Experții explică cum se formează aceste urme pe cer și ce ar trebui să știm despre impactul lor asupra planetei.

Dacă ați privit vreodată cerul în timp ce un avion a zburat deasupra capului, fără îndoială ați văzut acea dâră albă lăsată în urma lui. Precum niște nori lungi și albi, aceste dungi sunt cunoscute sub numele de contrails și sunt ceva obișnuit în aviație.

Ce sunt contrails, mai exact?

Contrails sunt mai mult decât un produs secundar al aviației. Sunt o imagine a relației complexe dintre călătoriile aeriene și clima planetei noastre, scrie Reader s Digest.

Cercetările recente au făcut lumină asupra impactului lor asupra mediului, îndemnându-ne să reconsiderăm abordarea călătoriilor cu avionul.

Contrails, prescurtare de la urmele de condens, se formează atunci când evacuarea fierbinte și umedă de la motorul unui avion se întâlnește cu atmosfera rece, de joasă presiune, la altitudini mari.

Acest proces face ca vaporii de apă să se condenseze în jurul particulelor minuscule de funingine, formând cristale de gheață care creează dungile albe pe care le vedem pe cer. Aceste dâre se pot disipa rapid sau pot persista, în funcție de condițiile atmosferice.

Mai mulți factori influențează formarea contrails

Mai mulți factori influențează formarea contrails, inclusiv tipul de motor al aeronavei și cantitatea de funingine produsă. Motoarele moderne, concepute pentru a fi mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, emit mai puține particule de funingine, ceea ce poate reduce durata de viață a acestor urme.

Dar chiar și cu aceste progrese, contrails pot persista. Și aceasta este o problemă, deoarece cercetările sugerează că ele contribuie la schimbările climatice prin captarea căldurii în atmosfera Pământului.

Sunt dăunătoare pentru mediu?

Chiar dacă ar putea părea inofensive, contrails au un impact semnificativ asupra climei noastre. De fapt, se pare că provoacă mai multă încălzire decât dioxidul de carbon (CO2) emis de aeronavă.

Cristalele de gheață din contrails captează căldura în atmosferă, creând un efect de seră.

Potrivit cercetărilor publicate luna aceasta în ”Environmental Research Letters”, contrails pot încălzi planeta la fel ca toate emisiile de CO2 ale aviației.

avion, zbor, turisti
SURSA FOTO: Pexels

Există o soluție?

Industria aviației se află la o răscruce. Pe măsură ce lumea se confruntă cu necesitatea combaterii schimbărilor climatice, accentul s-a concentrat în mare parte pe reducerea emisiilor de CO2.

Steven Barrett, profesor de inginerie la Universitatea din Cambridge, susține că evitarea contrails este una dintre cele mai promițătoare strategii pentru atenuarea impactului lor.

„Întrucât CO2 reprezintă doar jumătate din provocarea climatică pentru aviație, este important ca industria aviatică să abordeze emisiile”, spune el.

Asta implică modificarea traseelor ​​de zbor pentru a evita părțile reci și umede ale atmosferei unde este cel mai probabil să se formeze aceste dâre.

Semnificația întreruperilor

Întreruperile în contrails nu indică probleme cu avionul, ci demonstrează complexitatea și diversitatea atmosferei Pământului.

Observarea acestor variații poate oferi indicii despre structura atmosferei și despre condițiile meteorologice.