuri de achiziţie, întreţinere şi utilizare sunt reduse, în timp ce cumpărătorii care îşi mai pot permite vehicule din clasele superioare se vor axa pe motorizări diesel, care, în ciuda preţurilor de achiziţie mai mari, au costuri de utilizare mai reduse.

170 de mii de autoturisme au fost exportate în acest an, cu 41,2% mai multe decât în 2008, în timp ce importurile au fost de numai 70.500 de unităţi

11,4 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în acest an în Uniunea Europeană, cu 6,4% mai puţine decât anul trecut. Comparând lunile septembrie ale celor doi ani, se observă însă o creştere de 6,3%

Dacia, Hyundai, KIA şi Fiat şi-au majorat cotele de piaţă

Deşi pare surprinzător, având în vedere scăderea drastică a volumului vânzărilor, conform APIA, Dacia şi-a majorat cota de piaţă faţă de anul trecut, de la 27,7% la 30,7%. Un recul semnificativ în aceeaşi privinţă a înregistrat marca Skoda, care a scăzut de la 9% la 6,5%.

182-40361-1617_g2_43.jpg

În creştere: maşinile de oraş, SUV-urile şi monovolumele

Segmentul SUV a înregistrat şi în acest an o apreciere majoră a cotei sale de piaţă. Şi clasa A se află pe val, crescând de la 3,67% la 4,04%, în perioada ianuarie – septembrie 2009, faţă de primele nouă luni din anul precedent.

182-40360-1617_g1_43.jpg

Europenii preferă, în continuare, Volkswagen

Evoluţii contradictorii în Europa

În acest an, considerat extrem de dificil pentru întreaga piaţă auto europeană, câteva state-cheie au înregistrat totuşi creşteri importante ale vânzărilor. În majoritatea cazurilor, aceste creşteri au fost favorizate de programe guvernamentale de casare a maşinilor foarte vechi. În Germania, cea mai mare piaţă a Uniunii Europene, vânzările de autoturisme au crescut în primele nouă luni din acest an cu peste 26% faţă de perioada similară din 2008. Slovacia a raportat şi ea o creştere cu aproape 20%, în timp ce Austria, Cehia, Franţa şi Polonia sunt celelalte state aflate pe un trend pozitiv. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate, conform Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în Letonia (-80%), Lituania (-70%), Estonia (-66%) şi România (-61%). Aceste ţări raportau în anii trecuţi creşteri impresionante.

182-40362-1617_g3_43.jpg

Vânzări

Aflat încă pe locul secund în clasamentul vânzărilor pe modele, la nivelul UE, modelul Fiesta produs de Ford a înregistrat cea mai mare creştere a vânzărilor în 2009 faţă de 2008. Rezultate pozitive se remarcă şi la Fiat Panda, Renault Mégane şi Volkswagen Golf. Acesta din urmă este liderul detaşat al pieţei, cu peste 430.000 de unităţi comercializate.