Profesorul Alexandru Rafila a vorbit, vineri seară, despre subiectul mult dezbătut în această perioadă a începutului de an şcolar. El atrage atenţia că autorităţile trebuie să propună măsuri flexibile, pentru că nu există două şcoli la fel.
“Trebuie măsuri flexibile, nu există două şcoli la fel. Riscul epidemiologic nu e similar. Am şcoli unde am 15 elevi într-o clasă, am şcoli unde am 40 de elevi într-o clasă. Deci fiecare şcoală ar trebui să poată să îşi organizeze un program de învăţământ care să fie corelat cu posibilităţile şi cu evaluarea de riscuri din şcoala respectivă. Ar trebui să le dăm două – trei – patru variante, iar una dintre ele să fie adoptată de o anumită şcoală”, a declarat Alexandru Rafila pentru Digi24.
“Şcolile care au un număr mic de elevi şi pot să respecte aceste condiţii, pot să îşi desfăşoare programul normal”
Şeful Societății Române de Microbiologie vine şi cu anumite indicaţii: clasele ar trebui să aibă 15 elevi, băncile ar trebui aşezate de 1,5 metri una de cealaltă, interacţiunea între copiii din clase diferite trebuie limitată, iar pauzele ar trebui decalate.
“Cred că o clasă ar trebui să aibă 15 elevi. Băncile sau mesele la care sunt aşezaţi aceşti elevi ar trebui să fie undeva la 1,5 metri una de cealaltă. Cred că este important să limităm, cât este posibil, interacţiunea copiilor din clase diferite, pentru că dacă apare într-o clasă un caz, să nu mai avem niciun fel de problemă.
Copiii pot să iasă din clasă, dar să găsim o soluţie de decalare a pauzelor şi lucrul acesta cred că este perfect posibil, nu este o problemă, iar variantele ar trebui să existe cel puţin trei variante din punctul meu de vedere, să fie flexibil şi să adaptăm programul şcolar în funcţie de riscul, de modul de funcţionare şi de adresabilitatea din fiecare şcoală.
Şcolile care au un număr mic de elevi şi pot să respecte aceste condiţii, pot să îşi desfăşoare programul normal fără niciun alt fel de probleme, în afară de igienă, distanţă, mască. Sigur, cadrele didactice trebuie să poartă mască. Copiii permanent sau doar în pauză. Bineînţeles triajul epidemiologic la intrarea în şcoală”, a mai precizat profesorul Rafila.
“Aceşti copii trebuie să fie cât mai aproape de viaţa lor şcolară reală”
Evident, există în continuare şi soluţia claselor online, însă Alexandru Rafila atrage atenţia că elevii nu pot fi transformaţi în “nişte cititori de tablete”, ei au nevoie în continuare de interacţiunea directă cu colegii lor de clasă.
“Evident este varianta să ai învăţământ online, o săptămână sau 2-3 zile, 2-3 zile cu prezenţa în şcoală sau există alte şcoli care îşi pot prelungi programul şi pot separa elevii. În orice caz, aceste clase mari cu 30 – 35 – 40 de elevi, cu siguranţă nu vor putea funcţiona în această structură.
Aceşti copii trebuie să fie cât mai aproape de viaţa lor şcolară reală care presupune şi interacţiunea cu ceilalţi copii, adică să nu încercăm să îi transformăm în nişte cititori de tablete. Ei trebuie să interacţioneze unul cu celălalt. O să mai limităm, nu o să interacţioneze cu colegii din alt an, spre exemplu, dar copii din aceeaşi clasă trebuie să fie colegi, să discute unul cu celălalt”, a mai declarat şeful Societății Române de Microbiologie.