Renumele clinicii şi al personalului, aspectul clădirii, aparatura din dotare, tarifele practicate, promptitudinea şi timpul de aşteptare sunt cele mai la îndemână criterii de care ţine cont o persoană dispusă să apeleze la o clinică privată, pentru un serviciu medical cu plata pe loc. Totodată, trebuie să evite capcanele întinse de „binevoitori“ şi recomandările călduroase care au drept scop doar promovarea imaginii unei anumite unităţi.

De cele mai multe ori, cei care trebuie să aleagă între mai multe oferte fac diferenţierea doar în funcţie de tarife. Foarte multe pachete de servicii medicale sunt aparent avantajoase ca preţ, dar limitează numărul de consultaţii, analize sau investigaţii.
Pe de altă parte, „mai scump“ nu înseamnă neapărat şi „mai bun“, deoarece, pe lângă companiile care s-au orientat către segmentul lux, există unele care au optat pentru o adresabilitate mai largă, fără a face compromisuri în ceea ce priveşte calitatea.

Aspectul unui centru medical spune multe despre calitatea serviciilor furnizate, fiind o oglindă a interesului faţă de condiţiile igienico-sanitare şi a nivelului investiţiilor făcute de respectiva unitate.
„Dacă o sală de aşteptare este murdară, recepţia nu este informatizată şi clădirea arată ca după război, cu siguranţă că nici partea care nu se vede nu stă mai bine. Sterilizarea instrumentelor nu se face la vedere, iar în domeniul serviciilor medicale, această parte nevăzută contează foarte mult“, atrage atenţia Cristian Sas, directorul Clinicii Polisano din Bucureşti.

În opinia dr. Ilarie Băilă, director general Laboratoarele Unisyn, furnizorul ideal de servicii medicale este cel care are o ofertă integrată, ce presupune atât servicii medicale generale şi de specialitate, cât şi paraclinice, de tipul imagistică şi radiologie medicală, precum şi recoltare de analize de laborator. Este bine să se opteze pentru un centru medical care are o paletă largă de specialităţi, dar şi o comunicare bună între profesioniştii care lucrează acolo, pentru ca, atunci când se impune o consultaţie sau o investigaţie suplimentară, programarea să fie facilă.

„Chiar dacă este un aspect nu foarte vizibil pentru pacient, un centru medical bun trebuie să aibă un sistem informatic robust“, afirmă Sergiu Neguţ, director executiv, Centrul Medical Unirea (CMU).
Mai exact, este extrem de important ca medicii să aibă acces la istoricul medical al pacientului, iar în unele clinici pluridisciplinare, fişa medicală este disponibilă în format electronic. Abilitatea de a urmări patologia de-a lungul timpului, de a observa şi compara rezultatele unor analize dă medicului informaţii suplimentare. De asemenea, accesarea „dosarului electronic“ de către un coleg, medic de altă specialitate, poate să ofere o imagine de ansamblu a stării de sănătate a pacientului şi indicii noi privind afecţiunea curentă, evitîndu-se astfel tratamentele antagonice, care ar putea agrava boala.

Medicii renumiţi pot fi indisponibili

În ceea ce priveşte reputaţia medicilor – un criteriu de decizie important, într-adevăr, pentru fiecare pacient -, Sergiu Neguţ are o observaţie referitoare la disponibilitatea acestora: „Se întâmplă ca de îndată ce un medic devine renumit în specialitatea sa, foarte multe persoane să dorească să fie consultate şi tratate doar de el. Cum medicul este şi el om şi poate vedea un număr limitat de pacienţi, se ajunge în situaţia în care o programare la el să se poată face abia după câteva săptămâni bune“, argumentează reprezentantul CMU.
Dar nu numai faima medicilor contează, ci şi atitudinea generală a întregului personal, deschiderea şi solicitudinea cu care este primit pacientul din primul moment în care trece pragul unei clinici. Din păcate, există centre private care te tratează destul de rece atunci când constată că nu eşti abonat prin intermediul angajatorului.

„Dacă ar trebui să aleg pentru mine, ca persoană fizică, aş apela la o societate care furnizează asigurări medicale private – şi există câteva cu renume. Este bine să lăsăm profesioniştii să aleagă pentru noi, pentru că ei ştiu ce trebuie să facă“, este de părere dr. Ilarie Băilă.
Indiferent de alegerea făcută, pacientul trebuie să conştientizeze un drept pe care l-a câştigat în ultimii ani: cel al deciziei. Astfel că, oricând este nemulţumit, poate opta pentru schimbarea medicului, respectiv a furnizorului de servicii medicale.  

Tarife pentru consultaţii

MEDICOVER are o reţea de şapte centre medicale – trei în Bucureşti, câte unul în Cluj, Focşani, Constanţa, Iaşi -, la care se adaugă Synevo, divizia de servicii medicale de laborator a grupului.
Tarife consultaţii: 90 lei – profesor doctor; 60,5 lei – medic primar; 46 lei – medic generalist.

MEDCENTER: opt centre medicale şi şapte laboratoare dispuse în mai multe locaţii din ţară.
Tarife consultaţii: 40 lei – medic specialist; 60 lei – profesor universitar.

MEDSANA: două centre medicale în Bucureşti, un laborator de analize, şase cabinete amenajate în sediile
unor clienţi (companii multinaţionale).
Tarife consultaţii: 90 lei – profesor universitar; 75 lei – medic primar; 40 lei – medic generalist.

POLISANO: un spital privat, un centru de fertilizare in vitro şi un laborator în Sibiu; două centre medicale
şi un laborator în Bucureşti, cu alte două unităţi în curs de amenajare.
Tarife consultaţii: 100 lei – profesor universitar; între 80 şi 60 lei – un medic primar sau specialist.

CENTRUL MEDICAL UNIREA: opt clinici deschise în Bucureşti, inclusiv clinică de chirurgie; laborator Unisyn, un parteneriat cu cel mai mare lanţ de laboratoare private din Germania, Synlab.
Tarife consultaţii: 70 lei – medic specialist; 80 lei – medic primar; 100 lei – profesor universitar.