Autostrada care leagă România de Republica Moldova
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat aprobarea unei investiții semnificative în infrastructura rutieră a României, prin construcția autostrăzii Târgu-Neamț-Iași-Ungheni, parte integrantă din proiectul mai amplu al Autostrăzii Unirii.
Această autostradă va oferi o conexiune directă între România și Republica Moldova, având o lungime de peste 88 de kilometri, iar costurile estimate pentru acest proiect se ridică la aproximativ 5 miliarde de euro.
Finalizarea lucrărilor este așteptată în următorii trei ani.
În cadrul ședinței de guvern, premierul a subliniat importanța acestui proiect pentru dezvoltarea economică a regiunii, afirmând:
„Aprobăm o nouă investiție majoră de infrastructură rutieră: Autostrada Târgu-Neamț-Iași-Ungheni. Cei peste 88 de kilometri de autostradă vor fi gata în 3 ani și vor contribui la dezvoltarea economică a zonei. Este o investiție de peste 5 miliarde de euro, finanțată mai ales din fonduri europene pe exercițiul financiar 2021-2027.”, a explicat Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.
Traseul autostrăzii va începe la sud de comuna Boureni, pe partea estică a râului Moldova, și se va încheia în apropierea graniței naturale cu Republica Moldova, marcată de râul Prut. Punctul final al traseului se va situa la est de satul Podu Jijiei din comuna Golăiești și la nord-vest de satul Zagarancea, din raionul Ungheni, Republica Moldova.
Licitație pentru Autostrada Unirii A8: Lotul 2A Ditrău-Grinţieş
Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a anunțat miercuri lansarea licitației pentru proiectarea și execuția lotului 2A Ditrău-Grinţieş, care se întinde pe o lungime de 38 de kilometri. Acest lot este cel mai lung segment al Autostrăzii Unirii A8, iar valoarea estimată a contractului se ridică la aproximativ 6,4 miliarde lei. Ofertele pot fi depuse până pe 19 decembrie 2024, prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Proiectul, care va fi implementat în județele Harghita și Neamț, are o complexitate tehnică ridicată, incluzând lucrări majore de artă precum poduri, pasaje, viaducte și tuneluri. Conform specificațiilor, lungimea totală a tunelurilor și viaductelor se va ridica la 21 de kilometri, reprezentând 57% din întreaga lungime a lotului. Proiectul va include 19 tuneluri și 63 de poduri și viaducte.
Durata totală pentru proiectare și execuție este estimată la 54 de luni, din care 14 luni vor fi dedicate proiectării și 40 de luni pentru execuție. Finanțarea lucrărilor va proveni din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, precum și din bugetul de stat.
Pe parcursul lotului 2A va fi construit un nod rutier la Ditrău, care va asigura conexiunea cu Drumul Național 12 în județul Harghita. De asemenea, la est, în județul Neamț, va exista o conexiune cu lotul 2B Grinţieş-Pipirig, asigurând astfel o descărcare provizorie pentru funcționarea independentă a acestui segment.
Autostrada Unirii A8 are o secțiune montană Sărăţeni-Pipirig, cu o lungime totală de 116 kilometri, împărțită în patru loturi.
Termenele pentru depunerea ofertelor pentru celelalte loturi sunt următoarele:
- Lotul 1C Sărăţeni-Joseni (32,4 km) cu termen pe 16 decembrie 2024
- Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) cu termen pe 25 noiembrie 2024
Documentația pentru Lotul 2B Grinţieş-Pipirig (31,5 km) va fi trimisă pentru validare către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) pe 1 noiembrie 2024.