nevoi. Oricine doreste sa-si aleaga cel mai bun plasament bancar pentru economiile sale si cat mai adaptat nevoilor personale. Acordarea salariilor pe carduri de debit la o scara din ce in ce mai mare conduce si la dorinta de a gasi cel mai economicos si cel mai avantajos mod de a dramui leafa. Oricine isi doreste ca, in momentul in care a pasit pragul unei banci sa fie tratat cum se cuvine, sa fie sfatuit si indrumat spre cel mai bun produs, pentru ca, in definitiv, clientii bancilor sunt cei care asigura profitul si dezvoltarea acesteia. Banca perfecta care sa ofere cele mai multe produse, cu cele mai reduse costuri, care sa aiba cea mai mare retea si sa ofere cea mai buna consiliere clientului nu a aparut deocamdata in Romania. Oferte insa exista. Conceptul de banca populara era pana nu de mult atribuit in exclusivitate CEC-ului. Ramas in urma la capitolul servicii oferite populatiei, cu un grad de adaptabilitate care se adresa unui public de inainte de 1990, CEC s-a plasat acum pe ultimele locuri. Banci foarte bune, cu renume international au „pacatuit” insa la capitolul accesibilitate. Este adevarat, impartirea jucatorilor din piata bancara ar fi trebuit probabil sa tina cont si de faptul ca o serie de banci se adreseaza unui segment de populatie cu venituri cu mult peste medie. Principalii jucatori din piata bancara, bancile cele mai cunoscute la nivelul intregii populatii au reusit totusi sa tina pasul cu nevoile ei si sa se afle printre primele in top. Banc Post a obtinut primul loc datorita costurilor reduse practicate la toate produsele sale si chiar datorita incercarii personalului de a ajuta orice posibil client. Acest clasament a avut in vedere bancile care ofera cele mai multe si mai diverse produse si servicii bancare si care sunt accesibile unui segment cat mai larg de populatie. Faptul ca anumite banci au doar cateva produse de credit – fie numai creditul pentru locuinta, fie numai pe cel de nevoi personale – a contat foarte mult la intocmirea punctajului. Lipsa anumitor produse din gama de servicii a bancii indica faptul ca banca are anumite probleme: fie nu risca plasamente pe termen lung, fie nu este interesata de creditul pe termen scurt de teama unei profitabilitati scazute. Bineinteles, toate aceste aspecte tin de politica fiecarei banci, dar ceea ce a dorit revista Capital este intocmirea unui fel de ghid al clientului care in urma cu cativa ani nu avea nici curajul sa intre intr-o banca. Se distinge clar ca bancile straine nu sunt foarte interesate de creditele pe termen scurt, probabil si din cauza faptului ca solicitantii unui astfel de credit au venituri care uneori sunt sub medie. Totodata, punctajul a tinut cont de faptul ca cele mai importante produse sunt cele legate de posibilitatile de economisire si de creditare oferite de o banca. Ponderea acestora in clasamentul final a fost majoritara. Extinderea serviciilor de carduri, in special cele de debit, a contat si ea, la fel cum, in proportie egala a fost luata in calcul atitudinea personalului bancar fata de un posibil client. De la confortul oferit de banca pana la transparenta acesteia in relatiile cu clientii sai, toate au fost avute in vedere.Diferentierile au fost date de costurile percepute de banci pentru serviciile oferite, de reteaua de unitati care permite un acces mai restrans sau mai larg, un efort mai mare sau mai mic din partea clientului si chiar de comportamentul functionarilor bancari, care s-a dovedit, in anumite cazuri, a fi inca departe de cel practicat in Uniunea Europeana.
Topul celor mai bune banci de retail
Banca Nota
Banc Post 8,9
BCR 8,46
Volksbank 8,45
BRD 8,35
Raiffeisen 8,35
Transilvania 8,35
Banca Romaneasca 8,07
Alpha Bank 7,51
HVB 6,68
Banca tiriac 6,61
Piraeus Bank 6,56
Emporiki 6,36
CEC 6,23
ING Bank 3,22
Cum a fost stabilita ierarhia bancilor
Punctajul general este o medie ponderata a notelor primite de fiecare banca la credite (ipotecar/imobiliar), depozite, carduri de debit si la accesibilitate.Nota de la credite (media aritmetica a notelor obtinute la cele doua tipuri de imprumuturi) a fost ponderata cu 30%, ca si nota la depozite. Aceasta pondere ridicata se justifica prin popularitatea inca foarte mare in Romania a acestor produse bancare.Nota acordata la carduri si cea care reflecta accesibilitatea si calitatea serviciilor au fost ponderate cu 20%. Astfel am tinut sa acordam o importanta marita atitudinii bancilor fata de clienti.Mentionam ca au fost notate cu zero puncte bancile care nu au in oferta creditele pentru nevoi personale (cu destinatie neprecizata) si cardurile de debit.