Într-un moment de schimbare precum cel actual, se pare că există o fereastră de oportunitate ca bicicleta electrică să fie mult mai populară și să ajungă să se consolideze ca mijloc de transport comun în multe dintre călătoriile noastre.
Bicicleta electrică ne oferă echilibrul pentru a combina exercițiile și a deveni vehiculul nostru preferat deoarece, marele inconvenient în aceste cazuri, este sosirea transpirației și acesta este marele avantaj al impulsului electric, minimizând eforturile.
Dar nu este singura zonă în care acestea devin din ce în ce mai populare. Într-o lume în care vehiculele electrice câștigă teren, aceste biciclete cuceresc spațiul ca vehicule de marfă dar, mai ales, pe terenurile de sport. Este clar că vor rămâne în trend pentru mult timp. Un exemplu este ceea ce se întâmplă în țări cu o lungă tradiție de ciclism, precum Belgia, unde în 2019 s-au vândut mai multe biciclete electrice decât cele tradiționale.
Cea mai vândută categorie de biciclete electrice sunt bicicletele de munte și de trekking peste cele urbane, unde în Franța în 2018 s-au vândut 65.000 și, respectiv, 63.000 de unități. Bicicletele electrice reprezintă deja 13% din vânzările totale din acea țară.
Legislația bicicletei electrice
Bicicleta electrica va fi afectată de aceleași reguli ca și restul bicicletelor tradiționale. Adică în oraș folosirea căștii nu este obligatorie, nici pe drumurile și drumurile interurbane. Aceștia nu vor putea circula pe trotuare, decât dacă sunt special indicate pentru aceasta, și trebuie să circule pe șosea ca și alte vehicule. Dacă se va promova limitarea vitezei la 30 km/h pe străzile cu sens unic, bicicleta ca mijloc de transport urban ar putea avea un nou impuls.
Nici nu aveți nevoie de permis pentru a conduce, așa cum ar fi cazul cu un moped. Dar este esențial să cunoașteți Codul Rutier, semnele rutiere și, bineînțeles, să le respectați ca și alte vehicule. Bicicleta trebuie să aibă o lumină frontală albă și o lumină roșie spate ori de câte ori se deplasează în condiții de lumină slabă sau pe timp de noapte.
Asigurarea nu este necesară. În acest sens, Parlamentul European a votat în 2019 în favoarea excluderii bicicletelor electrice de la această obligație , cu condiția ca motorul acestora să nu depășească viteza de 25 km în asistență sau o putere mai mare de 250 W. De la această viteză ar trebui deconectată puterea motorului.
Nici nu trebuie să plătească taxă de drum la vehiculele cu tracțiune mecanică, deoarece acestea nu sunt omologate. Desigur, în cazul unui accident dacă nu avem asigurarea menționată va trebui să ne îngrijim de pagubele produse unui vehicul sau pietonului, după caz, prin mijloace proprii.
Tipuri de baterii de biciclete electrice și autonomie
Ca în orice vehicul electric, bateriile joacă un rol foarte important atunci când le alegeți. Pentru început ar trebui să vedem dacă căutăm o bicicletă cu baterii detașabile sau care sunt integrate în cadru. Principalul avantaj al primelor este că le putem lua cu noi dacă parcăm bicicleta pe stradă și le reîncărcăm la serviciu sau acasă, o modalitate mai confortabilă decât a trebui să ducem bicicleta la noi acasă. În acest fel, autonomia nu este atât de importantă și putem miza pe biciclete mai ușoare deoarece au o capacitate mai mică a bateriei.
Dacă preferăm ca acestea să fie integrate în cadru, estetic vor fi mai ascunse. Ar fi varianta cea mai asemanatoare cu o bicicleta conventionala, indiferent de tipul ales, fie ea pliabila, urbana sau montana. Practic nu vom observa diferenta, dincolo de o greutate mai mare si de selectorul de asistenta pe care vrem sa il aplicam.
Atunci când alegeți, este esențial să vă uitați la ciclurile de reîncărcare pe care le permite bateria și cât de ușor este să o înlocuiți în viitor. Mai ales dacă intenționăm să facem mulți kilometri cu acest vehicul, așa cum ar fi cazul la naveta la serviciu, cu cât mai multe cicluri de reîncărcare, cu atât rezistența este mai bună.