Vremurile grele au făcut ca românii să facă loc, în coşul de cumpărături, unor produse de care, până nu de mult, nu auziseră în reclame. Retailerii, la rândul lor, le fac tot mai mult loc în rafturi: vânzările de mărci proprii au ajuns să reprezinte circa 12% din totalul pieţei locale de retail în volum, potrivit GfK. Pentru comparaţie, în 2007 acestea acopereau doar 2% din piaţă.
Dacă și România va urma calea țărilor occidentale, zeci de mărci ale producătorilor vor fi scoase de pe rafturi, care vor fi umplute tot mai mult cu așa-numitele „mărci proprii“ ale retailerilor.
Creşterea faţă de anul precedent este de 3 puncte procentuale, de la o cotă de piaţă de 9% la 12%.
Un scenariu optimist arată că și în România cel puţin două miliarde de euro se vor muta în următorii doi –trei ani de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor. Faptul că, în 2012 acestea au atins deja pragul de un miliard de euro, adică 12%-14% din comerţul modern – confirmă scenariul. Media în statele europene este de peste 23%. Atuurile mărcilor private rămân prețul mai mic cu până la 20% față de mărcile producătorilor și faptul că sunt girate de brandurile consacrate ale retailerilor.
Numărul de gospodării care au cumpărat cel puţin o dată o marcă privată din orice format de retail a atins potenţialul maxim încă din 2011 – mai mult de 9 din 10 gospodării din România achiziţionând mărci private.
Astfel, dacă până acum creşterea segmentului era influenţată de atragerea de noi cumpărători, în 2012 piaţa a atins o etapă de consolidare, în care avem cumpărători loiali mărcilor private. Aceştia fie cumpără din ce în ce mai multe categorii, fie cumpără în mod repetat aceleaşi produse.
Cea mai bună dezvoltare o putem vedea în segmentul de produse alimentare, unde mărcile private acoperă 17% din valoarea totală pentru consumul casnic.
2012 a adus creşteri importante ale mărcilor private în categorii precum caşcavalul (+8 puncte procentuale din total categorie), iaurtul simplu (+7 puncte) şi cerealele de mic dejun (+6 puncte).
Mărcile private au o prezenţă bună şi în segmentul produselor de îngrijire a casei, unde acoperă 11% din valoarea totală. Cel mai frecvent, produsele din hârtie – şerveţele, şervete de bucătărie, şerveţele umede sau hârtie igienică – sunt vândute sub eticheta "marcă proprie”.
"Diversificarea categoriilor şi a segmentelor de piaţă pe care pătrund – dezvoltarea brandurilor de nişă, intrarea pe segmente premium şi super-premium – dar şi intensificarea activităţilor de marketing şi de comunicare sunt motoarele de creştere pentru produsele marcă proprie”, spune Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.
Rezultatele din GfK Leaflet Monitor confirmă de altfel faptul că 2012 a marcat o intensificare a promovării mărcilor private în cataloagele retailerilor. Dacă în 2010 şi 2011, aproximativ 3% din produsele promovate erau mărci proprii, ponderea acestora a urcat la aproape 10 procente anul trecut.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2012 a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.