Vânzarea CFR Marfă către Grup Feroviar Român, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, se decide astăzi. Dacă tranzacția eșuează compania de stat va intra în reorganizare și restructurare.

Astăzi, expiră termenul limită, prevăzut în HG referitoare la privatizarea CFR Marfă, până la investitorul trebuie să achite suma integral pentru pachetul majoritar de acțiuni, chiar dacă avizul de la Consiliul Concurenței încă nu a fost dat.

UPDATE

Surse apropiate negocierilor au declarat pentru CAPITAL că membrii comisiei de privatizare i-au invitat pe reprezentanții GFR la Ministerul Transporturilor, unde le-au comunicat celor din urmă că nu se poate finaliza tranzacția decât în situația în care achită restului sumei în decursul zilei de astăzi.
Reprezentanții investitorului au invocat neaprobarea condițiilor suspensive, astfel că tranzacția a eșuat. "Nu s-au putut îndeplini condițiile suspensive, ceea ce înseamnă că nu se poate face nici plată", ne-au declarat sursele citate.

Investitorul susține că statul român nu și-a îndeplinit toate clauzele din contractual pe care l-a semnat GFR la începutul lunii septembrie, iar în caz de anulare a tranzacției a anunțat că va da statul român în judecată.
Conform unor surse din Ministerul Transporturilor citate de antena3.ro, tranzacția ar fi eșuat, întrucât cele două părți nu găsit nicio cale de mijloc.
Contactați de capital.ro, reprezentanții Ministerului Transporturilor ne-au menționat că deocamdată nu s-a luat nicio decizie, aceasta urmanând să fie comunicată până la sfârșitului zilei.

Amintim faptul că astăzi omul de afaceri a fost prezent la sediul ministerului pentru discuții cu membrii comisiei de privatizare, conduse de secretarul de stat Cristian Ghibu, “omul de casă” al fostului ministru Relu Fenechiu.

Ce se întâmplă dacă eșuează tranzacția

În luna august, cu ocazia predării portofoliului Transporturilor către Ramona Mănescu, premierul Victor Ponta, la acea dată și interimar al Transporturilor, a declarat că dac investitorul nu dă banii, compania va intra în reorganizare, va avea management privat și va fi reluat procesul de privatizare.

“Dă banii, încheiem operaţiunea, nu dă banii, management privat şi reorganizarea, restructurarea companiei de către managementul privat şi pregătirea unei noi proceduri, de data aceasta a doua oară, dacă va fi cazul, în nişte termene mult mai extinse, mai rezonabile. Am avut dateline-ul cu boardul FMI. În cazul de faţă, dacă va fi acea situaţie, trebuie să începem în toamnă procedura şi s-o încheiem, probabil, la jumătatea anului viitor. Dacă nu se finalizează achiziţia actuală. Dacă se finalizează, plăteşte cei 200 de milioane şi, sigur, trebuie ministrul, secretarii de stat să urmărească toate aspectele care ţin de contract, investiţii, personal, toate lucrurile pe care, de altfel, consultanţii le-au pus de la început în ofertă”, a spus premierul Ponta cu ocazia predării portofoliului către Ramona Mănescu.

Rămâneți pe capital.ro pentru a afla cum se va finaliza tranzacția dintre GFR și statul român în ceea ce privește CFR Marfă.

În data de 11 octombrie a.c., GFR a anunţat că a plătit 30 de milioane de euro pentru achiziţia CFR Marfă şi va achita diferenţa până la 202 milioane de euro, ulterior avizului Consiliului Concurenţei, respectiv în 45 de zile de la primirea documentaţiei complete.

În context, ministrul transporturilor a solicitat duminică, atât secretarului de stat din MT Cristian Ghibu, preşedinte al comisiei de privatizare a companiei, cât şi consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii, să transmită, în cursul zilei de luni, un punct de vedere privind evoluţia şi paşii următori în procesul de privatizare a companiei feroviare.

Citiți și:

Mănescu a început epurarea Ministerului Transporturilor de oamenii lui Fenechiu Statul a câștigat primele procese pentru privatizarea CFR MARFĂ
‘Este datoria domnului Ghibu ca, împreună cu consultanţii, să gestioneze acest proces de privatizare în favoarea statului român, care l-a învestit cu această responsabilitate, încă din februarie 2013, atunci când a fost numit la conducerea comisiei de privatizare şi mai târziu în septembrie 2013, când a semnat contractul de privatizare cu câştigătorul licitaţiei. Încă de la debutul mandatului de ministru, i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu să se concentreze pe ducerea la bun sfârşit a procesului de privatizare’, a menţionat Mănescu într-un comunicat remis duminică.

Pe de altă parte, Grampet Group, societatea deţinută de către omul de afaceri Gruia Stoica, atenţiona, duminică, într-un comunicat de presă separat, că privatizarea CFR Marfă va eşua din vina vânzătorului, ‘deoarece Comisia de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă /SNTFM/ se ascunde în spatele avizului Consiliului Concurenţei pentru că nu şi-a îndeplinit obligaţiile’.

În acelaşi timp, compania a solicitat desecretizarea contractului de privatizare a CFR Marfă, şi a menţionat că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată.

La rândul său, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a explicat, recent, pentru AGERPRES, că instituţia a avertizat Guvernul încă din vară, când a avizat proiectul de Hotărâre de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, că textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plată a banilor.

‘Nici în acest moment notificarea depusă de GFR nu este completă, iar termenele noastre curg din momentul în care primim toată documentaţia’, a arătat Chiriţoiu în data de 10 octombrie.

El a adăugat că analiza instituţiei de concurenţă nu condiţionează cu nimic plata banilor, care pot intra în contul escrow înainte sau după avizul Concurenţei.

Potrivit Legii concurenţei, Consiliul are la dispoziţie cinci luni pentru a da un verdict, din momentul în care primeşte documentaţia completă, în timp ce Hotărârea de Guvern prevede că tranzacţia se va finaliza în 60 de zile începând cu data de 14 august 2013, termen care se împlineşte pe 14 octombrie. În caz contrar, contractul de privatizare se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.

Citiți și:

Fenechiu: CFR Marfă ar putea să nu se mai privatizeze