Ce se întâmplă cu electronicele tale iarna şi de ce nu e bine să le porneşti imediat ce ai ajuns acasă

Telefonul, tableta şi laptopul au nevoie de o protecţie suplimentară odată cu începutul sezonului rece, iar nerespectarea unor reguli minime poate genera costuri semnificative de reparaţii.

Dispozitivele electronice portabile, fie că vorbim de telefon mobil, tabletă, laptop, ceas sau brăţără inteligentă, funcţionează corect în temperaturi moderate. Spre exemplu, în manualele de instrucţiuni ale telefoanelor mobile, producătorii nu îşi asumă responsabilitatea funcţionării corecte la temperaturi sub -10 grade Celsius. În cazul posesorilor de iPhone, în manualul de utilizare, se specifică că telefonul este proiectat pentru a funcţiona la temperaturi ambientale între 0 și 35 grade.  În realitate, telefoanele mobile pot opera şi la temperaturi de -20 de grade, dar pentru scurte perioade de timp. Folosirea telefonului la temperaturi scăzute, un timp îndelungat, poate duce la deteriorarea acestuia, iar autonomia poate fi micşorată. În cele mai multe cazuri din cauza frigului acestea nu mai funcţionează deloc. Laptopurile au de regulă o temperatură de funcţionare între 5 şi 35 de grade. Atunci când transporţi laptopul prin temperaturi cu minus este important ca acesta să nu fie pornit decât când a ajuns la temperatura camerei. Dacă este pornit imediat apare condensul care poate dăuna componentelor. Acest lucru este valabil pentru orice tip de aparat electronic, fie el televizor, radio sau player Blu-ray. În cazul tabletelor, pe langă faptul că autonomia scade simţitor, ecranul nu va mai răspunde la fel de repede comenzilor. La notebookurile care permit scoaterea bateriei, la transportarea prin temperaturi joase, este recomandată înlăturarea acesteia şi depozitarea într-un loc încălzit.  De asemenea, laptopurile şi tabletele trebuie transportate în huse şi genţi speciale. 

Asigurarea, o opţiune

Telefoanele mobile şi tabletele sunt printre cele mai populare gadgeturi la ora actuală, dar şi cele mai fragile. Cei care optează pentru produse premium aleg automat şi o asigurare pentru dispozitivul lor. Principalii operatori telecom oferă abonaţilor posibilitatea de a încheia o asigurare pentru telefon sau tabletă. Preţul asigurării variază, evident, în funcţie de cel al dispozitivului, iar majoritatea poliţelor de asigurare includ şi o taxă de franşiză. La Orange, liderul pieţei telecom, un telefon cu o valoare cuprinsă între 301 şi 450 de euro costă 6 euro lunar, iar franşiza este de 50 euro. În cazul acestei asigurări nu este inclus şi furtul aparatului. La Vodafone, o asigurare standard, care acoperă doar accidentele, costă 3 euro lunar, iar taxa de franşiză este de 30 de euro. Pentru a-ți asigura dispozitivul, trebuie să mergi într-unul din magazinele operatorului cu actul de identitate, cu dispozitivul și cu factura acestuia, în maxim 30 de zile de la achiziția acestuia.

Nerespectarea unor reguli minime de folosire a echipamentelor electronice și electrocasnice poate genera, în cel mai bun caz, costuri semnificative de reparații. Însă folosirea necorespunzătoare a acestor dispozitive  implică și riscul apariției incendiilor, inundațiilor, electrocutărilor sau accidentărilor de tot felul.s