Mai ieftin, dar la fel de bun? Deseori, cei care cumpără de pe site-urile chinezești pot descoperi că produsul pe care l-au comandat are o calitate scăzută prin comparație cu descrierea de pe site, iar în cazul unui retur lucrurile se pot mișca foarte greu.
La toate acestea se adaugă timpul de așteptare până la primirea coletului. Adunate, pot trece luni de zile de la momentul în care faci o plată pe un site chinezesc și până primești banii înapoi dacă decizi că acel produs nu este conform cu aștetările tale. ”Dacă ar fi să vorbim despre achiziţiile de pe site-uri chinezeşti, Alibaba, Aliexpress şi altele, mulţi români se bucură să cumpere foarte ieftin. Ei nu iau însă în calcul procesul vamal în cazul unor produse mai scumpe, rata mare de produse slab calitative sau procesul foarte greu de retur. Un produs comandat din China prin Poştă (fiind cel mai mic preţ, uneori şi transport gratuit) poate genera multe bătăi de cap”, spune Ovidiu Joița (foto), fondator iAgency (agenție de SEO).
Ca să fie și mai clar, Joița completează lista ”bătăilor de cap”, între care unele sunt cât se poate de evidente: timpul de aşteptare care poate fi foarte mare; controlul şi verificarea situaţiei coletului sunt de multe ori imposibil de realizat; în cazul în care valoarea comenzii este mai mare, trebuie pregătite documente vamale; deşi unele site-uri scriu că oferă garanţie, tergiversarea procesului şi costurile de transport te fac de cele mai multe ori să accepţi paguba; în cazul în care produsul necesită consumabile pe care nu le găseşti în România, ai o problemă.
Legat de context, Ovidiu Joița vine cu câteva sfaturi de care ar trebui să țină cont oricine face cumpăruri online:
1. Există magazine online de oportunitate, care nu au prezență juridică. Fac un site, iau comenzi pe care le livrează fără factură sau cu facturi fictive şi îl pot închide până când un client să mai poată returna ceva. Când facem o comandă de la orice magazin, trebuie să ne asigurăm că acel magazin este o entitate juridică. Este obligat să aibe scrise datele firmei la termeni şi condiţii sau la contact. De asemenea, putem căuta păreri despre acel brand în Google, pentru a ne proteja de un eventual magazin fantomă
2. În ultimii doi ani, au apărut mai multe magazine online cu sedii în afara ţării. În caz de retur, multe dintre acestea solicită trimiterea mărfii comandate la sediul lor. Dacă sediul este în Ungaria sau în altă ţară, iar produsul are o valoare mică de preţ, costul expedierii poate să nu justifice returul, aşadar clientul iese în pierdere. De asemenea, problemele şi reclamaţiile sunt destul de dificil de rezolvat. Unele astfel de magazine nici nu au suport în limba romană şi ne putem imagina cum sunăm în Ungaria în încercarea de a returna un astfel de colet. Clientul trebuie să se informeze foarte bine şi în acest sens.
3. Atenţie la preţul produselor. Încă există în piaţa online, cu precădere în reţeaua Facebook dar nu numai, magazine online care vând produse contrafăcute, de o calitate foarte slabă. Putem verifica preţul unui produs pe mai multe site-uri, în cazul în care acesta este comercializat de mai multe magazine. De obicei, cel mai mic preţ ascunde ilegalitatea comercializării, evaziune fiscală sau produs contrafăcut de o calitate îndoielnică. De asemenea, un astfel de preţ poate ascunde lipsa garanţiei produsului. Chiar dacă garanţia este menţionată într-un site, dacă acel site dispare, nu mai există nici garanţia. Este indicat că atunci când comandăm un produs online, să ne asigurăm că acel magazin are o firmă în spate. Totodată, putem să vedem unde este sediul acelei firme, dacă pot fi contactaţi telefonic. Putem să căutăm păreri pe internet, în cazul în care sunt clienţi cu probleme, sigur se plâng în mediul online.
4. Trebuie să cunoaştem că dreptul legal de retur este de 14 zile şi nu suntem obligaţi prin lege să păstrăm ambalajul. Deşi există lege în acest sens, chiar şi comercianţi mari solicită păstrarea ambalajului pentru retur. În acest caz, dacă nu mai avem ambalajul, putem solicita să ni se facă returul în condiţiile legii. Nu avem drept de retur la produse consumabile sau de igienă intimă. De asemenea, în cazul anumitor produse pe care le-am folosit, este posibil să fim taxaţi, în caz de retur, pentru „aducerea produsului la starea de nou”.