TAROM are un nou șef: austriacul Heinrich Vystoupil, fostul manager pentru România al Austrian Airlines, așa cum se zvonea încă din clipa în care Ovidiu Silaghi, ministrul transporturilor, i-a prezentat pe cei „șapte privați“ selectați să facă parte din Consiliul de Administrație al companiei. De acum, noua conducere are la dispoziție trei luni pentru a prezenta un set de măsuri care să eficientizeze compania. „Ședința la care am participat a fost extrem interesantă, liniștită, previzibilă și rapidă, în consens cu idei din dreapta și din stânga, ceea ce scoate în evidență valoarea celor care fac parte din consiliu. Fiecare a venit cu idei bune din diverse industrii“, a punctat Dan Pascariu, ales în funcția de președinte al Consiliului de Administrație.
Ca o paranteză, Pascariu, care a fost administrator la 14 companii private, în ultimii 22 de ani, spune că acest proiect este pentru el mai mult o provocare, dublată de curiozitatea de a fi părtaș la un nou proces, fără să aibă legătură cu remunerația. Acum, obiectivul noii conduceri este aducerea TAROM pe profit. „Să facă bani. Se știe că are cheltuieli foarte mari. Încă nu am avut oportunitatea să parcurgem cifrele, să vedem cu cine sunt încheiate contractele de furnizare. Avem la dispoziţie 90 de zile să facem un plan. Eu chiar cred în succesul acestei companii“, mai spune Pascariu.
Compania națională de transport aerian a înregistrat pierderi de aproape 59 milioane de lei, anul trecut, în timp ce datoriile, în ultimii doi ani, depășesc 150 milioane de euro. Potrivit proiectului de buget, pentru 2012 TAROM estimează o pierdere de 43,4 milioane de euro, care ar urma să scadă la 28,4 milioane de euro în 2013 şi, mai departe, la 14 milioane de euro în 2014. De asemenea, veniturile companiei ar trebui să crească cu 13,7%, comparativ cu rezultatul preliminat pe anul trecut, până la 327 milioane de euro. „Urmează să vedem unde sunt pierderile majore. Mare parte din acestea sunt cauzate de preţul petrolului şi încărcarea aeronavelor“, a spus și Dumitru Prunariu, preşedinte al Comitetului Operaţional şi de Siguranţă al companiei, adăugând și o observație: „o aeronavă TAROM stă în aer 10 ore din 24, în timp ce la alte companii, eficiente, aeronavele stau în aer 18 ore din 24“. Prunariu încearcă să ofere o imagine și mai clară a situației în care se prezintă transportatorul. În plus, procentajul de încărcare la TAROM ar trebui crescut la 80% față de 61% cât este în prezent.
Mai departe, Prunariu a vorbit și despre aprovizionarea cu carburant, dar și despre serviciul de catering, unde se constată că preţurile pe care le plăteşte compania nu sunt cele optime de pe piaţă. „Multe dintre firmele care colaborează cu TAROM au contracte ferme, pe mai mulţi ani, şi va fi foarte greu să acţionăm aici“, a subliniat el.
În trei ani, pe profit
Fără a urma, până acum, o strategie pe termen lung și având costuri supradimensionate, nu s-ar zice că în trei ani, termen dat ca posibil de noua conducere, operatorul aerian ar putea fi adus pe profit. Și totuși este posibil.
„Noi nu vom majora preţul biletelor şi nici nu vom face concedieri, mai degrabă vom reduce tarifele, pentru că suntem într-o piaţă concurenţială. În cel mult două luni vom avea o situaţie clară a companiei şi vă vom anunţa care este strategia în ceea ce priveşte privatizarea. Personal, dacă aş fi investitor, aş prefera să preiau 50 plus 1% din companie, şi nu doar 20 de procente“, spunea și Valentin Macec, membru în CA la TAROM. Tot în prima ședință, s-a decis ca Sorin Georgescu, actualul director, să îndeplinească atribuţiile de director general până la semnarea contractului de mandat în calitate de director general executiv de către Heinrich Vystoupil.
Pe de altă parte, au fost alese și patru comitete: Comitetul Audit, Comitetul de Guvernanţă Corporativă, Comitetul Operaţional şi de Siguranţă şi Comitetul Financiar şi Administrarea Riscurilor, care, potrivit lui Dan Pascariu, își vor începe activitatea foarte curând.
CEO privat la o nouă companie
Şi o altă companie din portofoliul Ministerului Transporturilor, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile, are un nou Consiliu de Administraţie format din şapte membri, care vor alege managementul privat.
Printre aceștia se află și Cornel Panait – rectorul Universităţii Maritime din Constanţa, Ştefan Alexandru Frangulea, cu experienţă în domeniul bancar, Mugur Popescu – care a activat în domeniul financiar, dar şi, potrivit Agerpres, Călin Meteş, membru în fostul Consiliu de Administraţie al societăţii. Surse din minister spun că din noul consiliu face parte şi directorul general al CNACN, Daniel Georgescu, favorit să fie desemnat de CA drept managerul privat al companiei.
Urmează CFR-urile
Mai departe, aceleași surse susțin că vor fi anunțați, în curând, și managerii privați de la CFR-uri. „Procesul de recrutare va mai dura o lună – o lună și jumătate“, spunea head-hunterul George Butunoiu, referindu-se și la celelalte companii, dar fără a da detalii despre interesul afișat de manageri pentru CFR. „Este o discuție în ceea ce privește CFR Infrastructură ca această companie să se transforme într-un soi de regie, administrată de stat, să nu fie societate comercială. Așa, bugetele ei vor fi bugetele statului, un fel de departament mai special“, punctează aceleași surse. Cea mai mare este CFR Călători, cu afaceri de aproape 577 milioane de euro anul trecut și circa 13.500 de angajați.
53 de manageri privați până la finele anului
Teoretic, până la finalul acestui an, procesul de recrutare pentru cei 53 de șefi privați pentru companiile din Transporturi ar trebui să se încheie. Punctual, în afară de cele două companii unde au fost aleși managerii, Ministerul Transporturilor trebuie să mai recruteze manageri privaţi pentru CFR Infrastructură, CFR Călători, Compania de Drumuri, Metrorex, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Aeroportul Internaţional Timişoara Traian Vuia şi Societatea Comercială Telecomunicaţii CFR SA.
La finele lunii iulie, compania de servicii profesionale, consultanţă şi audit PwC România, în asociere cu firma corespondentă de avocatură D&B David şi Baias şi George Butunoiu Group, a fost selectată să furnizeze servicii de consultanţă pentru recrutarea managerilor privaţi pentru zece companii aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, valoarea contractului fiind de 200.000 de euro.
TAROM are cheltuieli mari. Încă nu am avut
oportunitatea să parcurgem cifrele,
să vedem cu cine sunt încheiate
contractele de furnizare.
Avem 90 de zile să facem un plan.
Dan Pascariu, președinte, CA TAROM