CCR amână din nou dezbaterea asupra legii pensiilor militare
Amânare decizie pensii militare. Curtea Constituțională a României (CCR) a decis să amâne pentru a treia oară analiza legii pensiilor militare de stat, o prevedere contestată de Avocatul Poporului.
Conform unui comunicat oficial, dezbaterea va avea loc pe 25 februarie.

Amânare decizie pensii militare. Principalele critici aduse legii
Amânare decizie pensii militare. Avocatul Poporului susține că legea nu respectă principiile de fundamentare bugetară, fiind adoptată fără o indicare clară a surselor de finanțare. Această lacună ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea financiară a reformei, considerând că orice cheltuială publică trebuie să fie justificată printr-o sursă de finanțare clară.
Obiecția formulată de Avocatul Poporului subliniază faptul că Guvernul ar trebui să prezinte detaliat impactul bugetar şi să asigure conformitatea cu normele fiscale. Se face referire la Decizia 22/2016 a CCR, conform căreia instanța constituțională nu are competența de a analiza suficiența resurselor financiare, dar poate verifica dacă există o sursă de finanțare precizată explicit.

Aspecte legale invocate
Amânare decizie pensii militare. Argumentația contestatarilor include prevederi din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice şi din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010.
Aceste acte normative impun ca orice inițiativă legislativă cu impact bugetar să fie însoțită de o fișă financiară detaliată, care să conțină estimări privind modificările veniturilor şi cheltuielilor publice pentru următorii cinci ani, precum şi soluții pentru acoperirea eventualelor deficite.
Decizia finală a CCR este așteptată la 25 februarie. Până atunci, rămâne de văzut dacă Guvernul va veni cu clarificări privind sursele de finanțare sau dacă instanța constituțională va considera obiecțiile suficiente pentru a respinge legea.
Indiferent de rezultat, dezbaterea asupra pensiilor militare rămâne un subiect sensibil în contextul echilibrului bugetar al României.
Amânare decizie pensii militare. Decizia Curții Constituționale din 2016
Prin Decizia 22 din 20 ianuarie 2016, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 160 din 2 martie 2016, Curtea Constituțională a stabilit, la paragraful 58, că „nu are competența să se pronunțe cu privire la caracterul suficient al resurselor financiare, rezultă că aceasta are doar competența de a verifica, prin raportare la art. 138 alin. (5) din Constituție, dacă pentru realizarea cheltuielii bugetare a fost indicată sursa de finanțare”.
„Or, această verificare se poate realiza doar prin raportare la prevederile legale cuprinse în art. 15 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 597 din 13 august 2002 şi în art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 4 iunie 2020, care stabilesc obligaţia de întocmire a fişei financiare şi care îi conferă acesteia un caracter complex, dat de efectele financiare asupra bugetului general consolidat.
Aceasta trebuie să cuprindă, potrivit legii: schimbările anticipate în veniturile şi cheltuielile bugetare pentru anul curent şi următorii 4 ani; estimări privind eşalonarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament, în cazul acţiunilor anuale şi multianuale care conduc la majorarea cheltuielilor, măsurile avute în vedere pentru acoperirea majorării cheltuielilor sau a minusului de venituri pentru a nu influenţa deficitul bugetar”, se menționează în document.