Astfel, pentru rezolvarea extra-judiciară a litigiilor în Uniune, CE a prezentat, vineri, un pachet de propuneri legislative care să garanteze că toţi consumatorii din UE îşi pot rezolva problemele fără a se prezenta în instanţă, indiferent de tipul de produs sau serviciu care face obiectul litigiului contractual şi indiferent de locul în care l-a achiziţionat pe piaţa unică europeană. Pentru consumatorii care cumpără online dintr-o altă ţară a UE, Comisia doreşte să creeze o platformă online unică la nivelul Uniunii, care va permite soluţionarea litigiilor contractuale, în întregime online, în termen de 30 de zile.
În plus, soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL – ADR Alternative Dispute Resolution) în materie de consum este o modalitate de rezolvare mai rapidă, mai ieftină şi mai uşor de utilizat decât procedurile judiciare.
Oficialii europeni estimează că accesul universal la SAL de calitate în UE va determina economisirea de către consumatori a circa 22,5 miliarde euro/an, echivalentul a 0,2% din PIB-ul Uniunii.
În prezent, în UE există peste 750 de entităţi SAL, dar cu toate acestea, în unele state membre, acestea sunt disponibile numai în anumite regiuni sau în anumite sectoare (servicii financiare sau telecomunicaţii).
Potrivit sursei citate, costul litigiilor în materie de consum nesoluţionate este estimat la 0,4% din PIB-ul Uniunii, acesta incluzând sumele pierdute (între 500 milioane euro şi un miliard de euro) de către consumatorii europeni din cauza unor probleme în cazul achiziţiilor din alte state membre.
În 2010, unul din cinci consumatori europeni a întâmpinat probleme la achiziţionarea de bunuri şi servicii pe piaţa unică. În cazul în care un vânzător refuză să repare un laptop care s-a defectat în perioada de garanţie sau dacă nu se poate ajunge la un acord cu un agent de turism în legătură cu o restituire în cazul unei vacanţe ratate, există modalităţi de a soluţiona această problemă fără prezentarea în instanţă.
În Europa, "Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor" îi ajută pe consumatori în ceea ce priveşte problema cumpărăturilor transfrontaliere, iar în România "Centrul European al Consumatorilor" oferă acestora o gamă variată de servicii, de la informarea asupra drepturilor lor, la oferirea de consultanţă şi sprijin în rezolvarea problemelor pe care le întâmpină.
Sursa: Agerpres