Totuși, înainte de a porni în aventura 4 x 4 pe traseul preferat, este important să realizați câteva minime măsuri de întreținere. Inspecția periodică a modelului de ATV din dotare este o bună practică pentru a vă asigura că vehiculul este mereu în stare optimă de funcționare.
Cu atât mai mult, atunci când ai achiziționat un ATV nou sau atunci când vine vorba de un ATV in rate, îți vei dori să te bucuri cât mai mult de acest vehicul. Distracția cu ATV-ul prin mocirle, primăvara, se măsoară în cantitatea de noroi cu care revii acasă, însă, în acest caz, se recomandă acordarea unei atenții sporite în ceea ce privește curățarea și spălarea „jucăriei”.
Experții în domeniu recomandă spălarea în mod periodic a ATV-ului în scopul evitării acumulării de reziduuri. „Ritualul” impune folosirea de unelte adecvate și de produse speciale de curățare. Astfel, caroseria nu va suferi deteriorări. De mare folos poate fi o mașină de spălat cu presiune. Cu toate că nu reprezintă un must, va fi o investiție excelentă dacă parcurgeți frecvent trasee pline de noroi și apă adâncă. De asemenea, pentru a evita ca apa să pătrundă în motor prin țeava de eșapament, se poate utiliza un dop special.
Cel mai nimerit moment să speli ATV-ul este într-o zi cu soare. Șaua și scaunul pasagerului pot fi acoperite cu folie de plastic sau cu prelate. Pentru a îndepărta eficient murdăria și reziduurile încrustate și pentru a proteja șaua, sfatul experților este să folosiți un produs special.
Un spray de curățare ideal pentru șaua ATV-ului ar trebui să se usuce uniform, lăsând un luciu protector uscat, să aibă efect anti-alunecare și rezistență la praf pentru protecție de lungă durată și să ofere protecție UV pentru a evita decolorarea. După câteva minute de la aplicarea spray-ului, șaua se șterge cu o cârpă uscată și moale.
Dacă ATV-ul este plin de bucăți de noroi uscat, înainte de a freca fiecare porțiune cu cârpa, trebuie să așteptați ca noroiul să se înmoaie. Cei care nu au un aparat de spălat cu presiune pot folosi furtunuri cu duză de pulverizare.
Locurile unde furtunul nu poate ajunge se curăță cu peria sau un burete moale. După uscare, vehiculul se șterge cu un prosop curat. Este important ca ATV-ul să se usuce complet pentru a preveni apariția ruginii.
Alte măsuri de mentenanță de adoptat dacă sunteți rider de ATV constau în verificarea jantelor și a presiunii din anvelope, a uleiului de motor și combustibilului din rezervor, inspecția frânelor și a plăcuțelor de frână, a filtrului de aer, a transmisiei, a radiatorului, a mânerelor și a altor dotări de siguranță.
Orice fluid trebuie înlocuit dacă ATV-ul nu a fost utilizat întreaga iarnă sau dacă miroase, este prea puțin sau are impurități. Cea mai importantă este verificarea uleiului. O culoare maron lăptos poate indica pătrunderea apei în rezervor, ceea ce poate provoca daune serioase.
- Plăcuțele de frână trebuie înlocuite regulat sau dacă sunt avariate. Plăcuțele uzate sau deteriorate cauzează probleme majore, costisitoare.
- La nivelul cauciucurilor nu trebuie să existe pierderi de presiune. Uzura, tăieturile și alte daune impun schimbarea cu o anvelopă nouă.
- Drumurile accidentate și pilotarea agresivă pot abuza ATV-ul, așa că trebuie verificat dacă știfturile sunt fixate bine.
- Filtrul de aer trebuie schimbat dacă este murdar sau înnegrit.
- Tensiunea lanțului se ajustează conform manualului utilizatorului și lanțul se unge cu ulei. Pilotarea sportivă și utilizarea îndelungată pot determina întinderea și ruperea lanțului.
- Verificați tijele anvelopelor și toate conexiunile de direcție pentru a preveni pierderea controlului în timpul rulării. Nu trebuie să existe nicio clătinare sau dificultăți de a pilota.
- Dacă vremea este încă răcoroasă, este esențial ca lichidul de răcire să fie suficient pentru a preveni supraîncălzirea ATV-ului în timpul mersului.