2012 le aduce ceferiștilor noi amenințări cu pierderea locului de muncă, în condițiile în care Guvernul s-a angajat în fața Fondului Monetar Internațional (FMI) să continue concedierile la societățile feroviare.
În urma disponibilizărilor colective care au avut loc în acest an, care au dus la desființarea a peste 4.500 de locuri de muncă, cele trei mari companii feroviare, CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă, au ajuns să aibă cu 54% mai puțini angajați decât în 1990, respectiv circa 47.000 de persoane.
Pe lângă subțierea personalului de la companii, în acest an s-a reușit reabilitarea a 230 de kilometri de cale ferată pe relația Predeal-Câmpina-Bucureşti-Feteşti-Constanţa, care are o lungime totală de 363 km, reducându-se astfel durata călătoriei cu trenul spre stațiunile din Valea Prahovei și spre litoral. De asemenea, au fost demarate procedurile pentru modernizarea liniei de cale ferată care leagă Sighișoara de Curtici. Valoarea lucrărilor licitate sau în curs de licitare, se ridică la 1,85 miliarde de euro (fără TVA).
Pierderi mai mici la CFR SA și CFR Marfă
Pe lista reușitelor din acest an, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a trecut și reducerea pierderilor la CFR SA, compania care are în administrare infrastructura feroviară, și la compania de transport marfă.
Potrivit MTI, în perioada ianuarie-septembrie, CFR SA a înregistrat pierderi de 262,48 milioane de lei, în scădere cu 55,05% față de aceeași perioadă a anului trecut. La finalul lui 2010, la o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei, CFR SA a avea pierderi de 1,29 miliarde de lei, potrivit datelor remise către Ministerul de Finanțe.
Și CFR Marfă a reușit să-și reducă pierderile. Astfel, potrivit MTI, în primele nouă luni ale anului, compania feroviară de transport marfă a pierdut 50,27 milioane de lei. Compania încheia anul 2010 cu o pierdere de 535,23 milioane de lei.
Bani pentru achitarea datoriilor către furnizorii de energie
Pe ultima sută de metri guvernul condus de Emil Boc a aprobat alocarea către Ministerul Transporturilor a 450 de milioane de lei pentru plata datoriilor companiilor feroviare către furnizorii de energie electrică.
La finalul lunii octombrie, Anca Boagiu declara că societățile feroviare datorează furnizorilor de energie electrică 1,983 miliarde lei, din care 831 milioane lei reprezintă doar penalităţi.
2012 sub spectrul privatizărilor și al concedierilor
Guvernul s-a angajat în fața Fondului Monetar Internațional (FMI) să continue concedierile la companiile feroviare, să impună patru zile de concediu fără plată pentru angajaţii societăţii Intervenţii Feroviare, să închidă liniile de cale ferată care nu pot fi vândute la licitaţii şi să încheie contracte de parteneriat public-privat pentru spaţiile comerciale ale CFR.
Numărul total al ceferiștilor care vor pleca din sistem nu a fost făcut public până în acest moment, însă, potrivit scrisorii de intenție a Guvernului, de la Electrificare CFR vor pleca 85 de oameni, iar de la Intervenții Feroviare, circa 28 de persoane. Celor rămași la Intervenții Feroviare, companie care a fost inclusă în primăvara acestui an pe lista companiilor de stat monitorizate de FMI, li se va impune patru zile de concediu fără plată.
Concedieri se vor face și la celelalte companii feroviare, însă numărul exact al disponibilizaților va fi cunoscut, cel mai probabil, la începutul lunii ianuarie.
Închideri sau închirieri de linii
Circa 2.000 de angajați ai CFR SA vor rămâne fără un loc de muncă în urma reducerii numărului total al liniilor de căi ferate aflate în administrarea CFR SA la maximum 15.500 kilometri.
În acest sens, vor continua licitaţiile pentru închirierea a 1.600 kilometri de linii cale ferată, astfel încât numărul total al liniilor aflate sub management privat să ajungă la un total de 4.000 kilometri. Liniile de cale ferată pentru care licitaţiile vor eşua vor fi închise până la sfârşitul lunii aprilie, informează Mediafax, citând scrisoarea de intenție a Guvernului către FMI.
Potrivit informațiilor CFR, la finalul lui 2009, lungimea totală a liniilor de cale ferată ale infrastructurii feroviare era de 20.210 kilometri (reţea desfăşurată), din care 17.691 kilometri infrastructură feroviară publică şi 2.519 kilometri infrastructură feroviară privată.
Și în acest an, Guvernul a decis închiderea a aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare considerate nerentabile şi închirierea altor circa 1.000 kilometri de linii de cale ferată, estimând că operaţiunea va genera economii de 109 milioane lei în bugetele companiilor CFR.
CFR Marfă, privatizată până în toamnă
Guvernul intenționează să vândă pachetul majoritar de acţiuni la CFR Marfă către un investitor strategic până în luna octombrie, fiind luată în calcul şi atragerea în acest proces a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi a IFC, divizia de investiţii a Băncii Mondiale.
CFR Marfă avea, în 1990, 30.554 de angajați. În urma mai multor valuri de concedieri colective, în vară pentru companie mai lucrau circa 8.000 de persoane. Compania feroviară de transport marfă avea la finalul anului trecut o cifră de afaceri de 999,26 milioane de lei și pierderi de peste 535 de milioane de lei.