Alianţele şi extinderea regională au demonstrat că pot fi reţete de succes. Pentru a contracara competiţia tot mai crescută reprezentată de dezvoltarea lanţurilor de tip discount şi a hipermarketurilor, lanţurile de supermarket au două posibilităţi: creşterea organică şi nişele de piaţă. Pe măsură ce hipermarketurile şi discounterii câştigă o cotă de piaţă din ce în ce mai însemnată în oraşele mari, supermarketurile şi retailerii locali se văd nevoiţi
Alianţele şi extinderea regională au demonstrat că pot fi reţete de succes. Pentru a contracara competiţia tot mai crescută reprezentată de dezvoltarea lanţurilor de tip discount şi a hipermarketurilor, lanţurile de supermarket au două posibilităţi: creşterea organică şi nişele de piaţă.
Pe măsură ce hipermarketurile şi discounterii câştigă o cotă de piaţă din ce în ce mai însemnată în oraşele mari, supermarketurile şi retailerii locali se văd nevoiţi să îşi împingă afacerile către oraşele mai mici. Cu toate că piaţa românească de retail se află încă la distanţă de ani buni de saturare, particularitatea dată de împărţirea populaţiei în două, o jumătate cu putere de cumpărare tot mai crescută, în centrele urbane, şi o alta care îşi menţine puterea de cumpărare scăzută la sate, ar putea grăbi acest proces. „Din păcate, sunt puţini cei care fac această diferenţă în momentul actual şi privesc România ca pe o piaţă de 21 de milioane de potenţiali clienţi“, spune Guy Kuperman, partener la compania de consultanţă TASC. „Totuşi, chiar şi în acest context, merită să investeşti în România în retail pentru că, până la urmă, situaţia se va schimba şi poate fi mai profitabil să mergi doi sau trei ani în pierdere decât să achiziţionezi pământ atunci“, spune acesta.
„Una dintre aceste modalităţi este similară cu cea retailerului polonez Zabka; acesta a dezvoltat o reţea de 1.700 de magazine de proximitate şi planifică extinderea până la 7.500 de locaţii. În paralel, Zabka a intrat pe o nişă de piaţă, oferind produse de tip «impuls», adică ziare gratuite sau mâncare semipreparată, plăţi ale facturilor la utilităţi ori servicii de imaging şi printing“, spune Kuperman. „Această strategie a dus, anul trecut, la creşterea vânzărilor cu 20% şi a numărului de magazine cu 13%“.
Poate cel mai interesant caz îl reprezintă însă retailerul Totu. Acesta şi-a dezvoltat o reţea online capabilă să livreze pe 80% din teritoriul Poloniei în maximum 72 de ore, devenind astfel primul hipermarket virtual din regiune.
Cea de-a doua modalitate o reprezintă creşterea prin achiziţii, fuziuni şi alianţe, ca în cazul RomRetail sau CBA, două alianţe de retaileri autohtoni din România, respectiv Ungaria. „Avantajul este acela al economiei de scară şi al unei puteri de negociere mai mari sau al împărţirii costurilor achiziţiilor şi logisticii“, mai spune partenerul TASC. „Dezavantajul, în acest caz, este că nu există un brand unic cu care consumatorul să identifice alianţa respectivă“, conchide acesta.