Ce trebuie să știi înainte să cumperi pește. ANPC a dezvăluit ce s-a descoperit în urma controalelor

carne de peste pestele

SURSA FOTO: Dreamstime

Inspectorii ANPC au verificat sute de operatori economici care comercializează pește și produse din pește. Au fost descoperite numeroase nereguli la aproximativ 71 de tone de produse.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a finalizat o amplă acțiune de control, în urma căreia a constatat nereguli semnificative în comercializarea peștelui și a produselor din pește. Verificările au relevat abateri grave la nivelul a 278 de operatori economici, din cei 332 verificați, iar aproximativ 71 de tone de pește și produse din pește prezentau deficiențe.

ANPC a descoperit peste 70 de tone de pește cu probleme

În cadrul acestei acțiuni desfășurate în perioada 22 – 26 mai la nivel național, comisarii ANPC au investigat respectarea prevederilor legale privind comercializarea peștelui, preparatelor și conservelor din pește. Printre principalele probleme constatate s-au numărat produse expirate, pește cu modificări organoleptice și abateri de la normele de etichetare și prezentare.

Conform comunicatului de presă emis vineri de către ANPC, s-au aplicat 235 de amenzi în valoare totală de 1,1 milioane de lei, iar alte 85 de avertismente au fost transmise operatorilor economici. De asemenea, autoritatea a decis oprirea definitivă de la comercializare a 1,3 tone de pește și produse din pește, cu o valoare estimată la aproximativ 60.000 de lei.

Sebastian Hotca, președintele ANPC, a subliniat importanța respectării recomandărilor pentru achiziționarea produselor, iar în special în ceea ce privește alimentele. Acesta a evidențiat necesitatea ca consumatorii să fie atenți la proveniența și condițiile de depozitare ale produselor achiziționate, pentru a evita riscurile asupra sănătății.

„Rezultatele controalelor efectuate de ANPC confirmă faptul că avertismentele adresate consumatorilor au fost întemeiate. Tocmai de aceea este necesar ca, de fiecare dată, consumatorii să ţină cont de recomandările pe care le trasmitem privind achiziţionarea produselor, indiferent de natura acestora şi locul de comercializare.

Subliniez încă o dată, că este extrem de important să cumpărăm astfel de produse doar din locuri autorizate, în care sunt respectate condiţiile de depozitare şi de comercializare şi este esenţial să citim cu mare atenţie eticheta produselor, pentru a evita situaţii neplăcute care să ne pună în pericol sănătatea sau chiar viaţa”, a transmis preşedintele ANPC, Sebastian Hotca.

SURSA FOTO: Dreamstime

Ce deficiențe au fost descoperite?

În urma controlului, au fost identificate o serie de deficiențe:

  • comercializarea unor produse congelate preambalate cu arsuri de congelare şi deshidratate sau cu aglomerări de gheaţă;
  • comercializarea de peşte proaspăt cu modificări organoleptice (ale aspectului şi culorii, consistenţă moale, ochi retractaţi, miros specific de alterat);
  • comercializarea de peşte proaspăt preambalat în caserole de plastic, cu condens în interiorul acestora (picături de apă);
  • comercializarea de produse în afara datei durabilităţii minimale sau a datei limită de consum stabilite de producători;
  • comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorate sau chiar depozitat în contact direct cu pereţii vitrinei frigorifice;
  • neconcordanţe între cantitatea netă declarată şi cea reală a produsului.

Probleme și în privința informării și etichetării produselor

Comisarii ANPC au remarcat și abateri legate de informarea și etichetarea necorespunzătoare a produselor.

  • lipsa totală sau parţială a elementelor de identificare – caracterizare;
  • lipsa traducerii în limba română a elementelor de identificare şi caracterizare;
  • neînscrierea pe etichetă sau ambalaj a metodei de producţie şi/sau a zonei de captură şi/sau a categoriei de unealtă de pescuit utilizată la capturarea peştilor;
  • lipsa înscrierii ţării de origine/locului de provenienţă al produsului;
  • lipsa înscrierii cantităţii nete;
  • lipsa sau înscrierea eronata a datei durabilităţii minimale;
  • lipsa afişării preţului, a preţului pe unitatea de măsură sau afişarea ilizibilă a acestuia;
  • nerespectarea regimului promoţiilor (comercializarea la ofertă fără a preciza data de debut şi de sfârşit a ofertei);
  • lipsa autorizaţiilor de funcţionare.