Capital a împlinit 25 de ani de existență. Iar „Top 300“, produsul nostru dedicat marilor averi din România, a adunat deja 15 ani. Cifrele sunt cât se poate de respectabile, mai ales într-un peisaj media amenințat cu extincția de către noi veniții din lumea digitală, giganții Facebook și Google.
Multe s-au schimbat de la începuturile Capital și până astăzi. De altfel, o serie de interviuri cu oameni care au făcut parte din echipa reunită de-a lungul timpului sub acest brand – pe care vă invit să le citiți pe capital.ro – arată pe de o parte tot atâtea perspective, pe de altă parte o idee comună: Capital este parte din elita presei economice din această țară.
Multe s-au schimbat în lumea business-ului de la noi în tot acest timp. Economia a crescut, PIB-ul pe cap de locuitor, la fel. Au dispărut industrii întregi, iar altele le-au luat locul. În general, tot ceea ce a ținut pasul cu rigorile capitalismului și ale pieței libere a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă. Iar tot ceea ce s-a făcut după vechile metehne românești, botezate de către fostul președinte Iliescu cu numele de „capitalism de cumetrie“, și-a cam dat obștescul sfârșit. Un exemplu relevant este paralela dintre două branduri mari ale economiei ceaușiste: Dacia și Aro. Unul a devenit obiectul mândriei noastre naționale pentru că a fost asociat cu un investitor strategic – grupul Renault, celălalt a murit definitiv fiindcă a fost dat pe mâna unor oportuniști nepricepuți și fără scrupule. Un alt tip de evoluție l-a cunoscut celebrul brand al copilăriei noastre: Pegas. Nedorit de nimeni pentru mulți ani, acesta a devenit sinonim cu generația tânără și cool a marilor orașe, datorită unui mic grup de antreprenori care au crezut în puterea emblemei cu cal înaripat. Mai sunt multe povești de genul acesta. Unele de groază, altele demne de scenariul unui thriller hollywoodian. Dar, asta este regula capitalismului! Cei care se adaptează și se reinventează permanent reușesc să rămână în top, în vreme ce alții, mai puțin dinamici, alunecă pe panta uitării.
Cea mai importantă schimbare din ultimii 25 de ani o constituie, însă, dinamica segmentului feminin din funcțiile de conducere ale businessului și societăți românești în general. Ceea ce astăzi este de domeniul firescului, la lansarea Capital ar fi fost de neimaginat. Cine și-ar fi închipuit, de pildă, că Bucureștiul va fi administrat de o femeie? Independent de performanțele reprezentantelor sexului frumos în management și antreprenoriat, se cuvine să remarcăm deschiderea pe care românii o au față de acest fenomen. Iar Topul femeilor de succes pe care îl găsiți în paginile acestui produs editorial este confirmarea faptului că aceste doamne chiar au schimbat în bine mediul de afaceri românesc.
Un singur lucru umbrește realizările capitalismului românesc: nostalgia comunismului, pe care o au prea mulți dintre inadaptații societății. Iar soluția la această problemă nu trebuie lăsată doar în grija politicienilor. Aceștia s-au dovedit, din păcate, cea mai puțin reformată clasă socială a României. Dacă primii 25 de ani de capitalism au fost dedicați creșterii economice, în următorii va trebui să ne punem problema coeziunii sociale. Sper ca în anul 2042 să pot scrie un editorial dedicat acelor Bill Gates și Mark Zuckerberg de România, care își vor fi pus averile la treabă pentru construcția unei societăți mai bune.
Articol realizat de Claudiu Șerban, director editorial Capital
Acest articol a fost publicat în Top 300 Cei mai bogați români, ediția 2017, publicație disponibilă la chioșcuri începând cu 4 decembrie 2017