Odinioară, Moş Crăciun venea pe coşul casei şi lăsa daruri sub brad. Ceva mai multe, copiilor cuminţi. De câţiva ani şi-a schimbat obiceiurile şi a început să împartă daruri şi pe la cei mari. Sondajul efectuat în parteneriat cu DespreFirme.com ne dezvăluie ce se ascunde în pachetele de sărbători pregătite de companii. Poveste de Crăciun la gura sobei unor americani Ce oferă companiile americane angajaţilor lor de Crăciun? Un curcan. Un curcan? Da, un curc
Odinioară, Moş Crăciun venea pe coşul casei şi lăsa daruri sub brad. Ceva mai multe, copiilor cuminţi. De câţiva ani şi-a schimbat obiceiurile şi a început să împartă daruri şi pe la cei mari. Sondajul efectuat în parteneriat cu DespreFirme.com ne dezvăluie ce se ascunde în pachetele de sărbători pregătite de companii.
Poveste de Crăciun la gura sobei unor americani
Ce oferă companiile americane angajaţilor lor de Crăciun? Un curcan. Un curcan? Da, un curcan sau şuncă afumată. Ce ziceţi de acest gest de ge-nerozitate? Având în vedere că Ziua Recunoştinţei (sărbătoare americană la care se serveşte, în mod tradiţional, curcan) este cu doar patru săptămâni înainte de Crăciun, mulţi ar putea crede că americanii sunt sătui de curcani. Greşit! În preajma Crăciunului este destul de dificil de găsit curcani în magazine, deoarece firmele se înghesuie să facă în avans comenzi pentru angajaţii lor.
Lăsând lucrurile amuzante deoparte, realitatea este că majoritatea firmelor americane recurg la acordarea bonusurilor în funcţie de performanţă, pentru a arăta aprecierea lor angajaţilor harnici. Aceste sume substanţiale chiar întreţineau spiritul de sărbătoare printre angajaţii din America. Acum însă, din ce în ce mai puţine firme acordă bonusuri în luna decembrie. De ce? Pentru că tot mai puţine companii îşi încheie anul fiscal în decembrie. Da, în afara României este posibil acest lucru! Pe lângă asta, forţa de muncă a devenit tot mai mobilă şi mai puţin loială, ceea ce măreşte riscul renunţării la un loc de muncă imediat după primirea bonusului. Un prieten din resurse umane îmi spunea la un moment dat: „Angajatorii realizează că, acordând bonus în funcţie de performanţă şi nu de sărbători, întăresc legătura angajaţilor cu obiectivele companiei, eliminând sentimentul de «îndreptăţire» pe care îl trăiesc mulţi. Acest mod de conducere contribuie la creşterea productivităţii şi îmbunătăţirea rezultatelor afacerii“. Dacă firma a avut un an bun, angajaţii cu funcţii ierarhice superioare se aşteaptă ca o parte din succes să se distribuie celor care au contribuit la aceste rezultate, indiferent de perioada anului.
Şi curcanul? Ei bine, cine vrea să fie Scrooge, zgârcitul din cartea lui Dickens, „Colindă de Crăciun“? Bonusul în funcţie de performanţă este acel cadou sau acea excursie sau petrecere acordată angajaţilor profesionişti. Însă curcanul sau tichetul-cadou de 100 de dolari, sau anvelopele de iarnă date gratis etc. reprezintă cadoul care îl determină pe angajatul de rând să simtă că face parte din marea familie corporatistă. Aşadar, aici, la DespreFirme.com, noi le acordăm angajaţilor un curcan clasa A, importat din Ungaria şi cumpărat din Carrefour cu 121 lei.
Vă dorim un Crăciun fericit şi liniştit!
Prima de sărbători
În mod surprinzător, firmele cu capital românesc şi cele de dimensiuni mici şi mari sunt cele care acordă, în proporţie majoritară, astfel de prime. Moldovenii sunt cei mai apreciaţi (49%).
Bucureştenii se situează doar pe locul doi (42%). Codaşi la prime sunt muntenii. Mai mult de jumătate apreciază că prima este acordată în funcţie de performanţele înregistrate. Ponderea angajaţilor care lucrează în domeniul serviciilor este mult mai mare decât media. Trei sferturi dintre aceştia consideră că primele acordate la sfârşit de an sunt în concordanţă cu performanţa.
Şi angajaţii din domeniul tehnic sunt de aceeaşi părere. În vânzări, mai puţin de jumătate primesc prime în funcţie de rezultate. O treime asociază bonusul cu poziţia ocupată în firmă, iar restul cu vechimea în muncă. În domeniul IT, recompensa pentru performanţe este şi mai mică (39%).
Patronii par să aprecieze acum mai mult senioritatea (39%). Ardelenii însă ţin să răsplătească oamenii mai mult după poziţia ocupată în companie, decât după rezultate.
Vacanţa de iarnă
Dar nu toţi angajaţii beneficiază de zilele libere de sărbători. 38% răspund negativ la întrebarea din chestionar, firmele româneşti şi cele mici fiind cele care încalcă cel mai des (peste 40%) aceste drepturi stabilite prin lege. Totuşi, 45% dintre respondenţi spun că-şi iau vacanţă de Crăciun. Cei mai mulţi provin din firmele multinaţionale, iar pe domenii ponderea este dată de angajaţii din servicii, marketing şi IT.
Tichete pentru cadouri
Cadouri diverse
18% dintre angajaţi primesc diverse cadouri din partea companiilor. Ponderea bancherilor care fac daruri este mai mare (30%) decât a angajatorilor din alte domenii. Cele mai multe cadouri le fac companiile multinaţionale. Valoarea medie a cadourilor urcă la 61 euro, cu un minim de 3 euro şi un maxim de 800 euro. Bancherii sunt cei mai zgârciţi, media valorică a cadourilor acestora fiind de 57 euro. Cele mai generoase sunt companiile mici (120 euro).
Petrecerea de Crăciun
Produsele firmei
La categoria companii, multinaţionalele sunt cele mai zgârcite (29 euro valoarea medie a pachetului). Cele mai darnice sunt firmele româneşti (179 euro valoarea medie), iar pe zone geografice se remarcă firmele din Transilvania (162 euro).
Al 13-lea salariu