Ce poate face Twitter pentru afacerile din România

Notorietatea, feedbackul imediat şi interacţiunea cu clienţii sunt principalele beneficii pe care Twitter, una dintre cele mai populare trei reţele sociale din lume, le poate aduce unei afaceri. De săptămâna trecută, Dalai Lama are cont pe Twitter. În numai câteva zile, liderul tibetan avea deja peste 100.000 de followeri. Ştirea a fost trecută de mai toate ziarele la „diverse“, însă acest nou cont dovedeşte încă o dată dimensiunile unui fenomen care, evident, nu m

Notorietatea, feedbackul imediat şi interacţiunea cu clienţii sunt principalele beneficii pe care Twitter, una dintre cele mai populare trei reţele sociale din lume, le poate aduce unei afaceri.

De săptămâna trecută, Dalai Lama are cont pe Twitter. În numai câteva zile, liderul tibetan avea deja peste 100.000 de followeri. Ştirea a fost trecută de mai toate ziarele la „diverse“, însă acest nou cont dovedeşte încă o dată dimensiunile unui fenomen care, evident, nu mai poate fi ignorat.

Ce beneficii ar putea aduce Twitter unei companii? „Astăzi nu mai este de ajuns să îţi monitorizezi brandul doar în media tradiţională, pentru că raportul pe care îl afli de aici este incomplet şi nu indică întotdeauna problemele de satisfacţie a clienţilor“, se arată în Ghidul Twitter 2010, realizat de agenţia Republika Interactive.

În plus, reţeaua oferă companiilor posibilitatea de a construi comunităţi şi a genera grupuri de fani de la care se poate obţine un feedback rapid despre produse şi servicii. „Discuţiile care se poartă astăzi în jurul Twitter sunt aceleaşi care se purtau în urmă cu câţiva ani în jurul site-urilor de pe internet“, spune Tereza Vâlcan, managing director, CIVITAS Global Ketchum, agenţie de comunicare ce a inclus acest canal în strategiile realizate pentru toţi clienţii săi. Altfel spus, este doar o chestiune de timp până când lipsa unui cont pe Twitter va fi considerată o greşeală în mediul de afaceri.

Iar companiile care au astăzi conturi pe Twitter sunt din toate domeniile, de la tehnologie la energie şi retail. Dacă pentru o firmă de comunicaţii sau IT este practic de neconceput să ignore un mediu atât de strâns legat de domeniul său de activitate, pentru ceilalţi este o metodă prin care se asigură că mesajele transmise ajung la toţi posibilii clienţi, mai ales la aceia care se feresc de mediile clasice de comunicare.

Dar nu este suficient să ai un cont, problema este şi ce faci cu el. „Este important ca fiecare companie prezentă pe Twitter să aleagă cu grijă publicul cu care interacţionează, preferabil pe nişa aferentă de business. Un grup de oameni interesaţi de subiecte comune este mult mai activ şi preocupat de anumite domenii de activitate“, spune Raluca Popa, web copywriter la Republika Interactive.

Cum măsori impactul pentru afacere?

Beneficiile sunt însă greu cuantificabile, adaugă ea. „Evident, există posibilitatea de a-ţi măsura audienţa prin contorizarea numărului de followeri, există instrumente de căutare prin care poţi vedea de câte ori a fost transmis mesajul tău de către alţi utilizatori (retweeturi) sau ce menţiuni au existat pe cuvintele sau frazele-cheie din nişa ta de business. Dincolo de cuantificări, Twitter deserveşte un brand prin notorietate, crearea de comunităţi şi interacţiunea directă cu audienţa“, mai spune Raluca Popa. Eficienţa acestor mesaje este uşor de măsurat cu ajutorul unor promoţii speciale. De exemplu, retailerii oferă coduri speciale cu care followerii se pot prezenta în magazine pentru a obţine reduceri. La sfârşitul promoţiei se numără codurile folosite şi astfel se poate cuantifica impactul Twitter pentru business.

Dacă @Rompetrol, @VodafoneBuzz sau @RoMicrosoft sunt printre cei care au înţeles de mult utilitatea şi importanţa acestei reţele sociale, alte firme încep acum să înveţe ce înseamnă Twitter. „Vedem prezenţa în cadrul reţelelor sociale mai degrabă ca pe o oportunitate decât un pericol“, spun oficialii Vodafone, companie care a iniţiat contul pe Twitter încă din februarie 2008.

Printre nou-veniţii în acest spaţiu se numără şi Tarom. În luna ianuarie, compania a deschis conturi atât pe Twitter, cât şi pe Facebook, dorind să obţină „mai multă transparenţă şi o mai mare apropiere de client“. „Feedbackul primit de la cei care ne urmăresc pe aceste platforme este extrem de important pentru noi. Răspunsurile şi reacţiile lor vor fi centralizate şi prezentate periodic departamentelor Tarom responsabile pe diferite domenii, precum Direcţia de Marketing sau Direcţia Strategie“, spune Ruxandra Brutaru, directorul general al companiei.

72,5% din cele peste 11 milioane de conturi de pe Twitter au fost create în primele cinci luni ale anului trecut. 75% dintre utilizatori sunt locuitori ai SUA

100 de companii din România şi-au făcut cont pe Twitter în 2009, iar numărul lor continuă să crească, majoritatea testându-i eficacitatea ca instrument de corporate PR

Români pe Twitter
Cei mai mulţi utilizatori sunt din Bucureşti, Iaşi, Cluj sau Timiş, au vârste cuprinse între 21 şi 30 de ani şi lucrează în mediul online, advertising, IT şi media. 73% dintre ei şi-au făcut contul în 2008.