De astăzi a intrat în vigoare noul regulament propus de Comisia Europeană în mai 2016, care elimină blocarea geografică în mediul online și redirecționarea către altă țară. Conform acestuia, comercianții din UE trebuie să le permită consumatorilor accesul la bunuri și servicii în aceleași condiții în întreaga UE, indiferent de locul în care se conectează la internet. Eurodeputații au aprobat regulamentul pe 6 februarie 2018.
Blocarea geografică reprezintă orice restricție impusă de magazinele online pe baza naționalității, a locului de reședință sau a locului de conectare. Aceasta poate lua forma unei redirecționări între țări, atunci când utilizatorii sunt automat duși la versiunea națională a unui site web, chiar dacă doresc să se conecteze la site-ul din altă țară UE.
Parlamentul European a susținut eliminarea acestui tip de discriminare, astfel încât oamenii să poată beneficia, atât online, cât și offline, de o piață unică integrată. Roza Thun (PPE, Polonia), raportoare a Parlamentului European pentru noile reguli, a susținut că este foarte mândră că, după roaming și portabilitate, PE a reușit să găsească, în cooperare cu Comisia Europeană, o soluție la problema blocării geografice. “Acest lucru va fi benefic pentru milioane de cetățeni”, a apreciat Thun.
Noile reguli se aplică la o gamă largă de bunuri și servicii, printre care bunuri fizice cum ar fi mobilierul și electronicele, servicii online cum ar fi serviciile cloud sau găzduirea site-urilor web, servicii de divertisment, cum ar fi bilete la parcuri de agrement, concerte. Parlamentul European s-a asigurat că reprezentanții Comisiei Europeane vor efectua o evaluare a eliminării blocării geografice în termen de doi ani, luând în considerare includerea materialelor cu drept de autor, cum ar fi cărțile electronice și produsele audiovizuale, care în prezent sunt excluse din regulament.
Potrivit estimărilor, cumpărăturile online reprezintă una dintre activitățile preferate ale utilizatorilor de internet, dacă ținem cont că 68% dintre utilizatorii de internet au cumpărat online în 2017. Toodată, în 2017, o treime dintre cumpărătorii online au cumpărat de la un comerciant dintr-o altă țară din UE.
Un studiu realizat de Comisia Europeană a analizat mii de site-uri web din întreaga UE și a constatat că doar în 37% dintre cazuri utilizatorii dintr-o altă țară UE au reușit să finalizeze achiziția și să cumpere bunurile pe care le-au dorit. În restul cazurilor, utilizatorii au întâmpinat o anumită formă de restricție, cunoscută sub denumirea de blocare geografică.