Când auziţi că o companie aeriană face eforturi pentru a menţine preţul biletelor la niveluri cât mai competitive, amintiţi-vă că nimic nu e gratis şi că, în cele din urmă, totul se plăteşte. Zilele trecute, operatorul aerian low cost Ryanair a anunţat că ia în calcul introducerea unei noi taxe la bordul aeronavei: pentru fiecare utilizare a toaletei, pasagerul va scoate din buzunar o liră sterlină. Pare puţin, dar, dacă luăm în considerare faptul că anul trecut compa
Când auziţi că o companie aeriană face eforturi pentru a menţine preţul biletelor la niveluri cât mai competitive, amintiţi-vă că nimic nu e gratis şi că, în cele din urmă, totul se plăteşte.
Zilele trecute, operatorul aerian low cost Ryanair a anunţat că ia în calcul introducerea unei noi taxe la bordul aeronavei: pentru fiecare utilizare a toaletei, pasagerul va scoate din buzunar o liră sterlină. Pare puţin, dar, dacă luăm în considerare faptul că anul trecut compania a transportat 57,7 milioane de pasageri, perspectiva se schimbă. Presupunând ca doar 10% dintre aceştia ar utiliza toaleta o singură dată în cursul unui zbor, compania ar încasa 5,7 milioane de lire sterline. „Nu cred că cineva care zboară cu Ryanair nu are la el cel puţin o liră“, a spus Michael O’Leary, directorul executiv al companiei.
De ce recurg companiile aeriene la tarifarea unor servicii până nu demult gratuite, ori la dezvoltarea unor activităţi generatoare de surse noi de venituri? Tocmai pentru a-şi reduce pierderile îngroşate de criza economică. Experţii din industrie estimează că volumul acestor încasări auxiliare va ajunge să se dubleze în următoarea perioadă. În cazul Ryanair, de pildă, aceste venituri s-au majorat cu 25% în ultimul an, fapt care s-a tradus prin câştiguri de 454 de milioane de euro, generate de alte servicii decât cele reprezentate de vânzarea de bilete de avion. Pe ansamblu, aceste venituri înseamnă 22% din încasările totale ale companiei, iar oficialii operatorului estimează că, până în 2011, veniturile din activităţile auxiliare vor depăşi un miliard de euro. „Această performanţă reflectă creşterea vânzărilor în avion şi a încasărilor din alte venituri decât cele reprezentate de biletele de avion. Până în vară, în 40 de avioane ale companiei va fi disponibil serviciul de telefonie mobilă. Credem că telecomunicaţiile vor fi o sursă puternică de venituri“, se arată în raportul financiar al Ryanair.
Nici competitorul său, EasyJet, nu stă mai prost la capitolul venituri auxiliare. Compania britanică a înregistrat, în anul financiar încheiat la 30 septembrie 2008, o creştere de 114,5% comparativ cu 2007, reprezentând încasări de 367,1 milioane de lire sterline, ceea ce înseamnă 15,5% din totalul veniturilor (2,36 miliarde de lire sterline). „Acest avans se datorează introducerii unei taxe pentru bagajul la cală, care a atras încasări de peste 144 de milioane de lire, în condiţiile în care peste 71% din pasageri au mai mult decât un singur bagaj de mână“, spune Peter Voets, marketing manager Easy Jet. Serviciul de îmbarcare rapidă a generat, la rândul lui, venituri de 19,7 milioane de lire sterline. La rândul său, operatorul MyAir a avut, în 2007, încasări de 400.000 de euro doar din vânzarea de băuturi şi mâncare la bordul aeronavelor pe zborurile dinspre şi către România. „Pe aceste rute, 25 de pasageri din 100 apelează la catering“, au precizat reprezentanţii companiei aeriene.
Nu toată lumea câştigă
În schimb, operatorul naţional Tarom nu stă foarte bine la capitolul venituri auxiliare, dar directorul general al companiei, Ruxandra Brutaru, spune că există intenţia clară de a le majora. Prima sursă de venituri identificată ar fi reorganizarea agenţiei de voiaj Tarom Tours. „Este una din cele patru măsuri de criză pe care le vom lua anul acesta, pentru că, din păcate, în prezent veniturile companiei din activităţi auxiliare sunt foarte mici“, spune Brutaru. „Tarom Tours este o activitate care poate fi foarte performantă. Ne-am propus să vindem tot atât de multe pachete turistice câţi pasageri vom avea, ceea ce ne va aduce venituri auxiliare importante“, explică Ruxandra Brutaru.
Tot pentru a-şi eficientiza costurile, Air France-KLM a introdus serviciul de îmbarcare prin intermediul telefonului mobil. Odată ajuns la aeroport, clientul prezintă tichetul de îmbarcare, afişat pe ecranul telefonului mobil. De asemenea, poate folosi codul primit prin sms pentru trecerea prin punctul de control, accesul în sala de aşteptare şi îmbarcare. Costul unui sms este de 0,35 de euro.
Rivalul operatorului francez, Lufthansa, a avut în primele nouă luni ale anului trecut venituri de 18,5 miliarde de euro, din care peste 15 miliarde doar din zboruri, iar restul din activităţi auxiliare. Şi British Airways a raportat, la acest capitol, venituri de 201 de milioane de lire din activităţile din turism, asigurări şi catering. „Încasările au fost în creştere, în pofida impactului negativ al ratei de schimb“, au spus reprezentanţii British Airways.
SURSĂ DE PROFIT
114,5% este procentajul cu care s-au majorat veniturile din activităţile auxiliare ale operatorului EasyJet. Practic, acestea au generat anul trecut încasări de peste 367 de milioane de lire sterline, faţă de 171,2 milioane de lire sterline cu un an în urmă