cunoscut ca dupa calitatea camasii si dupa aceea a accesoriilor (ceas, pantofi, geanta) stii exact cu cine ai de-a face. Nu haina face pe om, dar haina pozitioneaza ca statut, simbol al clasei sociale, si expresie a personalitatii. In vremurile moderne, camasa nu mai este acea armura a cavalerului din evul mediu, care-l proteja fizic, a devenit mai mult o protectie psihica. „Acest fenomen de diversificare in functie de ocaziile de purtare este resimtit si pe piata din Romania. In ultimele doua sezoane am asistat la o diversificare a gustului clientilor, care doresc si altceva decat camasa clasica, business”, spune Emil Rosca, director de marketing la Graftex. Astfel, pe piata romaneasca au patruns atat colectiile obisnuite business, cat si cele care includ tesaturi sofisticate. Acum, in colectiile actorilor importanti de pe piata este obligatoriu sa existe atat camasile clasice pentru business, cat si cele pentru timp liber. „Ne-am propus o medie de sase-opt camasi pe an pentru clientii nostri si am obtinut 10-15 camasi”, spune Corina Tanasescu, brand manager la Artigiani Su Misura, marca cunoscuta a oferi serviciul „made by mesure” (camasi croite la comanda in functie de masurile clientului) mai multor personalitati.
Camasa business pentru birou sau calatorii de afaceri
· Este o camasa dedicata unei atitudini clasice, se poarta exclusiv cu cravata de matase din aceeasi clasa de eleganta a camasii.
· Acest tip de camasa este caracterizat de tesaturile bogat structurate, tip jacquard (un tip de tesatura care are volum). Culorile cel mai des intalnite sunt alb, bleu „ciel”, bleu „azzuro”, bej si lila.
· Gulerul acestui tip de camasa este clasic sau de tip francez, avand doar un singur nasture. Este o camasa care pare mai valoroasa si mai personalizata, datorita structurii tip jacquard care atrage mai mult atentia asupra materialului. De altfel, una dintre tendintele pentru anul viitor, mai ales in cazul camasilor pentru business, este renuntarea la desenele agresive in favoarea tesaturilor complexe, bogat structurate, care confera un aspect mai valoros.
Camasa la moda in afaceri
· Este tot o camasa pentru business, se diferentiaza net din punctul de vedere al designului de camasa business pentru birou sau calatorii de afaceri. Aceste diferente provin in principal de la personalitatea celui care poarta camasa respectiva si care in cazul de fata nu doreste sa fie definit de atitudinea clasica, ci de una inovatoare.
· tesatura incorporeaza mai mult design: carouri mici, dunga conturata sau colorata. Are mici detalii care dau pretiozitate camasii, cum ar fi, de exemplu, ata nasturilor la contrast.
· Gulerele sunt ferme, inalte, la unu sau doi nasturi. Chiar daca poate fi purtata si fara cravata, majoritatea oamenilor de afaceri cu siguranta nu vor renunta la acest accesoriu. Mai ales ca pentru 2004 specialistii din industria modei spun ca, in general, cravatele vor deveni mult mai bogate ca aspect, ceea ce se va potrivi cum nu se poate mai bine cu o camasa de afaceri cu tesaturi care incorporeaza un design mai complex.
Camasa pentru receptii si cocteiluri
· Sunt camasi cu tesaturi speciale. Una dintre caracteristicile camasilor pentru receptii si cocteiluri este culoarea dominanta, care este albul sau structurile pe alb.
· Gulerele sunt speciale pentru papion. Este o camasa care trebuie sa asigure distinctie celui care o poarta, iar simplitatea cromatica contribuie din plin la asigurarea acestui efect.
· Foarte importante sunt si alte amanunte, care la prima vedere nu par asa de importante, insa care sunt caracteristice numai acestui tip de camasa: pieptii sunt cu plastron, iar nasturii sunt ascunsi in fenta.
Camasa pentru clubing sau party
· Una dintre particularitatile acestei camasi este data de corpul ei cambrat, taliat cu pense la spate sau fata, cu mansete inguste. tesaturile sunt agresive, cu multa personalitate, fiind intalnite de multe ori combinatii socante de desene sau culori.
Guler este in general soft, insertiile acestuia avand o alta consistenta, aspectul general fiind cat se poate de lejer. Detaliile, precum interiorul mansetelor sau fentei, care sunt in contrast cu restul camasii, confera o alura speciala acestui tip de camasa.
Ce accesorii vor purta oamenii de afaceri In anul 2004?
Cravatele
Emil Rosca, director de marketing la Graftex, crede ca in 2004 cravatele vor fi caracterizate prin bogatia materialelor, structurile jacquard sau diagonal, contraste mat-lucios, toate acestea fiind puse pe un material pretios, cum este matasea. Culorile care se vor purta vor fi vii si curate tocmai pentru a evidentia stralucirea cravatei. Forma acesteia se va schimba, devenind mai ingusta, insa nodul va fi la fel de voluminos, datorita insertiilor de lana.
Butonii
In materie de butoni, cuvantul care defineste tendinta este „simplitatea”. Formele sunt compacte, in general pe rotund, patrat sau dreptunghi. Culorile vor fi metalice, preponderent argintiu, jocuri pe mat-lucios, insa nu vor lipsi pietrele semipretioase in culori surprinzator de indraznete. Datorita faptului ca butonii confera o nota de valoare in plus camasii, in 2004 vor fi folositi in mai multe ocazii: se vor putea purta butoni la o camasa de ocazie, la una pentru clubing si, nu in ultimul rand, camasile pentru business.
Camasa pentru timp liber
· Acest tip de camasa se poarta in general fara cravata, insa asta nu este neaparat o regula peste care sa nu se poata trece. tesaturile camasilor pentru timp liber sunt agresive si cu multa personalitate, combinatiile socante de desene sau culori fiind destul de des intalnite.
· Gulerele folosite sunt cele cu taieturi indraznete, cu deschideri mari. Foarte folosite sunt si asa-numitele gulere „botton down”, care se prind cu nasture de camasa.
Camasa pentru evenimente festive
· Pentru aceste camasi mansetele constituie un detaliu special, acestea trebuind sa fie pentru butoni, simple sau duble. tesaturile sunt jacquarduri bogate, fiind folosite multe structuri de tesatura considerate clasice de catre specialistii italieni („spinato” – structura de tesatura sub forma unui solz de peste).
· Culorile cel mai des intalnite sunt alb, bleu „azzuro”, roz, lila, gri, bej. Gulerele sunt fie clasice, fie francez mediu (cu o deschidere de 90 de grade) sau francez „aperto” (cu o deschidere de 120 de grade).
Dupa ce se recunoaste o camasa de calitate
1. tesatura – trebuie sa fie valoroasa, de bumbac fin sau doppio ritorto (asa-numitul fir dublu rasucit).
2. Gulerul – forma si aspectul acestuia trebuie sa fie la moda si sa aiba personalitate. Camasile cu gulere clasice trebuie sa fie dotate cu „balene”(pereche de bucatele de plastic care se introduc in niste lacase speciale pe spatele gulerului pentru a-i conferi acestuia fermitate).
3. Nasturi – mici, inalti si eleganti. Insa nu numai nasturii sunt importanti, existenta unor mici detalii putand sa sporeasca pretiozitatea unei camasi. Ata nasturilor contrast este un astfel de detaliu foarte important in cazul camasilor pentru afaceri. In cazul camasilor pentru clubing sau petreceri, un detaliu des folosit este interiorul mansetelor in contrast. Acest detaliu confera o alta alura unei camasi.
4. Pret – o camasa de calitate costa de la 50 de euro in sus. Pretul poate ajunge si pana la 600 de euro, in cazul camasilor executate in totalitate manual.