Dacă ar fi să ne gândim la câteva exemple de ”situații grave” cu care se pot confrunta consumatorii atunci când aleg să cumpere de pe un magazin online, cea mai gravă problemă este, desigur, furtul de date de pe cardurile de cumpărături.
”Unul dintre clienţii mei a fost afectat de o astfel de situaţie, datele lui de firmă ajungând să fie afişate în zona de Termeni și Condțții și Politică de confidențialitate pe mai multe magazine online care furau datele de card ale cumpărătorilor. Aceştia plasau comenzi cu datele de pe cardurile păgubiţilor (cu o sumă similară celei cu care păgubiţii plasau iniţial comanda), iar cei din urmă rămâneau și fără bani, și fără produs”, spune Adelina Oprea (foto), fondator Champaigns, agenție de eCommerce pentru segmentul Fashion & Lifestye.
Potrivit acesteia, clienții păgubiți căutau informații despre magazinul care nu le mai trimitea produsul și ajungeau la clientul în cauză, în baza datelor de firmă trecute la ”termeni și condiții”.
În context, Adelina Oprea ne oferă câteva sfaturi de care ar trebui să ținem cont atunci când cumpărăm online:
1. Cel mai important: Plăteşte online doar dacă cardul tău are 3D Secure. Acest serviciu oferă dublă verificare/confirmare a plăţii. În plus, cumpără doar de pe magazine online unde este acceptată plată 3D Secure.
2. Cumpără doar de pe magazine online care au activat un certificat SSL, unde url-ul conţine “https”. În magazinele online certificate ssl datele sunt criptate şi în siguranţă. Este un ”must” ca url-ul “https” să fie prezent în fluxul de plasare a comenzii, mai ales în partea de ”coş” (zona în care îţi adaugi datele personale). Cerificatul SSL este obligatoriu de la 25 mai 2018, data la care a intrat în vigoare Regulamentul General de Prelucrare a datelor cu caracter personal.
3. Verifică pe site cu ce firmă de curierat livrează magazinul şi ce operator de procesare a plăţilor cu cardul este în parteneriat. Curierii şi procesatorii de plată cu cardul îşi verifică şi selectează partenerii. Alege să comanzi de pe magazine online unde livrarea şi plata sunt făcute prin companii pe care le cunoşti.
4. Verifică dacă magazinul online are afişate datele de firmă, aşa cum este obligat conform GDPR. Dacă, magazinul nu îţi inspiră încredere şi/sau este prima oară când comanzi, verifică firma în Registrul Comerţului.
5. Citeşte review-uri despre magazin şi produsele pe care le comercializează înainte de a cumpăra.
6. Comandă de pe dispozitile personale (laptop şi/sau mobil personal), evită cumpărăturile online şi adăugarea de date personale când eşti conectat pe Wi-FI public.
7. După ce ai cumpărat online, verifică în extrasul de cont dacă suma retrasă este cea corectă, dacă suma de pe pagina de produs coincide cu cea din extras şi dacă suma pentru care ţi-ai dat ok la finalizare coincide cu cele de mai sus.
8. Evită ofertele prea bune, reducerile prea mari pentru produse de brand, există şanse foarte mari să primeşti un produs contrafăcut/o replică a produslui original.
9. Citeşte politica de confidenţialitate pe care orice magazin online este obligat să o afişeze conform GDPR. Plasează comanda doar dacă îţi sunt ok regulile din această politică plus cele din polititca de plată şi retur.
10. Alege doar magazine care afişează faptul că poţi returna produsul în maximum 14 zile, fără nicio obligaţie din partea clienţilor de a oferi o explicaţie. Comandă deci doar de pe magazine online care respectă legea.