Plata vinietelor în Capitală ar putea fi extinsă și pentru alte categorii de vehicule, conform propunerilor APIA. Proiectul inițiat de primarul general al Capitalei denumit „Oxigen pentru Bucureşti" ar putea intra pe ordinea de zi a şedinţei CGMB din 24 octombrie 2019.
Primăria Capitalei va lua în calcul toate „propunerile pertinente” care se încadrează în prevederile legale şi care au o logică în ceea ce înseamnă implementarea măsurilor concrete de îmbunătăţire a calităţii aerului în municipiul Bucureşti, cum ar fi includerea autoturismelor Euro 3 între cele restricţionate, exceptarea celor în leasing sau a celor înregistrate în afara Bucureştiului, a declarat luni Sorin Chiriţă, administratorul public al Municipiului Bucureşti.
„Vor fi luate în considerare toate propunerile pertinente şi vor fi cuprinse în proiectul de hotărâre. Spre exemplu, includerea autoturismelor Euro 3, acele autoturisme care sunt în leasing, aşa cum a precizat şi doamna primar general, care e clar că nu pot fi autoturisme vechi, chiar dacă sunt leasing-uri preluate sau persoane care nu au rol fiscal pe raza Municipiului Bucureşti şi au autoturismul în afara Capitalei va trebui să fie exceptate. Pe de altă parte, analizăm şi ceea ce înseamnă transportul pe două roţi”, a precizat Chiriţă la o dezbatere pe această temă.
Marius Tudor, secretar general la APIA, a precizat că sunt necesare câteva corecţii pentru creşterea eficienţei acestui program.
„Avem aplicarea restricţiilor de circulaţie şi taxarea autovehiculelor să se facă în mod etapizat şi diferenţiat, în funcţie de norma de poluare până la Euro 6 D exclusiv, normă la care motoarele diesel şi cele de benzină au un nivel de emisii poluante relativ similar. Trebuie reţinut că motoarele diesel au emisii de bioxid de carbon mai scăzute cu circa 15-20%, fapt ce contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, obiectiv important. Prima etapă ar trebui să includă şi norma de poluare Euro 3, nu doar Euro 2. Apoi, programul să continue cu restricţii pentru cele Euro 4, apoi cele Euro 5, cu taxarea normei de poluare următoare celei a cărei circulaţie este restricţionată în zona respectivă”, a precizat Tudor.
În ceea ce priveşte achiziţiile publice de autovehicule, autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea Primăriei Capitalei ar trebui să achiziţioneze, conform legii 37/2018 privind promovarea transportului ecologic, într-un procent de 30%, începând cu anul 2020, mijloace de transport călători cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul electrice, hibrid, a precizat Tudor.
„Acelaşi procent de 30%, conform aceleiaşi legi, ar trebui să se aplice şi companiilor de taxi. Ca urmare, programul de eco-vouchere pentru taxi ar trebui probabil să aibă în vedere şi această cerinţă a legii 37/2018. De asemenea, taxiurile ar trebui să aibă, în prima etapă, în zona delimitată doar la cele Euro 5 diesel sau Euro 4 benzină, iar ulterior doar cele Euro 6 diesel şi Euro 5 benzină”, a completat vorbitorul.
Marian Ivan, preşedintele OPTAR, a declarat că studiul din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) a stabilit că 24% dintre şoferi ar renunţa la deplasarea cu autoturismul dacă ar avea un transport viabil şi ar ajunge cu 20 de minute mai devreme.
Cât priveşte respectarea PMUD, Ivan a menţionat că acesta prevedea realizarea de benzi unice, un management al parcării, piste pentru biciclete – 12 trasee – şi trotuare accesibilizate şi a spus că niciuna dintre aceste măsuri nu a fost începută.
Reprezentantul Greenpeace, Alin Tănase, a susţinut că introducerea zonei cu emisii reduse şi a taxei pentru poluare sunt măsuri necesare, dar nu suficiente. El a spus că proiectul, aşa cum este gândit de către executivul PMB, ar urma să taxeze mai mult locul de înmatriculare decât nivelul de poluare pe care îl generează o maşină. Spre exemplu, o maşină electrică înmatriculată în alt judeţ ar urma să plătească o taxă pentru a intra în Bucureşti, chiar dacă este nepoluantă.
El a mai spus că norma de poluare ar trebui diferenţiată pentru motoarele diesel şi cele pe benzină, deoarece cele pe motorină sunt mai poluante. Aceste două măsuri ar trebui cuplate cu celelalte prevăzute în Planul Integrat pentru Calitatea Aerului – implementarea unor piste pentru biciclişti sau electrificarea transportului public. Totodată, el a cerut o monitorizare eficientă a calităţii aerului, pentru a verifica eficienţa acestor măsuri.
Proiectul „Oxigen pentru Bucureşti”, iniţiat de primarul general, Gabriela Firea, ar putea intra pe ordinea de zi a şedinţei CGMB din 24 octombrie 2019, a precizat Sorin Chiriţă.
Proiectul, aflat în dezbatere publică, urmăreşte reducerea poluării aerului din centrul Capitalei, prin limitarea accesului sau taxarea autovehiculelor celor mai poluante. Proiectul de hotărâre privind măsuri concrete de îmbunătăţire a calităţii aerului în Municipiului Bucureşti se poate consulta pe site-ul Primăriei Capitalei.
Articolul 1 al proiectului stabileşte zona „Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului”, numită „ZACA” – zonă în care traficul va fi restricţionat:
„Se defineşte Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ţa Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Şos. Ştefan cel Mare – str Polonă – str Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăsesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia”, se arată în poriectul pus în dezbatere publică.
Articolul 2 al Proiectului stabileşte ce categorii de autovehicule vor avea traficul restricţionat în această zonă:
„Începând cu data de 01.01.2020 accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA este restricţionat zilnic de luni până vineri cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele înmatriculate în Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricţii.
b) pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-C.
c) pentru autovehicule înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.
d) pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în intervalul menţionat”, se arată în proiect.
Articolul 3 al proiectului stabileşte că autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare non Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor putea circula în Municipiul Bucureşti, mai puţin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07.00 – 22.00, numai în urma achiziţionării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
Tot în articulul 3 se arată că autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Euro 6, precum şi cele hybride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul Bucureşti, numai în urma achiziţionării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
„Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute în anexa nr.1 la prezenta hotărâre, în baza dovezii privind norma de poluare. În urma emiterii vinietelor, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control a vinietelor denumit în continuare SIEGMCV”, se arată în articolul 4.
Articolul 5 al proiectului stabileşte care sunt categoriile de maşini care sunt exceptate de la prevederile articolului 1, printre care cele ala Salvării, ale Pompierilor, dar şi cele ale Patriarhiei Române:
„Autovehiculele aparţinând poliţiei, pompierilor, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă; Societatea Naţională de Cruce Roşie din România; serviciile de ambulanţă; Societatea Transport Bucuresti (STB); autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilităţii; autovehicule aparţinând Patriarhiei Române; cele utilizate la intervenţiile la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare; cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului; cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte”, se arată în articolul 5.
Potrivit proiectului, zonele delimitate vor fi semnalizate prin indicatoare de informare, iar încasarea vinietelor se va face de către „structurile de specialitate ale Mnicipiului Bucureşti”.
Proiectul mai arată că amenzile pentru cei care vor circula fără achiziţionarea vinietelor specificate vor fi de la 1.500 la 2.000 de lei, iar constatarea se va face de către Poliţia Locală.
În ceea ce priveşte tarifele pentru viniete, aceste vor fi:
- Pentru maşinile din Bucureşti şi Ilfov, pentru Oxigen C – maşini Euro 3, tarifele vor fi de 75 de lei pe lună, 500 de lei pe 6 luni, şi 900 de lei pe un an.
- Pentru maşinile înmatriculate în afara Bucureştiului şi a judeţului Ilfov, categoria Euro -3, pentru vinieta Oxigen – B, tarifele vor fi de 10 lei pe zi, 200 de lei pe lună, 1.100 de lei pe 6 luni şi 1.900 de lei pe un an.