Ce salarii primesc angajații Tarom?
Tarom a anulat brusc mai multe curse începând de duminică seara. Compania nu a precizat nimic despre o grevă a personalului de zbor. Totuși, pe canalele neoficiale se vorbește despre o grevă subtilă a piloților și copiloților Tarom.
Greva ar fi pornită din cauza condițiilor de salarizare. Conform unor surse, salariile încep de la 6.000 de euro net pe lună pentru piloți. Copiloții ar primi între 2.000 și 3.000 de euro lunar.
Sindicaliștii au atras atenția încă de anul trecut asupra acestor inechități, subliniind că sute de angajați sunt plătiți la nivelul salariului minim pe economie, inclusiv însoțitorii de bord care câștigă doar 3.000 de lei lunar, echivalentul a aproximativ 625 de euro. Comparativ cu alți operatori aerieni, unde veniturile sunt mult mai competitive, situația personalului Tarom devine tot mai greu de ignorat.
”La momentul actual, compania TAROM are 1.211 de angajaţi, ceea ce este la un nivel foarte, foarte jos, iar aceşti 1.211 de angajaţi sunt foarte slab plătiţi în continuare, aşa cum susţineam şi anul trecut în demersurile sindicatului TAROM. Pot să vă spun şi să vă declar cu mâna pe inimă că TAROM are în continuare 220 de salariaţi plătiţi cu salariul minim. Culmea, însoţitorii de bord din compania TAROM sunt plătiţi cu 3.000 de lei salariul minim”, declara pe 15 iunie 2023 liderul Sindicatului Unit TAROM, Narcis Pascu.
Liderul de sindicat a menționat că mulți angajați ai TAROM aleg să își continue carierele la alte companii aeriene internaționale, unde se bucură de compensații financiare semnificativ mai mari.
El a exemplificat situația prin faptul că în alte părți:
- însoțitorii de bord pot câștiga 3.500 de euro lunar
- mecanicii necalificați 4.200 de euro lunar
- mecanicii calificați 6.800 de euro lunar
- iar piloții au venituri cuprinse între 8.500 și 15.000 de euro lunar.
Liderul sindical a subliniat că aceste diferențe salariale sunt în concordanță cu ceea ce a fost comunicat și în planul de restructurare al companiei TAROM, argumentând că angajații acesteia sunt plătiți sub nivelul pieței.
„Pot să vă spun că foarte mulţi angajaţi pleacă din compania TAROM la alte companii străine unde sunt plătiţi. Şi vă dau un exemplu: însoţitorii de bord câştigă 3.500 euro pe lună, mecanicii necalificaţi 4.200 euro pe lună, mecanicii calificaţi 6.800 euro pe lună, iar piloţii de la 8.500 la 15.000 de euro pe lună. Aşa cum este transmis şi în planul de restructurare chiar de către compania TAROM, angajaţii companiei sunt subplătiţi, sunt slab plătiţi. Un mecanic este plătit la ora actuală cu 5.500 lei. Este salariul minim ca mecanic de avion, dar în mână să ştiţi că el nu câştigă decât undeva la 3.900, fiindcă sunt nişte taxe care sunt incluse în cei 5.500 de lei”, a mai spus atunci liderul de sindicat.
Tarom a înregistrat pierderi substanțiale în ultimii ani
În plus, TAROM a înregistrat pierderi substanțiale în ultimii ani, cu un buget de venituri și cheltuieli care prognozează o scădere considerabilă a veniturilor.
Compania a beneficiat recent de un ajutor de stat de 100 de milioane de euro, însă aceste măsuri nu au reușit să stabilizeze situația financiară precară.
Oficialii Tarom au denumit situația drept o „situație fără precedent”. Potrivit lor, peste 20 de piloți și copiloți s-au declarat „inapți de zbor” în mod neanunțat. Sindicaliștii contestă această interpretare. Ei sugerează că este vorba de o formă de protest indirectă din partea personalului de zbor.
Până în prezent, nu au fost emise declarații publice referitoare la starea de grevă a piloților, ceea ce alimentează speculațiile și nemulțumirile.
Compania va găsi o soluție pentru pasageri
Purtătorul de cuvânt al Tarom a precizat că se va găsi o soluție pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate.
„Avem 29 de piloți sau comandați care au invocat situația de „inapt de zbor”. E o întâlnire de lucru care va avea loc în această după-amiază, să vedem care sunt cerintele și care sunt soluțiile ca zborurile să se reia cât mai rapid. Trebuie să vedem cum încadrăm situația și nu vor rămâne neretribuiți, pentru că fie se va căuta o altă varianta de zbor, ori reprogramare, ori compensare. Există un cadru serios la nivel european în care funcționează toate companiile aeriene din Europa, nu le putem aplica selectiv, ne vom încadra în acest cadru de drepturi ale pasagerilor și le vom respecta”, a explicat Alexandru Anghel.