Recent s-a încheiat programul ”Fidelis” lansat de Ministerul Finanțelor, o emisiune de titluri de stat adresată în primul rând micilor investitori, care s-a încheiat cu o rată de subscriere de 65%. Dintre cele 100,000 titluri de stat cu o valoare nominală de 1,000 RON emise de către Ministerul Finanțelor, au fost achiziționate doar 65,000 de titluri de stat, dintre care peste 37,000 au fost subscrise în tranșa secundară, rezervată achiziționării de pachete constând în peste 50 de titluri de stat. Ca atare, având în vedere faptul că principalul public al acestei emisiuni era format din mici investitori, putem spune că programul ”Fidelis” nu și-a atins obiectivele decât parțial. De ce acest prim efort al guvernului nu a reușit să capteze interesul dorit?

Un prim lucru care trebuie menționat este faptul că astfel de inițiative sunt lăudabile, în special prin prisma mecanismului care permite deținătorilor de titluri de stat să le tranzacționeze pe bursa de valori. În contextul în care această emisiune s-a adresat în primul rând micilor investitori, aceste titluri de stat putând fi cumpărate de oricine, astfel de programe sunt o oportunitate excelentă de intrare pe bursă, de familiarizare cu mecanismele pieței de capital din România. Mai mult, dat fiind nivelul redus al educației financiare din România, astfel de emisiuni de titluri de stat, structurate în mod corespunzător, pot juca un rol esențial în creșterea apetitului și nivelului de cunoștințe al populației cu privire la bursă. Oferind cele mai sigure instrumente, cu dobânzi peste cele la depozitele bancare, programe precum cel lansat de Ministerul Finanțelor au potențialul de a atrage pe bursă persoane care în mod obișnuit ar arăta o anumită reticență cu privire la aceasta.

Dar deși acest prim efort este lăudabil, cred că următoarele emisiuni de titluri de stat pentru populație, dacă acestea vor exista, și sper să existe, vor trebui să elimine câteva neajunsuri. În primul rând, în contextul în care acest program este dedicat publicului larg, valoarea nominală de 1,000 RON/titlu este prea mare –  având în vedere că salariul mediu net era în luna aprilie 2015 de 1,857 RON – fapt care îndepărtează un număr larg de potențiali investitori. În al doilea rând, dobânda propusă, între 1,75% și 2,15%, nu este suficient de atractivă pentru a capta interesul publicului larg, fiind comparabilă cu cea la depozitele bancare.

În același timp, deși a fost anunţată o promovare intensă a emisiunii, în realitate reclama făcută acestui program a lăsat de dorit. Ca atare, deși acest program s-a adresat în primul rând micilor investori, tocmai aceștia au fost cel mai slab informați, după cum au arătat investigații în acest sens ale unor publicații . Nu în ultimul rând, deși astfel de programe au și un rol educațional, el este nesemnificativ dacă nu există deja o bază, un anumit nivel minim de educație financiară. Astfel, cred că un prim pas  necesar pentru ca un astfel de program să aibă succes pe viitor este o mai bună educare a publicului din România cu privire la piața de capital și mecanismele acesteia, inclusiv titlurile de stat.

Programul ”Fidelis” a fost o inițiativă lăudabilă, un prim efort într-o direcție bună, însă care poate fi îmbunătățit semnificativ. Emisiunile de titluri de stat pentru populație, structurate astfel încât să țină cont de realitatea pieței, pot juca un rol semnificativ în dezvoltarea pieței de capital, atrăgând noi investitori pe bursă, contribuind la creșterea nivelului de educație financiară, aducând în același timp fonduri necesare la bugetul de stat, însă această experiență ne-a arătat că este nevoie de multă atenție în realizarea structurii.

 

Victor Stănilă,
Director Comunicare, Tradeville