Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat că mare parte dintre magazinele verificate în ultime perioadă cu privire la respectarea prevederilor legale de protecţie a consumatorilor în cadrul vânzarilor de soldare, promoţionale sau de lichidare au prezentat nereguli.
În perioada15 – 29 ianuarie 2010 ANPC a controlat 801 puncte de lucru ale operatorilor economici, iar la 776 din acestea s-au constatat abateri de la prevederile legale privind protecţia consumatorilor. În acest sens au fost aplicate 495 de amenzi în valoare de 1.723.400 de lei. Mai mult chiar, au fost emise 281 de avertismente iar la toţi operatorii economici la care s-au constatat nereguli s-a dispus oprirea temporară a comercializării produselor.
„Numărul mare de nereguli constatate este îngrijorător. Una din cauzele posibile este necunoaşterea prevederilor legale. În acest sens, ANPC va iniţia măsuri suplimentare de informare pe aceasta temă,în paralel cu extinderea acţiunilor de control”, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedinte ANPC.
Abateri la vânzarea de soldare
În cazul vânzărilor de soldare cele mai multe abateri au fost constatate în ceea ce priveşte omisiunea de a informa consumatorii cu privire la data de debut a vânzării de soldare, durata acesteia şi sortimentul de mărfuri supus soldarii. De asemenea, nu au fost respectate caracteristicile specifice vânzării de soldare. Astfel, s-a observat o neconcordanţă între reducerea de preţuri anunţată şi cea reală sau lipsa notificării privind vânzarea de soldare.
Vânzări promoţionale înşelătoare
În ceea ce priveşte vânzările promoţionale cele mai multe neregului au fost în ceea ce priveşte anunţarea de promoţii care în realitate nu se reflectă în preţul de vânzare. Mai mult chiar produsele aflate la ofertă erau amestecate cu produse la preţ normal, inducând în eroare consumatorul. Neafişarea corespunzatoare a plajei procentelor de reducere practicate, lipsa precizării că oferta este valabilă în limita stocului disponibil sau perioada promoţiei afişată în mod ilizibil au fost alte abateri descoperite de ANPC.
Lichidări false şi preţuri încorecte
Comercianţii care practicau vânzarea de lichidare au avut şi ei probleme. Cele mai întâlnite sunt cele cu privire la lipsa informaţiilor privind perioada de debut şi durata vânzării de lichidare, precum şi valoarea reducerilor de preţ practicate. În plus, s-a constat informare eronată privind lichidarea de stoc, în realitate desfăşurându-se vânzare promoţională. De asemenea, reducerea nu se reflecta în modul de afişare al preţurilor.
ANPC a dat amenzi şi pe baza neregulilor privind publicitatea preţurilor la vânzările cu reducere. Printre cele mai des întâlnite se numără neafişarea corespunzătoare a preţului (preţul vechi barat alături de preţul nou sau), neafişarea preţului vechi, calculul eronat al preţului redus, în defavoarea consumatorului, sau neconcordanţa între reducerea preţurilor înscrisă pe afişul publicitar şi cea de pe etichetele produselor.