Cavaler Jedi, asasin plătit sau supraviețuitor rătăcit într-un peisaj apocaliptic. Sunt doar câteva dintre rolurile pe care fanii jocurilor video le vor putea încerca în următoarele luni.
Cel mai așteptat joc al anului este totodată unul dintre cele mai scumpe jocuri video produse vreodată. „Star Wars: The Old Republic“ va fi lansat pe 22 decembrie în Europa și este produs de EA Games. Costurile de producţie vehiculate în presa de profil sunt de 100 de milioane de lire sterline. Fanii români ai jocurilor de acest gen deja se gândesc să comande jocul, însă România nu are încă un sistem bine pus la punct de achiziție a versiunilor preplătite digitale pentru jocurile noi.
Deși în creștere continuă, piața de profil face pași mărunți spre dezvoltare, din cauza pirateriei și a puterii de cumpărare reduse din ultimii ani. În ciuda dificultăților, în România există un public bine definit al jocurilor pe calculator și consolă, căruia distribuitorii de jocuri îi pregătesc surprize mari în această toamnă. Sezonul premierelor a debutat în forță, cu jocul „Driver: San Francisco“, dezvoltat de UbiSoft și distribuit în România de Best Distribution. Acesta se poate juca acum cu ecranul împărțit sau online şi în moduri clasice de cursă sau timp-limită.
Cel mai așteptat joc adus de Best Distribution este „Hitman Absolution“, un FPS (first person shooter) pentru PC, Xbox și Play Station3 (PS3), și folosește noua tehnologie Glacier 2, care înseamnă că jocul a fost conceput de la zero. Personajul principal este același agent 47, care a fost trădat și trebuie să fugă de poliție. Tot până la sfârșitul anului va fi lansată și ultima versiune a marelui succes de anul trecut, „Assasin’s Creed: Revelations“, versiunile pentru PC, Nintendo 3DS, PS3 și Xbox. De data aceasta, personajele principale Ezio, Demond și Altair se vor lupta cu o armată de templieri în Constantinopol. Luna noiembrie le aduce amatorilor de viteză o nouă versiune a jocului „Need for Speed: The Run“, care oferă o calitate vizuală mult mai bună prin motorul grafic Frostbite 2. Distribuitorul TNT Games a adus în această toamnă jocul video „Tron: Evolution“, care a avut până acum același succes ca și filmul omonim. La sfârșitul lui octombrie, TNT lansează „Football Manager 2012“ pentru PC și PSP, în care jucătorul poate fi managerul unei echipe de fotbal. La sfârșitul lunii noiembrie, amatorii de jocuri cu lupte vor fi luptători de wrestling, în WWE 2012 pentru PS3, Xbox și consolă Wii. WWE folosește tehnologia Predator, care permite un control mai bun al luptei. Copiii vor putea să joace la sfârșitul acestei luni „Disney Universe“, care combină toate personajele Disney din istorie, de la Mickey Mouse la Jack Sparrow.
La sfârșitul anului, TNT va aduce în România și jocul oficial al filmului omonim, „Puss in Boots“, care îl are ca personaj principal pe motanul din filmul Shrek. TNT a mai lansat anul acesta Shogun2, Alien vs. Predator, Stalker și Cars 2. Cel mai de succes produs distribuit de Monosit în România în această toamnă este Fifa 2012, care promite că jucătorii faultați vor suferi mai realist în această versiune datorită motorului grafic Player Impact. Monosit mai aduce anul acesta jocul de strategie „Imperial Glory“, simulatorul auto „Tanker Truckers“ și „Pro Evolution Soccer 2012“, un joc care va concura cu „Fifa“.
Piața de jocuri nu trece de nivelul pirateriei
„Piața de profil din România prezintă dificultăți pentru orice estimare realistă a cifrei de afaceri, deoarece există multe canale de import, atât oficiale, cât şi gri“, spune Mihail Stegaru, Product & Marketing Manager la TNT Games, care estimează o cifră de afaceri de trei milioane de euro pentru 2011.
Potrivit directorului Best Distribution Andreea Allardin, 80% dintre românii care se joacă pe calculator sau consolă nu şi-au cumpărat legal jocul. Pe lângă problema pirateriei, piața se confruntă și cu prejudecățile legate de efectul jocurilor asupra copiilor.
„Părintele nu trebuie să considere jocul video o dădacă. Ca orice altă activitate care suscită interesul copilului, jocul video trebuie administrat în doze mici – ca ciocolata!“, adaugă Andreea Allardin. Best Distribution a avut în 2010 o cifră de afaceri de 8,8 milioane de euro și a deschis anul acesta în Bucureşti primul concept store dedicat testării jocurilor video din Europa de Est.