Credeati ca munca peste program in timp de criza, rezolvarea mai multor sarcini de serviciu, executarea lor cu strictete si sacrificarea vietii personale va va aduce mai multi bani sau o promovare? Ei bine, va inselati! Totusi, printre altele, criza economica are si parti bune – conduce piata muncii la maturizare.
Una dintre tendintele care se contureaza pe piata muncii, pe timp de criza, este suprasolicitarea angajatilor. „Lucrul obisnuit care se intampla in aceasta situatie este sa li se propuna angajatilor niste posturi cumulate, adica cu acelasi salariu sa se ocupe de mai multe lucruri de care se ocupau initial in fisa postului – daca se poate, sa preia doua sau chiar trei functionalitati diferite”, a explicat psihologul Augustin Cambosie. El a explicat ca acest lucru nu aduce satisfactii in plan financiar sau in planul promovarii, ci mai devreme sau mai tarziu angajatul respectiv va trebui sa plateasca un pret de suprasolicitare. „Functioneaza ca un soi de bumerang care mai devreme sau mai tarziu, lovind angajatul, urmeaza sa se intoarca si-n capul angajatorului”, a adaugat el.
Pe de alta parte, Augustin Cambosie este de parere ca, in perioada de criza, exista o tendinta normala, adaptativa de a ne „cuminti”. El a explicat ca exista si posibilitatea „de a mari putin profesionalismul nostru” si, in principiu, performanta.
Unde greşesc angajaţii?
Augustin Cambosie este de parere ca, in aceasta perioada de criza, puterea este in mainile angajatorilor. „Din punct de vedere al angajatorilor se creeaza un plus de putere si daca lumea este bine aliniata, daca lumea n-are idei, daca lumea se transforma in niste executanti docili, angajatorul are tendinta sa ia acesta cucerire in posesie si sa se comporte ca atare. Adica sa inaspreasca conditiile specificate in acel regulament de ordine interioara sau chiar in fisa postului”, a explicat el.
„Efectele crizei economice au inceput deja sa fie vizibile, dar o sa aiba o amploare foarte mare in lunile imediat urmatoare. Iar acestea vor genera schimbari majore de comportament pe piata”, a explicat Eliza Nechifor, marketing & communication coordinator la Manpower.
„Modul in care se fac acum afaceri nu o sa mai semene deloc cu ceea ce se va face in viitor. Pe piata o sa ramana doar firmele serioase, care vor da dovada de flexibilitate, profesionalism si viteza de reactie la conditiile actuale”, a mai spus ea.
Potrivit acesteia, piata muncii se indreapta spre normalitate, spre maturizare. „Toate cresterile salariale din ultimii ani asta arata. Si vor creste in continuare, pana cand vor ajunge la nivelul din Uniunea Europeana, dar nu in ritmul in care au crescut pana acum. Insa marea problema este productivitatea, care ramane la un nivel scazut”, a mai spus ea.
Eliza Nechifor considera ca domeniile cele mai afectate de criza sunt, in primul rand, cele speculative – imobiliare, intermediere financiară, unde sunt multi bani virtuali, dar si cele direct productive, cum este industria auto. Domeniile care prezinta o oarecare stabilitate in aceasta perioada sunt cele din industria alimentara, utilitatile (energie electrica, termica) si transporturile.
Ce masuri ar trebui aplicate daca ai fost disponibilizat?
„Angajatul n-ar trebui sa cada intr-o stare depresiva pentru ca asta inseamna sa-si limiteze la maximum sansele de a iesi dintr-o astfel de stare”, a explicat Augustin Cambosie.
Analiza situatiei in scopul de a vedea cat este aportul lui de vina si cautarea rapida a unui alt loc de munca sunt alte lucruri pe care ar trebui sa le aiba in vedere un angajat disponibilizat.
Totusi, „datul afara” de la serviciu are si un avantaj . „Sfarsitul unui contract nu este neaparat o moarte profesionala, poate fi si un nou inceput. Importante in acest caz sunt atitudinea si un pic de sansa”, încheie Cambosie.
Angajatul ideal pentru o companie
Potrivit lui Augustin Cambosie, o persoana echilibrata din punct de vedere psihic este o persoana care sa nu se bazeze doar pe interesele strict personale, nici sa se transforme intr-un rob al muncii. „Compania la care lucreaza nu este viata lui, este numai locul in care isi desfasoara o meserie”, sustine el.
Augustin Cambosie considera ca greselile pe care le fac angajatii, cel mai des pe fond de stres, depind foarte mult de structura lor psihica. Supunerea si docilitatea exagerata sunt greselile frecvente ale angajatilor.