În momentul în care aleg să îşi porteze numărul de telefon, utilizatorii completează o cerere de portare prin care solicită transferul numărului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc să se porteze. Odată cu depunerea cererii și acceptarea acesteia de către noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) încetează automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor.
De aceea, utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc. În caz contrar, cel mai probabil vor trebui să plătească penalităţi de reziliere anticipată a contractului, deoarece transferul numărului la un alt furnizor nu anulează datoriile faţă de vechiul furnizor.
În plus, sesizările primite de ANCOM arată că există cazuri în care utilizatorii solicită rezilierea contractului cu furnizorul donor înainte de inițierea procesului de portare. Acest lucru este greșit, din această cauză unii utilizatori ajungând în situația neplăcută de a nu mai avea numărul activ în rețeaua la care voiau să renunțe, ceea ce face imposibilă realizarea portării, numărul de telefon fiind în acest caz pierdut.
Utilizatorii au la dispoziţie pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde pot afla reţeaua oricărui număr de telefon din România, fie că a fost sau nu portat. Site-ul oferă detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi câteva sfaturi pentru a evita posibile probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Sfaturile sunt bazate pe situaţiile reale semnalate ANCOM de utilizatori.
De la data lansării serviciului de portabilitate a numerelor în România, 21 octombrie 2008, au fost portate peste 1.320.000 de numere de telefon, aproape 70% dintre acestea reprezentând numere de telefonie mobilă.