«Știți cum face Twitter bani?» Aceasta este întrebarea cu care Dragoș Novac, CEO la Krogos Software, a amuțit o sală plină de tineri care au – sau își doresc să aibă – o afacere pe internet. 
Cu rețeaua de socializare sunt fami­liarizați cu toții, desigur. Însă despre modelul de business adoptat, tinerii antreprenori nu știu mare lucru. Așa că răspunsul la întrebare a venit tot de la Dragoș Novac: rețeaua de socializare vinde terților posibilitatea de a construi alte aplicații pe platforma Twitter.
Este unul din modelele de business pe care cei care lansează un start-up le pot avea în vedere pentru monetizarea ideii lor, la fel ca vânzarea de publicitate (cu plata la mia de afișări, la click sau pentru fiecare tranzacție finalizată), licențierea brandului sau con­ținutului, accesul la conținutul site-ului pe bază de abonament sau așa-numitul „freemium“ (oferirea unui produs/serviciu gratuit, cu o componentă pre­mium, pentru care clienții trebuie să plătească). Lista posibilităților este mult mai lungă, iar combinațiile între ele,  practic, nelimitate. Găsirea unui model de business cât mai potrivit ideii pe care antreprenorul dorește să o dezvolte într-o afacere nu este cel mai facil demers.
„Este foarte greu să ajungi la bugetele de publicitate“, explică Novac dificultățile pe care le poate întâmpina o nouă afacere. „Până ajungi la bugetul de promovare a clientului, până ajungi să fii în media planul lui, trebuie să treci de brokeri, de agențiile de media, de creativi etc.“, spune el.
Cum obțineți finanțare?
În ceea ce privește finanțarea afacerii, Marius Ghenea, fondator PCfun.ro, subliniază că afacerile nu se pot construi doar pe datorie, pentru început fiind nevoie și de un capital propriu.
„Nu trebuie să fie neapărat în bani, ci poate fi substituit și, de exemplu, de efortul antreprenorului. Acesta se transformă, după un timp, în alte lucruri, iar în IT, poate fi vorba de proprietate intelectuală: se dezvoltă un software, un program ce are o valoare, în funcție de numărul de om/ore care ar fi necesare pentru dezvoltarea unui soft similar“, explică Ghenea, subliniind că la începutul unei afaceri este nevoie de capital, dar și de cash-flow.
„Nu lipsa profitului, ci lipsa lichidităților duce la închiderea unui business, fie prin faliment, fie prin lichidare. Dacă aveți un cash-flow negativ înseamnă că businessul vostru a murit deja și voi nici nu știți“, spune Ghenea. Și cum mediul online, în special, este foarte dinamic,  mai are sens să ai un plan de afaceri?
„Te disciplinează, îți deschide ochii, în final îți vinde ideea de start-up“, sunt avantajele pe care le vede Bogdan Secară, internet development director la Apropo Media. „Atunci când lucrezi la un business plan, îți pui întrebări mai bune, te organizezi mai bine și îți trasezi limite. Te concentrezi asupra chestiunilor esențiale și comunici mai bine. Altfel spus, un plan de afaceri te responsabilizează“, spune el. Și pentru a funcționa cu adevărat, nucleul lui trebuie să fie înțelegerea clientului.
Toate acestea au o semnificație aparte atunci când afacerea este creată pentru a crește, pentru a fi vândută. „Când antreprenorul nu are aspirații de creștere pentru afacerea sa, precum un restaurant, de exemplu, nu va fi atractiv pentru atragerea de finanțare. Cine vrea să investească într-un business care nu își propune să crească?“, explică Marius Ghenea.
Promovarea, un element-cheie
Foarte importantă este și promovarea afa­­cerii. Scopul său este atât atragerea clienților, cât și construirea notorietății. Iar ea este făcută chiar de antreprenor.
„Voi sunteți proiectul, voi sunteți afacerea. Iar în câțiva ani, datorită ușurinței cu care se propagă mesajele în lumea digitală, businessul bazat pe reputație îl va depăși pe cel bazat pe cerere și ofertă“, spune Dragoș Rouă, antreprenor care a lansat mai multe businessuri de-a lungul timpului. Astfel, el spune că promovarea nu trebuie făcută neapărat prin canale clasice, precum TV-ul, existând multe alternative. În schimb, esențiale sunt blogul și prezența activă în rețelele sociale.
După toate astea, pare dificilă lansarea unei afaceri? Nicidecum. Exemple de antreprenori care au transformat o idee într-un business atractiv pentru investi­tori sunt nenumărate. Dragoș Mănac, de pildă, este în faza finală a negocierilor pentru a atrage o finanțare de circa un milion de euro în Appnor, o firmă care integrează servicii de tip Cloud Computing, cu activități în Europa și SUA. Și exemplele ar putea continua.
Șansele de reușită cresc dacă afacerea lansată este în sectorul serviciilor. La început este bine să nu angajați mulți oameni, ci să externalizați cât mai mult.

Creșterea unei companii depinde și de noroc. Orice om de afaceri care spune că șansa nu a jucat un rol în succesul său este fie un mincinos, fie un prost care a avut noroc.
Marius Ghenea, fondator PCfun.ro