Ideea de concentrare pe o reţea feroviară mai restrânsă, (o reţea naţională de aprox. 6.200 km sau 10.000 km de linie desfăşurată) a fost propusă în draft-ul MPGT de către consultantul AECOM, însă „datele care au dus la această concluzie sunt complet eronate”, a precizat majoritatea participanţilor la dezbaterea organizată de Asociația Industriei Feroviare și Club Feroviar.
„Consultantul a avut întrevederi cu operatorii, cu reprezentanţii administratorului de infrastructură, cu Direcţia Infrastructură Feroviară din Ministerul Transporturilor, dar prin măsurile propuse de reducere a reţelei feroviare a dat dovadă că nu cunoaşte deloc piaţa”, a fost una din concluziile participanţilor.
Aceștia au mai discutat despre anularea sau transferul volumelor de transport din cadrul contractelor de servicii publice obligatorii de pe reţelele secundare pe reţeaua principală a României. Se urmăreşte astfel concentrarea activităţii pe reţeaua care asigură conectivitatea între marile centre urbane ale ţării şi ignorarea nevoii de mobilitate a populaţiei din zonele rurale sau oraşele mici deservite exclusiv de reţeaua secundară.
În opinia celor prezenţi, întreg sistemul de transport feroviar nu a fost suficient analizat în momentul redactării draft-ului de Master Plan, mai mult chiar se consideră, în mod eronat, că acesta este în declin în România, AECOM punctând acest fenomen ca fiind ireversibil.
Problemele cu care s-a confruntat calea ferată şi se confruntă încă sunt extrem de bine cunoscute în rândul sectorului feroviar din România. Printre soluţiile propuse de către participanţii la dezbaterea de la sediul AGIR se află și realizarea unor calcule privind nivelul contribuţiei la bugetul de stat şi bugetele locale ale operatorilor feroviari din vânzarea biletelor comparativ cu nivelul aceloraşi contribuţii (sau mai degrabă lipsa acestora) provenite din vânzarea „la negru” a titlurilor de călătorie de către unii transportatori auto.
S-a estimat deja că aproximativ cel puţin 35 – 40% din preţul biletelor de transport feroviar reprezintă taxe şi impozite, ceea ce echilibrează cuantumul compensaţiilor primite din partea Statului român. Aceeaşi proporţie nu se încasează din biletele vândute „la negru” de către operatorii de transport auto, ceea ce permite practicarea unor preţuri de dumping.
De asemenea, s-a propus realizarea unor calcule privind costurile dezmembrării unor secţiuni de cale ferată, construirii unor drumuri în locul acestora, achiziţionării şi operării unor sisteme de transport de tip autobuz comparativ cu acelea corespunzătoare menţinerii transportului feroviar pe secţiile respective.
În același timp, s-aluat în calcul realizarea unui Plan de Acţiune care să reanalizeze concluziile formulate de către consultantul AECOM în propunerea MPGT. Acest Plan de Acţiune va conţine soluţii propuse de către specialişti în domeniu pentru eficientizarea şi dezvoltarea (şi nu distrugerea) transportului feroviar.