„Companiile care fac parte din mediul de afaceri turc au încredere în economia din România, care s-a transformat într-un hub pentru investitori, datorită stabilității și rezultatelor pozitive din ultima perioadă, fapt arătat şi de indicatorii macroeconomici buni. România rămâne o ţară prioritară pentru oamenii de afaceri din Turcia şi ne dorim ca prin întâlnirile organizate de TIAD să promovăm comunicarea între membrii comunităţii de afaceri şi dezbaterea unor subiecte actuale, care pot contribui la progresul economiei româneşti”, a declarat Murat Demiray, președintele TIAD.
Declarația a fost făcută în cadrul unei dezbateri (“Economia românească văzută din perspectiva specialiștilor în economie și finanțe”) organizată de TIAD și unde au participat mai mulți oameni de afaceri din Turcia, prezenți în România, precum Ufuk Tandoğan, Director General al Garanti Bank, Haluk Kurçer, Levent Yuksel, Directorul zonal pentru Europa de sud-est Star Foods – PepsiCo, şi Ömer Tetik, Director General Banca Transilvania.
Așadar, aceștia consider că economia românească prezintă mai multe avantaje care sunt determinante pentru nivelul de implicare al companiilor turceşti, cum ar fi independenţa energetică, o forţă de muncă bine dezvoltată şi angajaţi calificaţi în Europa care se întorc în ţară. Costurile scăzute pentru energie și cele pe care le implică forța de muncă rămân un avantaj competitiv al României. Desigur, ca orice economie, şi cea românească este influenţată de evenimentele din regiune şi de la nivel global, dar momentan nu există semne de îngrijorare.
În ceea ce priveşte deciziile economice, membrii asociaţiei apreciază reducerea TVA, la fel ca nivelul actual al taxei pe venit, însă consideră că trebuie dezvoltat un plan pe termen lung, pe o perioadă de 5 ani, care să ofere o anumită predictabilitate mediului de afaceri. Totodată, aceştia sunt de acord că România nu este pregătită în acest moment pentru creşterea salariului minim pe economie, iar aceasta trebuie gândită având în vedere o apreciere graduală. Fondurile europene rămân o oportunitate pentru România, mai ales în domeniile IT, agricultură (inclusiv industria agroalimentară) şi industria auto.
Componenta politică este foarte importantă în dezvoltarea mediul de afaceri, mai ales în contextul în care 2016 este un an al alegerilor. În acelaşi timp, aceştia sunt de părere că trebuie să existe în continuare un efort de dezvoltare, prin derularea unor investiţii bine planificate în toate domeniile, nu numai în perioadele de criză. Dintre toate, infrastructura trebuie să devină o prioritate pentru România, iar planuri de dezvoltare în acest sens trebuie gândite și puse în aplicare cât mai curând. În același timp, lupta continuă anticorupție este un semn pozitiv important pentru mediul de afaceri, însă este necesar ca măsurile impuse tuturor companiilor să nu ducă la o creștere excesivă a birocrației.