Potrivit ministerului mediului, subvenţia acordată în cadrul programului „Rabla Plus” pentru maşinile 100% electrice este, în acest an, de 10.000 de euro. Sau, mai exact, 45.000 de lei. Cum bugetul alocat este de 45 milioane de lei, un calcul simplu arată că pot fi achiziţionate prin acest program maximum 1.000 de autovehicule electrice. Din acest an persoanele care vor să acceseze finanţarea prin „Rabla Plus” nu trebuie neapărat să caseze și o mașină. Ei pot merge direct la dealer şi să solicite subvenţia de 10.000 de euro. În schimb, cetăţenii care au acasă o maşină mai veche de opt ani şi vor să o caseze pot adăuga la cei 45.000 de lei, încă 6.500 de lei obţinuţi ca primă. Astfel o mașină electrică poate fi cu 11.450 de euro mai ieftină pentru cumpărător. În ciuda acestei bonificații importante – mai mare chiar decât în state precum Germania sau Franța – vor exista suficienți doritori? Sau există destule modele pe piață care să atragă clienții?
Prețurile mașinilor electrice în România
O simplă verificare a ofertei de mașini strict electrice de pe piața autohtonă arată că românii care își doresc un astfel de vehicul au la dispoziție doar zece modele. Cel mai ieftin vehicul electric disponibil în acest an este Volkswagen e-Up!. Acesta are un preț de 25.838 de euro, fapt ce îl poate duce, odată cu bonificațiile oferite de stat la doar 15.838 de euro (Rabla Plus) sau chiar 14.400 de euro dacă este casat și un autoturism mai vechi de opt ani. În baza acestei sume, eventualul cumpărător primește un vehicul cu dimensiuni reduse, destinat în special zonelor urbane, cu o putere a propulsorului electric de 60 kW (82 CP) și o autonomie cuprinsă între 120 km și 160 km.
Un alt model cu dimensiuni reduse și cu un preț relativ redus pentru o mașină electrică este Mitsubishi i-MiEV. Acesta costă 31.200 de euro preț care scade, în combinație cu Rabla Plus, la 21.200 de euro și chiar 19.750 dacă duceți la casat un vehicul vechi accesând astfel și bonificația de la „Rabla Clasic”. Mașina are o putere maximă de 49 kW și o autonomie de maximum 160 km.
Tot în categoria electricelor relativ „ieftine” intră și Kia Soul EV, model care este comercializat cu un preț de catalog de 33.665 de euro și care, după aplicarea subvențiilor guvrnamentale cumulate poate ajunge la 22.215 euro.
Un preț apropiat de cele ale i-MiEV sau Kia Soul EV are și noul Renault Zoe. Deși reprezentanța companiei franceze din România va anunța abia astăzi un preț final pentru acest vehicul sursele Capital indică o valoare de bază de circa 31.000 de euro. Astfel, cu bonificațiile „Rabla Plus” și „Rabla Casic”, noul Zoe cu autonomie de 400 km va costa doar 20.000 de euro. Până acum, varianta anterioară a lui Zoe – cea cu autonomie de maximum 180 km –, era comercializată cu un plan tarifar care includea prețul mașinii fără baterii, acestea din urmă fiind parte a unui contract de leasing pe mai mulți ani. La fel se întâmpla și cu fratele mai mare, Renault Kangoo. Din această primăvară însă, vehiculul va costa în total circa 26.000 de euro, sumă din care se pot reduce beneficiile din cele două programe „Rabla”. Compania franceză mai are în portofoliu un vehicul electric micul Twizzy, însă acest model cu doar două locuri nu este eligibil pentru bonificații fiind inclus la categoria cvadriciclu.
Cel mai scump model 100% electric existent pe piața autohtonă este Mercedes-Benz Clasa B. Sau, mai exact, B 250 e. Acest vehicul oferă, pe lângă detaliile aferente oricărei clase B de la Mercedes-Benz, plăcerea de a conduce fără zgomot și, fără emisii poluante, Mașina este propulsată de un motor electric care dezvoltă 179 CP și are o autonomie de circa 200 km. Prețul vehiculului este de 39.151 euro dar, după aplicarea tuturor bonificațiilor, clienții îl pot achiziționa cu circa 27.700 de euro.
Unul dintre cele mai căutate modele electrice pe piața autohtonă este BMW i3. Vehiculul este comercializat de reprezentanța grupului bavarez în România în două variante, una cu o autonomie de 190 km și alta, de 94Ah, cu o autonomie de 312 km. Ambele modele au același motor, însă pachetul de baterii diferă. În primul caz, prețul total în România este de 36.295 euro, iar în cel de-al doilea de 37.485 euro. În cazul accesării programului „Rabla Plus” acestea pot scădea la 26.295 euro, respectiv, 27.485 euro, iar casarea unei mașini mai vechi de opt ani mai scade din suma achitată câte 1.450 de euro.
Un caz special este cel al modelului Nissan Leaf care, deși nu este importat prin rețeaua clasică, cea a Renault Commercial Roumanie (Dacia, Nissan, Renault) este disponibil pentru achiziții grație companiei Badsi Impex. Leaf are un preț de catalog de circa 30.000 de euro, iar după aplicarea subvențiilor acesta poate fi cumpărat cu circa 18.500 de euro.
Ultimul, dar nu cel din urmă model electric disponibil în România este Volkswagen e-Golf. Acesta are un preț de circa 38.000 de euro care poate fi redus la 26.550 euro dacă sunt utilizate subvențiile guvernamentale.
Este interesant de menționat că, din scurta listă cu vehicule electrice disponibile în România, doar Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3 și Nissan Leaf sunt vehicule dezvoltate de la zero pentru propulsia electrică, restul fiind derivate ale unor modele de serie existente deja pe piață cu motoare termice. De asemenea, merită luat în caclul faptul că, deși există pe șoselele noastre vehicule Tesla – Model S sau Model X – marca nu au reprezentanță în România și, prin urmare, nu poate beneficia de subvenții.