Peste zece retaileri de îmbrăcăminte vor intra, până la finalul anului, în România. Diferenţa faţă de alţi ani este că majoritatea vin direct, nu prin franciză. Iar riscurile sunt pe măsură.
Explicaţia pentru venirea atâtor branduri noi este simplă. E vorba mai puţin de curaj sau de o decizie complexă de management de a se extinde în perioadă de criză, cât de faptul că majoritatea au încheiat contractele de închiriere ale spaţiilor anterior declanşării crizei financiare, la finalul anului trecut.
„Contractul dintre agenţia noastră şi dezvoltator a fost semnat încă de acum trei ani. Şi este adevărat că în 2007 şi 2008 cererea de spaţii comerciale a fost mult mai mare în comparaţie cu cea de anul acesta“, spune Roxana Stănciulescu, senior consultant în cadrul companiei Jones Lang LaSalle, care s-a ocupat de închirierea spaţiilor comerciale ale AFI Cotroceni Park. Mallul, ce urmează să-şi deschidă porţile la finalul acestei săptămâni, este cel mai mare complex comercial anunţat până acum în România şi va găzdui majoritatea numelor nou-lansate pe piaţă.
Hugo Boss se întoarce de unde a plecat
Cel mai important dintre nou-intraţi este LC Waikiki, parte din compania turcă Tema Group, liderul pieţei din ţara-mamă şi unul dintre primii cinci retaileri pe segmentul fashion din Europa. „Grupul (din care face parte şi X Side, alt chiriaş al mallului din Cotroceni – n.r.) prospectează piaţa din România de ceva ani, iar proiectul acesta li s-a părut cel mai potrivit pentru a-şi face intrarea“, spune Roxana Stănciulescu.
În aşteptare au stat, de ani buni, şi grecii de la Minerva, numărul unu pe piaţa elenă de lenjerie. „Compania noastră a înfiinţat în România, încă din 2001, în localitatea Roşiorii de Vede, o subsidiară denumită Minco SRL, unde sunt fabricate o parte dintre produsele noastre. Magazinul ce urmează să fie deschis în mallul din Cotroceni este însă primul punct de retail din România, iar planurile noastre prevăd extinderea pe segmentul superior al pieţei“, spune Avramidou Efi, responsabil cu comunicarea în cadrul grupului J.&B. Ladenis Bros SA Minerva.
Pe piaţa de lux, singura intrare de seamă, sau, mai bine zis, reintrare, este cea a Hugo Boss, care va deschide, până la finalul anului, în franciză, un magazin de 300 de metri pătraţi tot pe Calea Victoriei, de unde se retrăgea în urmă cu aproape un an. Diferenţa faţă de acea perioadă este scăderea drastică a chiriilor, cu până la 70%, de pe principalele artere vizate de retailerii de lux, spune Oliver Petcu, managing director al companiei de consultanţă CPP Management Consultants Ltd, care subliniază că numărul mic al nou-intraţilor pe acest segment este o consecinţă a neseriozităţii francizaţilor români.
Pe lângă brandurile prezentate alături, alte nume noi ce urmează să se lanseze până la finalul anului sunt 1.2.3. (Franţa), Coyoco (Polonia) sau Body Talk (Grecia).
Top new-entry
Cu o cifră de afaceri de peste un miliard de euro anul acesta, Kiabi are în plan deschiderea a 30 de magazine în următorii cinci ani în România, primele trei chiar anul acesta. Unul şi-a deschis deja porţile în Grand Arena Mall (foto st.).
Al doilea producător de lenjerie intimă din Italia, Yamamay, parte din grupul Inticom S.P.A., vine în România în sistem de franciză. Proprietar este compania Controyama, deţinută de doi cetăţeni greci. Taxa pentru franciză este de 50.000 de euro, la care se adaugă un cost de amenajare de 650 de euro/mp.
Liderul pieţei de retail vestimentar din Turcia a fost înfiinţat în 1985, în Franţa. De atunci, grupul a deschis trei sute de magazine în întreaga lume.
Lanţul vestimentar polonez Tatuum, lansat acum zece ani, s-a extins rapid în ultima perioadă, ajungând acum la 90 de magazine, din care aproape jumătate în afara ţării (în întreaga Europă Centrală, la care se adaugă state precum Germania sau Dubai).
Compania italiană Brooksfield este recunoscută, paradoxal, pentru linia „anglo-saxonă“ a colecţiilor sale. Înfinţată în 1972, compania are acum 200 de magazine în afara ţării, majoritatea operate direct.
Brandul grec de lenjerie intimă Minerva a fost lansat încă din anii ’40. În momentul de faţă, din cele două fabrici producătoare, una este situată în România. Compania deţine o cincime din piaţa de profil elenă.