Potrivit unui comunicat al CFR SA, tronsonul feroviar Apaţa – Caţa reprezintă un lot important în cadrul programului de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov – Sighişoara, componentă a Coridorului Rin – Dunăre. 

Proiectul de modernizare a tronsonului Apaţa – Caţa, în lungime de 28,44 kilometri, va contribui la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea Frontieră Ungară – Curtici – Arad – Simeria – Sighişoara – Braşov, prin: creşterea vitezei de circulaţie la 160 kilometri/oră, reducerea duratei de transport, creşterea siguranţei feroviare, facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă şi introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului. 

"Prin semnarea acestui contract de finanţare, CFR SA şi-a asigurat sursa de finanţare în vederea lansării procedurii de achiziţie a lucrărilor aferente tronsonului Apaţa – Caţa şi, astfel, se continuă programul de modernizare a infrastructurii feroviare pe ramura nordică a Coridorului IV feroviar, cuprinsă între Curtici – Braşov – Constanţa', a declarat directorul general al companiei, Marius Chiper. 

Valoarea cheltuielilor eligibile aferente întregului proiect este de 538,301 milioane de euro, din care 440,007 milioane de euro reprezintă valoarea grantului (finanţare europeană nerambursabilă), acordat de Comisia Europeană, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). Cofinanţarea va fi asigurată de la bugetul de stat, respectiv 98,294 milioane de euro, pentru perioada 2016 – 2020, şi 167,571 milioane de euro, pentru perioada 2021 – 2023. 

CFR SA a finalizat, până la sfârşitul lui octombrie, 37 de gări, în cadrul programului de modernizare şi reabilitare a staţiilor de cale ferată din România, alte 18 gări sunt în execuţie, iar 71 urmează să intre în lucru în perioada următoare, prin programele CEF – Mecanismul pentru Interconectarea Europei şi POIM – Programul Operaţional Infrastructură Mare, potrivit unui comunicat al companiei.

Din totalul gărilor finalizate, 19 staţii au fost modernizate în cadrul unui proiect finanţat din fonduri externe rambursabile (Ploieşti Sud, Arad, Alba Iulia, Braşov, Bacău, Suceava Burdujeni, Buzău, Focşani, Sighişoara, Drobeta Tr. Severin, Galaţi, Feteşti, Sibiu, Oradea, Tulcea, Cluj Napoca, Constanţa, Craiova şi Iaşi), 14 staţii au fost reabilitate într-un proiect finanţat din fonduri externe nerambursabile (Slatina, Reşiţa Sud, Zalău, Bistriţa Nord, Giurgiu Oraş, Slobozia Veche, Călăraşi, Piteşti, Brăila, Vaslui, Piatra Neamţ, Botoşani, Sf. Gheorghe şi Râmnicu Vâlcea), iar în patru staţii s-au executat lucrări de modernizare în cadrul proiectului de reabilitare a infrastructurii feroviare de pe Coridorul IV, program finanţat din fonduri externe nerambursabile (Arad, Curtici, Şofronea şi Glogovăţ).

În ceea ce priveşte gările aflate în prezent în execuţie, aici se execută lucrări de modernizare – în condiţiile impuse în contractele de finanţare – în cadrul proiectelor de reabilitare a Coridorului IV Pan-European, finanţate din fonduri externe nerambursabile. Cele 18 staţii de cale ferată sunt: Podul Mureş, Coşlariu, Alba Iulia, Vinţu de Jos, Şibot, Aurel Vlaicu, Orăştie, Dumbrăveni, Mediaş, Copşa Mică, Valea Lungă, Blaj, Blandiana, Sântimbru, Barabanţ, Daneş, Crăciunel şi Tg. Mureş.

Potrivit CFR SA, alte 71 de gări vor fi modernizate prin programele CEF şi POIM. Astfel, în 11 staţii se vor executa lucrări de reabilitare prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) – Sectorul Transporturilor, în cadrul proiectelor de reabilitare a Coridorului Rin – Dunăre, în condiţiile impuse în acordurile de finanţare care prevăd lucrări inclusiv la clădiri, peroane, copertine şi accesibilitate călători. Cele 11 gări sunt: Braşov, Stupini, Bod, Feldioara, Apaţa, Racoş, Caţa, Archita, Vânători, Albeşti-Târnava şi Sighişoara. 

AGERPRES