De la idoirea dupa un anumit tipar a hirtiei imprimate sau simple, lipirea ei cu adeziv puternic sau pur si simplu cu aracet si pina la gaurirea capetelor si montarea siretului, totul este lucru manual. Numai pentru plastifierea hirtiei se foloseste o masina speciala, care costa itre 100.000 si 500.000 de dolari.
intrucit i strainatate sunt la moda pungile din hirtie reciclata, mata si neplastifiata, este posibil ca afacerea sa mearga bine si i absenta acestui utilaj. Cum pungile de cadouri sunt considerate o marfa sezoniera, virful vinzarilor fiind perioada sarbatorilor de iarna si a celor de primavara, trebuie sa aveti capacitatea sa produceti si altceva, cum ar fi felicitari, calendare, carti de vizita, agende, obiecte personalizate.
Foarte important pentru rentabilitatea afacerii este sa puteti produce rapid multe pungi, astfel icit atunci cind vi se comanda citeva mii, sa fiti capabil sa le livrati i maximum o saptamina. in cazul i care va permiteti sa investiti 5.000-6.000 de dolari numai i hirtie imprimata, puteti avea un stoc de pungute. Hirtia romineasca nu este suficient de aspectuoasa pentru fabricarea pungilor, asa ca firmele mari se aprovizioneaza cu hirtie alba din Germania si Turcia si o imprima i tipografiile de aici. Pentru hirtia importata din Comunitatea Europeana, taxele vamale sunt de aproximativ 7,5%. Tot i perspectiva extinderii, promovarea produselor i cadrul tirgurilor de specialitate care se organizeaza periodic este esentiala. Nu i ultimul rind, o retea de distributie dezvoltata contribuie la succes. Afacerea se poate dezvolta i doua directii: pungi imprimate cu diferite modele si imagini, asa cum a procedat firma Art Design, pungi personalizate pentru firme, genul de afacere dezvoltata de firma Sav Com, sau comercializarea angro a hirtiei imprimate.
„Pungile de cadouri au iceput sa mearga bine pe piata romineasca acum doi ani”, spune arhitectul Ion Chirescu, patronul firmei Art Design (tipografie si editura), care din 1990 produce pe linga pungi, felicitari, cutii de cadouri, invitatii de nunta, calendare, agende etc.
De Craciun, producatorii dau lovitura
Art Design fabrica anual doua milioane de pungi, pe care le vinde i reteaua magazinelor Metro, i supermarketuri si i librarii. „Avem i permanenta un stoc de 500.000 de pungi, pe care le facem vara, pentru a putea satisface orice comanda noua i sezonul de virf”, precizeaza Ion Chirescu. Firma importa hirtie alba din Germania, pe care o imprima i tipografia proprie cu imagini create de echipa de graficieni. „Creatiile sunt itotdeauna inspirate din moda. De exemplu, anul acesta se poarta culoarea bordo, asa ca ea se regaseste pe pungile, panglicile si felicitarile noastre”, afirma patronul de la Art Group. snurul este achizitionat de la fabricile Aura din Oradea si Romlink din Sf. Gheorghe.
Sava Dragana, patronul firmei Sav Com, s-a orientat spre domeniul pungilor personalizate pentru firme. Are 80 de angajati si o capacitate de productie de 8.000 de pungi. in plus, produce mape, dosare, insigne, carti de vizita, obiecte personalizate. in 1997 a demisionat de la Renel si cu o investitie de 5.000 de dolari a pornit afacerea. Cu stingul isa, pentru ca a riscat sa dea de lucru acasa muncitorilor, iar majoritatea pungilor au fost rebuturi. „La iceput a fost foarte greu, pentru ca ma duceam cu oferta de pungi la diverse lanturi de magazine si firme, icercind sa-i conving sa ne dea o comanda”, relateaza dl Dragana. Treptat, firma a devenit cunoscuta pe piata, mai ales i urma participarii la tirguri, iar acum rolurile s-au inversat si agentiile de publicitate vin la sediul firmei.
Producatorii din domeniu spera ca i viitorul apropiat gusturile clientilor romini sa se alinieze la tendintele europene, iar pungile de hirtie sa fie utilizate si la cumparaturile obisnuite, nu doar pentru cadouri.