"Începând cu publicarea ordinului 40 din 15 ianuarie 2013 şi cu apariţia pe site-ul ANAF a formularelor emise de Ministerul Finanţelor Publice pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale, s-a dat startul oficial al raportărilor locale. Având în vedere penalităţile înscrise în legea contabilităţii, companiile trebuie să se asigure că întocmesc şi depun corect situaţiile financiare şi raportările contabile anuale", se arată într-un comunicat al Accace.
Firmele care la data bilanţului depăşesc limitele a două din cele trei criterii de mărime prevăzute de ordinul 3055/2009 (respectiv: totalul activelor – 3.650.000 euro, cifra de afaceri netă – 7.300.000 euro, numărul mediu de salariaţi – 50) întocmesc situaţii financiare care cuprind bilanţ (cod 10), cont de profit şi pierdere (cod 20), situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de numerar, note explicative la situaţiile financiare anuale, date informative (cod 30), situaţia activelor imobilizate (cod 40).
Firmele care în exerciţiul financiar precedent au avut cifra de afaceri netă şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei 35.000 de euro, inclusiv, pot opta pentru întocmirea unor situaţii financiare simplificate care conţin doar bilanţul simplificat (cod 10), contul de profit şi pierdere simplificat (cod 20), datele informative (cod 30) şi situaţia activelor imobilizate (cod 40).
Potrivit legii, situaţiile financiare anuale trebuie să fie însoţite de următoarele documente: Raportul administratorilor, Raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, Propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile, Declaraţia scrisă a administratorului prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată, persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.
Pentru filialele locale ale companiilor din străinătate, raportările contabile anuale se întocmesc în baza balanţei de verificare întocmite la 31 decembrie şi cuprind situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, situaţia veniturilor şi cheltuielilor, date informative, situaţia activelor imobilizate.
Raportările contabile anuale se întocmesc de către firmele care nu respectă formatul standard al situaţiilor financiare româneşti, aşa cum este definit în legislaţia locală sau de către firmele care au un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea din urmă pot fi filiale sau sucursale ale căror firme mamă au un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.
‘Pe lângă prevederile ordinului 40/2013, ele trebuie să respecte şi prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.878/2010 privind întocmirea situaţiilor financiare anuale de către entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic’, a declarat Ramona Sandu, accounting manager în cadrul Accace.
Sistemul de raportare contabilă anuală se aplică, de asemenea, şi subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European.
‘Începând cu anul 2011 aceste sucursale au obligaţia conducerii evidenţelor contabile până la nivel de balanţă fără întocmirea pachetului de situaţii financiare anuale’, a precizat Ramona Sandu.
Termenele pentru depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sunt următoarele: 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar – pentru societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar – pentru persoanele fara scop patrimonial, 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar – pentru subunităţile din România, care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, 90 zile de la închiderea exerciţiului financiar – pentru firmele care sunt în lichidare.
Firmele care nu au desfăşurat activitate de la constituire până la 31 decembrie nu întocmesc situaţii financiare anuale, urmând să depună în acest sens la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice o declaraţie pe propria răspundere de inactivitate, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.