Pentru acest an, ROMATSA vrea un profit brut de 4,416 milioane lei
Conform proiectului bugetului de venituri și cheltuieli publicat pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor, Regia Autonomă „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” anticipează pentru acest an un profit brut de 4,416 milioane lei și un profit net de 3,744 milioane lei. Veniturile totale ale regiei sunt estimate la 1,6 miliarde lei, din care aproape 1,593 miliarde lei provin din exploatare. Se estimează că veniturile din serviciile de navigare aeriană reglementate vor atinge suma de 1,494 miliarde lei.
Veniturile din exploatare, în sumă de 1.592.869,95 milioane lei, au fost prognozate să înregistreze o creștere de 6,24% față de nivelul preliminat înregistrat la data de 31.12.2023. În ceea ce privește veniturile din serviciile de navigație aeriană reglementate, în valoare de 1.493.857,84 milioane lei și cu o pondere de 93,78% în totalul veniturilor din exploatare, acestea au fost estimate să crească cu 5,99% față de cifrele preliminate la data de 31.12.2023, în urma previziunilor de creștere a traficului aerian pentru anul 2024.
Cheltuielile totale estimate în proiect se ridică la 1,595 miliarde lei
Cheltuielile totale estimate în proiect se ridică la 1,595 miliarde lei, din care 1,564 miliarde lei sunt cheltuieli de exploatare. Costurile cu personalul sunt stabilite la 1,155 miliarde lei, cu un număr prognozat de 1.793 de angajați la sfârșitul anului. Cheltuielile totale, în cuantum de 1.595.754,14 milioane lei, sunt prevăzute să înregistreze o creștere de 8,81% față de nivelul preliminat estimat pentru data de 31.12.2023. Din totalul cheltuielilor estimate în sumă de 1.595.754,14 milioane lei, cheltuielile de exploatare în valoare de 1.563.913 milioane lei reprezintă 98%, în timp ce cheltuielile financiare, în sumă de 31.841,14 milioane lei, reprezintă 2%.
Cheltuielile cu personalul reprezintă 73,89% din totalul cheltuielilor de exploatare și au fost estimate să crească cu 9,92% în anul 2024, ajungând la suma de 104,306 milioane lei în comparație cu cele aprobate în anul 2023 prin Ordinul Comun MTI/MF nr. 1372/2611/2023. Această creștere este determinată în principal de actualizarea salariilor conform inflației prevăzute în planul de performanță, precum și de dinamica de personal aprobată până la finele anului 2024.
Cheltuielile salariale, în valoare de 824,588 milioane lei, au fost estimate să crească cu 10,94%, adică cu suma de 81,291 milioane lei, în comparație cu cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2023. Această creștere provine din mai multe surse:
- Majorarea salarială ca urmare a creșterii inflației asumate prin baza de cost transmisă la Comisia Europeană, în valoare de 55,941 milioane lei;
- Majorarea salarială conform dinamicii de personal planificate pentru anul 2024, în baza planului de performanță aprobat pentru a treia perioadă de referință (2020-2024), în valoare de 17,98 milioane lei;
- Majorarea salarială datorată modificării elementelor din Contractul Individual de Muncă (spor vechime avansare/promovare, alte sporuri specifice categoriilor profesionale datorate vechimii în muncă), în valoare de 1,257 milioane lei;
- Majorarea salarială pentru cererile de avansare/promovare formulate de către salariații care au îndeplinit condițiile de avansare/promovare în perioada 2023 dar care nu au fost promovați/avansați, precum și pentru cei propuși în anul 2024, în valoare de 1,592 milioane lei.
Creșterea bonusurilor cu suma de 4,52 milioane lei, creștere datorată, în principal, majorării valorii cheltuielilor sociale ca urmare a adaptării nivelului acestora la dinamica de personal, precum și a creșterii ajutoarelor medicale acordate salariaților pentru boli grave și deosebit de grave.
Cheltuielile asociate contractului de mandat, în sumă de 1,779 milioane lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile articolului 8 alineatele (3) și (4) din Ordonanța de Urgență nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare. Aceste cheltuieli au fost distribuite după cum urmează: pentru directori, suma este de 883.250 lei, iar pentru consiliul de administrație, suma este de 895.960 lei. Cheltuielile destinate investițiilor sunt stabilite la 109,848 milioane lei și provin din următoarele surse: obiective continuări – 70,505 milioane lei, obiective noi – 14,803 milioane lei și dotări independente și studii – 24,538 milioane lei.
Care este obiectivul principal al ROMATSA?
ROMATSA își propune ca obiectiv principal furnizarea de servicii de trafic aerian pentru aeronavele care efectuează zboruri GAT (trafic aerian general) în condiții IFR (reguli de zbor după instrumente) în spațiul aerian al României, precum și în orice alt spațiu aerian delegat României prin acorduri internaționale.
ROMATSA asigură coordonarea și dezvoltarea unitară a activităților de control al aeronavelor aparținând utilizatorilor sau operatorilor, promovează armonizarea și integrarea în cadrul sistemului specializat european (EUROCONTROL), și colaborează cu Ministerul Apărării Naționale pentru utilizarea coordonată a spațiului aerian al României de către aviația civilă și militară.
La Aeroportul Otopeni, s-au triplat veniturile
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat personal că veniturile de la Aeroportul Otopeni s-au triplat. În următorii patru/cinci ani, va atinge capacitatea maximă, necesitând construcția unui nou terminal. A fost întrebat dacă a văzut vreodată un aeroport mai aglomerat decât Aeroportul Otopeni. A recunoscut că, având în vedere creșterea continuă a traficului, este imperativă construcția unui nou terminal la Otopeni.
„Lucrul bun este că un pic s-a făcut curăţenie acolo şi nu ţine de curăţenia propriu zisă, ci curăţenia legată de spaţii şi de toate lucrurile pe care dumneavoastră le ştiţi. S-au ţinut licitaţii la Bursa Română de Mărfuri cât se poate de transparente, cu ridicat, cine oferă mai mult. S-au triplat veniturile. Contractele semnate în ultima perioadă pe tot ceea ce înseamnă duty free-uri, spaţii, în aeroport înseamnă venituri de trei ori mai mari decât au fost până acum.
Aeroportul din Bucureşti a ajuns la numărul de pasageri de dinainte de pandemie. E un lucru, s-a recuperat acea perioadă. În patru, cinci ani ajunge la capacitate maximă, ceea ce înseamnă că trebuie să dăm drumul de acum la tot ceea ce ţine de construirea unui nou terminal.
Mai mult decât atât, ca să răspund direct, n-am fost de acord, dar n-am avut ce face, la finalul anului trecut, când tot profitul, şi nu doar la aeroportul Bucureşti, ci şi la alte companii ale statului, acel profit a fost luat de (Marcel) Boloş la bugetul de stat.
Să ştiţi că profitul era de vreo 500 de milioane. La o cifră de afaceri la aeroportul Bucureşti de un miliard 400, profitul era de 500 de milioane. Acei bani erau reinvestiţi în aeroport, că nu reinvesteau altundeva. Din păcate au fost luaţi. Am înţeles situaţia deosebită la sfârşitul anului trecut, dar nu o să mai înţeleg anul acesta”, a declarat el într-o intervenție TV.