Angajaţii Dacia ar putea avea parte de o surpriză mai puţin plăcută după încheierea perioadei concediilor, cu efecte directe asupra volumului producţiei şi, indirect, asupra programului de muncă. Acest lucru ar putea însemna întoarcerea la situaţia înregistrată înainte de luna martie, pe fondul deciziei guvernelor de la Berlin şi Paris de a pune capăt programelor de înnoire a parcului auto.

Fără o nouă intervenţie a Berlinului, bugetul programului „Rabla” din Germania riscă să rămână fără bani înaintea alegerilor parlamentare care vor avea loc în luna septembrie, fapt ce ar putea duce din nou, pe lângă implicaţiile de ordin politic, la un nou val de isterie în rândul celor care nu au reuşit încă să-şi schimbe maşina veche cu una nouă.

În condiţiile în care, potrivit statisticilor oficiale, în primele 5 luni ale acestui an circa 85% (peste 95.000 untăţi – n.r.) din producţia Dacia (111.570 untăţi – n.r.) a fost exportată, iar în Germania au ajuns aproximativ 37% dintre acestea, adica 36.000 de unităţi, scenariul unor noi opriri temporare a producţiei este foarte plauzibil în lipsa suplimentării fondurilor rablei germane.

De asemenea, potrivit ministrului francez al industriilor, Christian Estrosi, citat de „Les Echos”, Guvernul de la Paris va renunţa treptat la acest stimulent care „nu poate fi menţinut la nesfârşit”. Ajutate de prima de casare, vânzările Dacia au crescut cu 87,7% în Franţa, ţară care reprezintă pentru constructorul autohton a doua piaţă externă din punct de verede al volumul de maşini comercializate.

Mai mult, Austria a anunţat deja că a consumat toţi banii pentru programul „Rabla”, iar autorităţile din Viena au precizat că nu vor suplimenta bugetul, chiar dacă jucătorii din industria auto cer acest lucru.

Contactaţi de capital.ro, reprezentanţii Dacia nu au dorit să comenteze aceste semnale, în aşteptarea rezultatelor comerciale şi financiare ale grupului Renault, care urmează să fie publicate la sfârşitul acestei luni.

O eventuală încetare a programului „Rabla” în Germania şi Franţa, după Austria, ar veni într-un moment în care vânzările Dacia au crescut cu 15% în primele 5 luni, în ansamblu, pe pieţele europene, potrivit declaraţiilor directorului general al companiei, Francois Fourmont. Producţia uzinei din Piteşti a fost revigorată în mod spoecial de conemzile nemţilor, la sfârşitul lunii februarie.

Oficialii Dacia nu sunt străini de acest fenomen

Pe de altă parte, în data de 13 martie, Fourmont spunea că „nu se pune problema disponibilizărilor până în perioada concediilor. După luna septembrie, însă, nu am nicio idee”. Reprezentantul companiei a explicat la acea vreme că estimările companiei cu privire la politica de personal sunt realizate până în această perioadă.

De asemenea, şeful Serviciului de relatii cu presa din cadrul Dacia, Silviu Sepciu, preciza la jumătatea lunii februarie că „datorită deblocării pieţei din Germania, este îndepărtată, cel puţin pe termen scurt, o eventuală nouă suspendare a activităţii companiei”.

În prezent, angajaţii Dacia lucrează şi sâmbăta, în două schimburi, până pe 31 iulie, iar producţia a crescut la jumătatea lunii trecute de la 1.200 la 1.340 de unităţi pe zi. Perioada concediilor la Dacia va începe peste aproximativ două săptămâni.

Partea bună: prima trece, maşinile rămân

Şansa companiei autohtone de menţinere pe viitor a unor vânzări semnificative în statele europene care au anunţat deja oprirea programelor de stimulare a pieţei auto ar putea fi reprezentată de fidelizarea consumatorilor, fenomen tipic mai ales în Germania, unde studiile sociale au demonstrat că şoferii schimbă rareori marca autoturismului achiziţionat, însă cu condiţia ca acesta să fie mulţumitor din toate punctele de vedere, în special în privinţa fiabilităţii şi a serviciilor post vânzare disponibile.

În fond, cu sau fără prima de casare, diferenţa de preţ între modelele mărcii Dacia şi cele ale companiilor concurente rămâne aceeaşi, dar va conta mult gradul de scădere generală a volumului vânzărilor de autovehicule în lipsa unui program de stimulare.

Pe de altă parte, constructorul autohton de automobile ar putea profita şi de pe urma altor pieţe europene, spre exemplu Spania, unde programul de stimulare, cu o primă în valoare de 1.500-2.000 de euro, a dus la atenuarea declinului pieţei auto la 15,9% în luna iunie, de la ritmul de 40%-50% înregistrat de la începutul anului 2009.

În Germania mai sunt bani până în septembrie

Conform Biroului Federal pentru controlul Economiei şi Exportului din Germania, banii rămaşi în prezent în bugetul „Rablei” ar ajunge pentru unui număr de maxim 300.000 de prime oferite la achiziţia unei maşini noi.

Autorităţile germane primesc aproximativ 7-8.000 de noi cereri zilnic, iar aceaste cifre tind să crească, astfel încât bugetul alocat este estimat să reziste până înainte de sfârşitul lunii septembrie (în 27 septembrie vor avea loc alegerile parlamentare în Germania – n.r.).

Dispute pe seama extinderii programului

Totuşi, liderul socoial-democrat Heiko Maas a sugerat că bugetul „Rabla” ar trebui să fie extins din nou pentru a ajunge până la data de încheiere a programului. În schimb, Asociaţia germană a Dealerilor şi Unităţilor de Service Auto (ZDK) a lansat un avertisment sumbru în legătură cu suplimentarea bugetului. ZDK precizează că se aşteaptă la o scadere bruscă a pieţei auto germane în 2010, iar suplimentarea bugetului pentru „Rabla” în acest an nu va face decât să mărească distanţa de cădere.

Prima de casare este o măsură controversată şi în rândul cetăţenilor germani. Conform unui sondaj realizat de institutul de cercetare Gfk, 39% din germani văd această măsură ca fiind una pozitivă, în timp ce 37% sunt împotriva „Rablei”.

O „Rablă” generoasă

Programului „Rabla” i-a fost alocată până acum suma de 5 miliarde de euro în Germania, bani suficienţi pentru 2 milioane de maşini, prima de casare fiind de 2.500 euro.

Statul austriac oferea o primă în valoare de 1.500 euro la casarea maşinilor mai vechi de 16 ani, în vreme ce în Franţa prima de casare oferită de stat însumează 1.000 de euro.