Ce mai înseamnă România pentru industria auto europeană

De fiecare dată când se discută despre evoluția pieței auto sau a industriei producătoare de mașini din România se ajunge, inevitabil, la comparații cu alte state. Pentru că, de cele mai multe ori, aceste comparații sunt făcute pe baza unor „impresii” personale în timp ce realitatea poate fi găsită cel mai ușor în cifre, iată câteva dintre coordonatele care poziționează țara noastră în contextul industriei auto europene.

Conform ultimului raport întocmit de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în baza datelor furnizate de Eurostat și de asociațiile naționale ale producătorilor și comercianților de mașini, România se află pe ultimul loc în privința numărului de mașini înmatriculate, raportat la populație. Conform ACEA, în țara noastră densitatea parcului auto este de 202 autoturisme pentru 1.000 de locuitori. Pe penultimul loc al clasamentului întocmit în baza acestui indicator se află Letonia (286 mașini/1.000 locuitori). State precum Ungaria (299/1.000), Slovacia (307/1.000) sau Bulgaria (347/1.000) sunt mai bine poziționate decât România, în timp ce media europeană este de 477 mașini/1.000 locuitori. Surprinzător pentru unii, liderul clasamentului este Luxemburg (659/1.000), urmat de Italia (606/1.000) și Cipru (575/1.000). Cel mai puternic producător european de vehicule, Germania are o densitate a parcului auto de „numai” 517 mașini/1.000 de locuitori, fiind depășit de state precum Slovenia, Lituania, Austria, Finlanda sau Muntenegru. Concluzia cea mai importantă a acestui clasament: în România densitatea nu se află nici la jumătate față de media europeană.
Parcul național de autoturisme care, conform DRPCIV, a atins anul trecut 5,48 milioane de vehicule, dintre care 4,31 milioane sunt autoturisme, reprezintă 1,8% din totalul european. Din acest punct de vedere ne aflăm undeva pe la jumătatea clasamentului, la egalitate cu Suedia și cu 0,6% peste Ungaria sau Finlanda. În urma noastră se află state precum Bulgaria, Danemarca, Irlanda sau Lituania. Cel mai mare parc auto este cel din Germania, care reprezintă 17,7% din total, urmat de Italia (15,4%) și Franța (13,3%).
În privința înmatriculărilor de mașini noi efectuate în ultimul an, raportat la numărul de locuitori, România ocupă penultima poziție cu 4 mașini la 1.000 de locuitori, fiind urmată doar de Bulgaria cu 3 mașini pentru fiecare 1.000 de locuitori. Media UE este de 26 mașini/1.000 de locuitori, iar liderul clasamentului este Luxemburg (97/1.000), urmat de Belgia (52 (1.000) și Austria (42/1.000).
La capitolul producție de mașini raportată la populație, România ocupă un onorant loc 14 cu 16 vehicule /1.000 de locuitori depășind, surprinzător, Italia (13 mașini/1.000 loc.) Media europeană este de 38 mașini/1.000 loc., iar lider este Slovacia (118/1.000), urmată de Cehia (114/1.000) și Slovenia (85/1.000). Niveluri de producție (raportat la populație) apropiate de cel al României pot fi găsite în Portugalia și Austria (18/1.000), Ungaria și Suedia (20/1.000) și Polonia (22/1.000).
Conform ACEA și Eurostat, industria auto românească angajează direct circa 61.000 de persoane, țara noastră ocupând, din acest punct de vedere, locul 9 din UE. Cei mai mulți angajați ai acestei ramuri industriale se află în Germania (775.000), urmată de Franța (220.000) și Italia (169.000). ACEA menționează și că un singur astfel de loc de muncă generează alte cinci în activități indirecte.
În privința obiceiurilor de achiziție, cei mai mulți cumpărători români de autoturisme preferă clasa compactă (48%), urmați de cei care țintesc clasa mică, A+B ( 25,8%) și de SUV-uri (16,5%). La nivel european, cel mai căutat segment este cel al mașinilor mici, A+B (34,2%), urmat de clasa compactă (22,1%) și SUV (12,5%).