Cifrele arată că mediul economic din România nu este favorabil începutului unei afaceri. Conform unor cifre recente, numărul firmelor care şi-au suspendat activitatea în luna ianuarie a crescut de peste patru ori faţă de perioada similară a anului trecut, la 6.000 de cazuri. Descurajator, atunci când te gândeşti să începi ceva pe cont propriu. Totuşi, pentru cei care au curaj şi spirit antreprenorial, există nişte lucruri pe care mai ales începătorii în afaceri trebuie să le ia în seamă pentru ca business-ul să aibă şanse de reuşită.

1. Oferă-le oamenilor ceea ce vor ei să cumpere, nu doar ceea ce vrei tu să vinzi

De cele mai multe ori, scrie publicaţia „Entrepreneur”, oameni intră în afaceri cu gândul de a vinde un produs sau un serviciu pe care ei îl consideră ca fiind de succes, fără ca acest lucru să fie demonstrat de către piaţă. Este bine să te uiţi înainte pe nişte studii de piaţă pentru a vedea ce anume se cere, mai ales în cazul în care vorbim de segmente largi de piaţă, care, de multe ori, sunt aproape de saturaţie.

2. Întotdeauna, caută metode de a reduce costurile

Până să înceapă criza, în aproape nicio companie sau firmă nu se vorbea nimic despre reducerea costurilor, operaţiune care a devenit singura cale de supravieţuire pentru cei care trebuie să facă faţă situaţiei actuale.

Specialiştii consideră că un om de afaceri trebuie să caute metode de a reduce costurile în orice moment, fără să fie neapărat criza care să-i „amintească” acest lucru.

Ca un exemplu în acest sens, putem aminti firmele de publicitate din România, care, înainte de criză au fost „foarte neantente cu overstaffingul şi managementul” aşa cum bine observa Bogdan Naumovici pentru capital.ro, într-un interviu publicat de curând.

3. Când îţi faci planul, întotdeauna supraestimează cheltuielile şi subestimează veniturile

Printr-o expresie românească, acest lucru s-ar traduce cu „a pune răul înainte”.  În termeni de business, studiile au arătat că întodeuna cheltuielile celor care încep o afacere sunt cu 30% mai mari decât erau în plan, în timp ce veniturile sunt mai mici decât ţinta propusă.

4. Testează şi măsoară orice

Nu poţi să schimbi ceea ce nu măsori şi nu poţi spune dacă o strategie este bună dacă nu ai testat-o suficient de mult şi nu i-ai văzut rezultatele. cu toate acestea, încearcă să te fereşti de strategii care implică operaţiuni costisitoare, pentru că o simplă testare a unei astfel de strategii ar putea să fie fatală pentru afacere.

5. Nu face discounturi, ci adaugă valoare

În momentul în care vrei să acorzi reducere de preţuri pentru produsul sau serviciul pe care îl vinzi, gândeşte-te că această reducere va fi suportată direct de către buzunarul tău. Cea mai bună metodă de a vinde un produs în cantitate mai mare este aceea de a-l face mai bun, mai atractiv pentru client şi de mai bună calitate, astfel încât să realizezi un anumit grad de fidelitate din partea clienţilor.

6. Ia-ţi pe cineva care să te sfătuiască

Chiar dacă eşti la început şi nu ai bani să investeşti într-un „business adviser”, este bine să ai o persoană care să te ajute să vezi mecanismul afacerii tale din afară şi care să-ţi spună cum eşti văzut din exterior şi la ce anume mai trebuie să lucrezi.