SUA și China au încecat pînă acum să nu depășească granițele unui tratat al Antarcticii, care împiedica prezența militară cu excepția unui cadru științific.
SUA şi China, bătălia pe Antarctica
Noi baze și stații se extind și se construiesc noi nave capabile să pătrundă prin ghețuri, într-un efort frenetic de a obține dominația pe continent. China își construiește în prezent cea de-a cincea bază în regiune, în timp ce americanii au comandat șase noi spărgătoare de gheață pentru a îmbunătăți capacitatea în regiunile polare.
Nu lipsește nici Australia, care a propus construcția unui nou aerodrom. Noua Zeelandă investește 344 de milioane de dolari în construirea unei noi baze în Antarctica.
„Pe măsură ce regiunea devine din ce în ce mai disputată, apar întrebări legate de faptul că anumite țări, mai exact China, trec peste linia roșie a tratatului Antarcticii, pentru a promova o agendă politică sau de securitate”, a declarat Marc Lanteigne, profesor asociat de științe politice la Universitatea din California.
Un purtător de cuvânt al Gărzii de Coastă din SUA a declarat că noile spărgătoare de gheață americane sunt esențiale pentru ca SUA să poată aplica tratate și alte legi și să ofere sprijin logistic. „Prezența în regiunile polare este vitală pentru protejarea intereselor naționale ale SUA și ale aliaților noștri”, a spus el.
Secretele din Antarctica
Dar chiar și cu o atenție mai mare, există temeri că bazele de pe continent nu sunt inspectate suficient. Stația de cercetare Kunlun a Chinei, construită pe cel mai înalt loc de pe gheața din Antarctica pentru a fi centrul unei zone antarctice administrate în mod special de China, nu a fost niciodată inspectată.
Presa de stat din China spune că Kunlun este unul dintre cele mai bune locuri de pe pământ pentru a efectua cercetări astronomice și că aici există un telescop mare. Dar experții americani se tem că baza are utilizări militare.
De asemenea, Beijingul și-a trimis spărgătoare de gheață în ceea ce pretinde că sunt misiuni de cercetare pe continentul sudic. Xuelong 2, sau Dragonul de Zăpadă 2, a finalizat luna trecută cea de-a 37-a expediție antarctică din China, în care ar fi analizat ecosistemul marin și de mediu.
Provocarea privind desfășurarea mai multor inspecții în mediul aspru al Antarcticii are legătură cu logistica. Multe țări nu au capacitatea de a opera acolo. „Fără un spargător de gheață sau avioane adecvate, țările nu pot ajunge cu ușurință la bazele antarctice ale altor state”, spune Anne-Marie Brady, profesor la Universitatea Canterbury.
Dar, subliniază ea, Noua Zeelandă, SUA și Australia investesc masiv in spărgătoare de gheață, avioane de inspecție maritimă P-8A Poseidon fabricate de Boeing și vehicule aeriene fără pilot, care sporesc capacitatea de a inspecta bazele.