Achiziţionarea unui autovehicul implică, pe lângă preţul plătit, şi cheltuieli importante destinate întreţinerii. Cuantumul acestora diferă de la un service auto la altul, chiar dacă este vorba de acelaşi model. Piaţa autohtonă de autoturisme se extinde de la o lună la alta. Numărul de maşini noi care apar pe şosele îi îngrijorează pe şoferi, dar îi bucură pe comercianţi. De fiecare dată când îşi schimbă maşina, românii încearcă să treacă la un nivel supe
Achiziţionarea unui autovehicul implică, pe lângă preţul plătit, şi cheltuieli importante destinate întreţinerii. Cuantumul acestora diferă de la un service auto la altul, chiar dacă este vorba de acelaşi model.
Piaţa autohtonă de autoturisme se extinde de la o lună la alta. Numărul de maşini noi care apar pe şosele îi îngrijorează pe şoferi, dar îi bucură pe comercianţi. De fiecare dată când îşi schimbă maşina, românii încearcă să treacă la un nivel superior de echipare, ceea ce presupune modele mai noi şi mai scumpe. Pentru mulţi, acest demers se transformă într-o adevărată capcană. Contactaţi de Capital, mai mulţi dealeri auto declară că românii solicită, în momentul achiziţionării, destul de rar informaţii despre costurile de întreţinere ale vehiculelor, pentru ca ulterior să se declare surprinşi de costurile implicate de operaţiunile de service. Acestea nu sunt, fireşte, mici, însă informarea prealabilă este extrem de importantă – tocmai pentru a evita surprizele neplăcute.
Preţuri diferite pentru aceeaşi piesă
Una dintre situaţiile cel puţin interesante întâlnite în reţeaua cea mai largă de service-uri din România, cea destinată modelelor Dacia, este legată de diferenţele importante de preţ pentru aceeaşi piesă de schimb. Am încercat să trecem peste reticenţa reprezentanţilor atelierelor de reparaţii şi să aflăm costurile unor componente care trebuiau schimbate în urma unui presupus accident. Modelul pentru care am testat piaţa este Logan Prestige, cu motor de 1,6 litri şi 16 valve. Ei bine, în Bucureşti, la service-ul IPSO de pe DN1, preţul unei planetare dreapta este de 927,7 lei, al unui amortizor, 148,2 lei, iar al unei aripi, 230 de lei.
Aceleaşi componente costă la Constanţa, în atelierul companiei Rent Car Service, cu câteva zeci de lei mai mult: amortizorul, 260,8 lei, aripa, 167,5 lei, iar în ceea ce priveşte planetara, răspunsul a fost sec: „Nu vă pot răspunde acum. Nu ştiu. Reveniţi mai târziu.“ Într-o altă zonă a ţării, la Iaşi, service-ul Caremil Impex ne-a prezentat cu totul alte preţuri: amortizorul costă 283,79 lei, aripa, 178,43 lei, iar planetara, aproximativ 1.000 de lei. Maramureşenii par a fi mai cumpătaţi decât colegii lor din Moldova, Dobrogea şi chiar Bucureşti. La Auto Becoro, din Baia Mare, aceleaşi piese costă 198,08 lei, 122,47 lei şi, respectiv, 891,83 lei. Întrebarea care apare în mod logic ar fi de unde provine această diferenţă?
Ei bine, Sorin Ticlette, şeful Direcţiei Service şi Piese de Schimb a Automobile Dacia, afirmă că „Dacia publică un tarif recomandat pentru preţurile cu amănuntul. Acesta este exprimat în euro, fără TVA, iar reparatorii agreaţi au posibilitatea să-l aplice sau nu. În orice caz, Dacia nu are dreptul să impună preţuri cu amănuntul reparatorilor din reţeaua sa, pentru că ar exista riscul să fie acuzată de abuz de poziţie dominantă. Diferenţele de preţuri dintre ateliere se explică prin faptul că unii aleg să câştige mai mulţi bani decât alţii.“
Faptul că preţul pieselor diferă de la un concesionar la altul este clar. Dar şi manopera are costuri greu de înţeles, care pot conduce astfel la valori cu totul diferite suma plătită pentru o reparaţie.
Sorin Ticlette spune că angajaţii atelierelor au obligaţia de a afişa tarifele orare ale manoperei tocmai pentru a informa clienţii, însă Dacia nu poate decât să „recomande“ comunicarea întregului cost de reparaţie către client înainte de începerea operaţiunii de service. „Tarifele de manoperă diferă mult între un reparator dintr-un oraş mare şi unul din zona rurală sau dintr-un oraş mai mic. Diferenţa provine din costurile de exploatare a unui atelier în aceste zone şi din investiţiile iniţiale făcute. În toate cazurile, reparatorii agreaţi se angajează prin contract cu Dacia SA să respecte baremurile de timpi manoperă comunicaţi de constructor“, spune oficialul companiei. Cu alte cuvinte, cu cât investiţia concesionarului pentru teren, locaţie şi utilaje este mai mare, cu atât mai mare poate fi preţul unei reparaţii.
Altă reţea, alte surprize
Pentru românii mai cu dare de mână care au apelat la un importator de vehicule în locul reţelei producătorului autohton din Mioveni, surprizele sunt cu totul altele, dar punctul comun este tot service-ul. Este deja împământenită ideea că o Skoda este mai ieftină decât un Volkswagen. Dacă ne uităm doar la preţul de achiziţie, ideea pare a fi adevărată. Luând în calcul însă şi costurile de întreţinere în garanţie, situaţia se inversează. Am comparat două vehicule cu preţuri asemănătoare aparţinând unor producători din acelaşi grup: Volkswagen Jetta Trendline 1.6i şi Skoda Octavia Classic 1.6 FSI.
Ambele costă în jur de 16.000 de euro, plus-minus câteva sute. Nu am pus în balanţă echiparea celor două, fiind interesaţi numai de costurile post-vânzare. Am aflat astfel că aripa dreapta din faţă a modelului Jetta costă 464,71 lei, în timp ce a Octaviei este ceva mai scumpă – 520,44 lei. La fel se întâmplă şi cu planetara, diferenţa fiind de circa 100 de lei în favoarea modelului german. Pentru planetară, preţul prezentat este condiţionat de aducerea la service a piesei vechi.
Costurile totale de service – în limita primilor 60.000 km parcurşi – sunt şi ele diferite. Pentru Jetta, cele patru revizii (cu piesele şi manopera incluse în preţ) costă, conform Porsche România, 1.840,82 lei, în timp ce pentru Octavia se înregistrează o diferenţă semnificativă: 2.313,13 lei. Aceste costuri includ şi piesele originale sau uleiurile etc. recomandate de producător. Posesorii de Skoda sau Volkswagen trebuie să ştie că şi reparatorii acestor mărci au preţuri de manoperă diferite de la o unitate la alta, justificate de nivelul investiţiei făcute şi de graba cu care vor să îşi recupereze banii. Calculul făcut cu ajutorul Porsche România include o medie a acestora şi nu ia în calcul eventualele operaţiuni suplimentare necesare în cazul constatării unor defecte cauzate de modul de utilizare, de carburantul folosit sau de calitatea drumului şi a mediului (praf, căldură excesivă etc.).