Fluviul Rin a fost o cale de navigație de încredere timp de secole, contribuind la succesul giganților industriali. Dar acele zile par să se apropie de sfârșit, iar lupta devine cu atât mai urgentă cu cât guvernul de la Berlin nu reușește să țină pasul cu această problemă, potrivit Bloomberg.

Râurile și canalele continentului european transportă mai mult de o tonă de marfă anual pentru fiecare rezident al UE și contribuie cu aproximativ 80 de miliarde de dolari la economia regiunii doar ca transport, conform calculelor Eurostat.

Dar consecințele scăderii nivelului apelor sunt mult mai mari. Pentru firmele cu logistică orientată spre transportul fluvial, acest lucru înseamnă adesea costuri mult mai mari. De exemplu, preţul pentru un transport de gaze lichefiate, de la Rotterdam la Karlsruhe, este în prezent de aproximativ 94 de euro pe tonă. În iunie era de aproximativ 20 de euro pe tonă.

Criza climatică afectează chiar și economiile industriale avansate

În condițiile în care nivelul apelor scade în mod regulat, împiedicând transportul de la sfârșitul verii până în toamnă, companiile de pe cea mai importantă rută comercială a Europei se grăbesc să se adapteze, subliniind modul în care criza climatică afectează chiar și economiile industriale avansate. Nivelul scăzut al apelor în cea mai importantă cale de transport fluvial a Germaniei îngreunează navigaţia, mai ales transportul de marfă.

”Transportul fluvial nu mai poate avea loc în prezent la capacitate maximă, fiindcă barjele autopropulsate nu se mai pot încărca până la limita de sus”, a declarat preşedintele asociaţiei transportatorilor fluviali, Roberto Spranzi, conform Deutsche Welle.

Îngreunează revirimentul economiei germane

Rinul, cel mai important fluviu din Europa, joacă un rol-cheie în transportul cărbunelui către centralele germane, care compensează impactul renunțării la gazele Rusiei. Economiştii se tem că un nivel scăzut al apelor Rinului pe termen mai lung va îngreuna revenirea economiei germane.

”Dacă nivelul apei va rămâne scăzut în decursul anului, aşa cum a fost în 2018 sau 2022, va îngreuna un reviriment al conjuncturii economice”, a declarat pentru Reuters Marc Schattenberg, expert în cadrul Deutsche Bank Research. Dacă vor lipsi prefabricate sau materii prime cum ar fi petrolul, gazele naturale sau materialele de construcţie, producţia s-ar putea confrunta cu întreruperi.

Ecologiștii pun frână

Conform publicației,  o serie de reprezentanţi ai economiei solicită adâncirea albiei în sectorul problematic dintre localităţile St. Goar şi Mainz, pe Rinul Mijlociu. Ministrul federal al Transporturilor, Volker Wissing, s-a pronunţat în favoarea acestei adânciri încă de pe vremea când era ministru în guvernul landului Renania-Palatinat.

Dar ecologiştii, care sunt partenerii de guvernare ai liberalilor în guvernul federal de la Berlin, au făcut ca proiectul să nu fie inclus pe lista urgenţelor în materie de transport. Unele organizaţii de protejare a naturii şi numeroase comune de pe malurile fluviului sunt împotriva adâncirii albiei, temându-se că peisajul şi ecosistemul ar putea avea de suferit. Organizaţia BUND a subliniat că ar fi mai bine ca navele să fie adaptate Rinului şi nu invers.